PREMIER LEAGUE   I   LA LIGA   I   Bajnokok Ligája   I   SEHA Liga   I   Spílerek   I   MŰSORÚJSÁG   I   NÉZD VISSZA!   I   Spíler Extra

Milyen a jó tesztpilóta? -Sebestyén Peti elemzése
Milyen a jó tesztpilóta? -Sebestyén Peti elemzése

 "Egy jó tesztversenyző nem biztos, hogy jó versenyző, míg egy jó versenyző nem biztos, hogy jó tesztversenyző."

Az átigazolási időszak már véget ért, a pilótáknak már megvan a biztos helyük, de a csapatok az utóbbi időben rendkívüli munkát fektetnek az európai tesztcsapat programok felállításába is.

Kezdjük is egy rövid, aktuális hírrel, miszerint a Ducatis legenda, Casey Stoner befejezi az együttműködést a bolognai gyárral. Elmondása szerint ennek az az oka, hogy a fejlesztések már nem abba az irányba mentek, amit ő javasolt, így úgy érzi, hogy létszám felettivé vált és nincs rá szükség a tesztprogramon belül.
Ez nem csak Stoner személye miatt kiemelt hír, hanem mert a Ducati volt az első olyan GP csapat, ami ex élversenyzőt kezdett el foglalkoztatni a hatásosabb és gyorsabb fejlesztés érdekében. Azt pedig a pirosaktól nem lehet elvenni, hogy hatalmas fejlődésen mentek át az utóbbi években, jelenleg pedig az egyik legmotorozhatóbb gép a kategóriában... még leírni is fura. Kérdés, hogy ehhez mennyit tett az ausztrál tesztversenyző és mennyit a jelenlegi két pilóta, Dovizioso illetve Lorenzo. Ezt innen a fotelből nehéz is lenne megoldani, de mi kell ahhoz, hogy egy tesztversenyző sikeres legyen a munkájában?

Az első és legfontosabb adottság, hogy közreműködő, türelmes és strapabíró személyiség legyen. Elég egyszerűen hangzik, de tapasztalataim alapján a legtöbb versenyző nem képes, vagy csak nem szeret több száz kilométert “körözni” és egy az egyben a motor visszajelzéseire koncentrálni. Itt nincs versenyhelyzet, nem az a legfontosabb, hogy ki a leggyorsabb, csak az, hogy mennyi adatot tud a versenyző összegyűjteni és átadni a csapatnak. Itt olyan apró finomságokról van szó, amit nem biztos, hogy bárki megérez.

_MG_9829.jpg

Stoner ilyen szempontból tökéletes tesztversenyző volt. Elképesztő tapasztalattal rendelkezik, több márkával is motorozott, így van összehasonlítási alapja. A szemtanúk szerint, pedig elképesztően gyors egyedül is a pályán, versenyhelyzet és bármilyen kockáztatás nélkül. Továbbá, ő azért is hagyott fel a világbajnoki szereplésével, mert nem bírta a folyamatos szereplést, sztárkodást és egyéb körítést. Igen, úgy látszik, hogy ő egy klasszikus tesztpilóta személyiség.

Mi a helyzet Pedrosával? A spanyol pilóta 2001 óta folyamatosan a világbajnokság résztvevője, több bajnoki címet is szerzett és csak a GP kategóriában ez a 12. szezonja. Azonban a ”Kis Szamuráj” bejelentette, hogy jövőre nem folytatja a versenyzést, egyértelmű lenne, hogy ilyen tempóval és tapasztalattal tesztversenyzőként bárhol elhelyezkedhet. Sajnos nem ez a helyzet. Bár a rendkívül szimpatikus pilótával gyakorlatilag bárki szívesen együtt dolgozna, de a kis termete miatt egy nagyon egyedi stílust fejlesztett ki a motoron, ami nem működhet egy tesztprogramban. A cél, hogy olyan pilóta vezesse a fejlesztéseket, akinek a stílusa könnyen adoptálható más versenyzőkéhez.

Az egyetlen gyár, amely nem rendelkezik európai tesztcsapattal, az a Yamaha. Szerintem nem is kell részletezni, hogy ez mennyire mutatkozik meg az eredményükön, de elvileg jövőre már a japán gyártó is felállít egy gárdát a tesztfeladatokra. A legnagyobb kérdés már csak az, hogy kikből fog állni ez az alakulat.

_MG_9681.jpg

De ki jár élen a fejlesztésekben? Hát a Honda! Nagy meglepetésre, nem Marc Márquez nevét említeném, hanem egy olyan személyt, akiről gyakran elfeledkezünk, pedig elképesztő munkát végez a gyárnak a háttérben és rajtrácson is megtalálhatjuk. Ő nem más, mint Cal Crtutchlow. Míg a gyári csapat bezsebel minden elismerést, addig a brit pilóta és csapata letesztel minden olyan beállítást, ami szóba jöhet. Nem hiába lehet gyakran hallani arról, hogy minden adatot megosztanak közte és Márquez között. Annál nincs is szerencsésebb, ha a fejlesztések és beállítások tesztelése éles helyzetben történik. Ezért is látni, hogy a gyár alkalmanként szabadkártyával elindítja a tesztversenyzőjét.

Azonban előfordul olyan eset is, hogy a csapat versenyzője rendkívül jól el tudja látni a tesztelési feladatokat is szezon közben, amellett, hogy jó eredményeket hoz. Erre a legjobb példa Alex Rins, a Suzuki versenyzője. Sokan ledöbbentek azon, amikor a rendkívül fiatal pilótát, egy nem túl sikeres Moto2-es szezon után felhozták a királykategóriába, majd egy hasonlóan szerencsétlenül sikerült Suzukis szezon után a gyártó őt tartotta meg további két évre, nem pedig a Andre Iannonét, az olaszok nagy sztárját. Arra pedig nagyon egyszerű a válasz, hogy miért. Rins rendkívül sok információt tud visszaadni a motor viselkedéséről és jobb irányba tudja vinni a fejlesztéseket.

Azt pedig, hogy melyik csapat, hogyan szerepel a soron következő Misanoi futamon, ahol pár hete a nagyobb csapatok teszteltek is, nyomon követhetitek élőben a Spíler1 TV műsorán:

Péntek: 08:55-11:50, 13:05-16:00
Szombat: 08:55-11:50, 12:30-16:00
Vasárnap: 08:35-10:05, 10:40-15:15


Végezetül pedig egy rövid tanulság, miszerint egy jó tesztversenyző nem biztos, hogy jó versenyző, míg egy jó versenyző nem biztos, hogy jó tesztversenyző. Szerintetek profi karrierje után ki tudna a legjobban ellátni egy tesztpilóta szerepet?

Szerinted ki lenne a legjobb tesztpilóta?

Valentino Rossi
Marc Márquez
Andrea Dovizioso
Jorge Lorenzo




2018. szeptember 6. 13:26

Címkék: Moto2 Moto3 MotoGP motorsport spíler tv Spíler TV MotorsportHD projekt


Kapcsolódó anyagok





© 2021 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk

Powered by Neoport Core CMS