PREMIER LEAGUE   I   LA LIGA   I   MOTORSPORT   I   NHL   I   Bajnokok Ligája   I   Spílerek   I   MŰSORÚJSÁG   I   Spíler Extra
Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek
Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek

A Spíler Tv szakkommentátora, Sebestyén Peti elemzése.

Remélhetőleg a fanatikusabb rajongók követték a MotoGP első két téli teszt eseményeit, ahogyan azt én is tettem. Sokan ilyenkor a látványosabb változtatásokra koncentrálnak, ami teljes mértékben érthető is. Sokkal izgalmasabb egy teljesen új aerodinamikai elem, egy új váz, blokk, esetleg pilóta a motoron. De mi a helyzet a színfalak mögött, pontosabban az idomok mögött? Egy olyan változás jön 2019-től, ami sokkal jobban összeránthatja a mezőnyt és még izgalmasabb futamokat láthatunk.

Talán mindenki emlékszik a 2018-as szezon asseni fordulójára. Még jó, hiszen a MotoGP futamon összesen 175 előzés történt. Pont az ilyen jellegű versenyek miatt döntött úgy a Dorna, megpróbálja a technikai körülményeket egy szintre hozni. Ez a bizonyos változás pedig 2019-ben meg is jelenik, ugyanis az új szabály értelmében minden gyártónak ugyanazt az IMU (inertial measurement unit) hardvert kell használnia, ezzel is korlátozva az elektronika által nyújtott előnyöket és kijátszani a szabályokat.

_GP_0595.jpg

Mi is az az IMU? Ez a rendszer giroszkópokból és gyorsulásmérőkből áll össze, melyek információkat gyűjtenek a motor minden egyes rezdüléséről. Leginkább az ember egyensúlyi és érzékszervi rendszerére hasonlít. Az IMU ebben az esetben egy több tengelyes rendszerben figyeli a mozgást: a felfele és lefele történőt (kigyorsításon és féktávon, ahogyan a futóművek süllyednek), a két oldalra kitérést (például a hátsó kerék megcsúszásánál), illetve a dőlésszöget mind a két irányba kanyarodáskor. Ezeket az információkat a rendszer elküldi az ECU-nak, azaz a motorvezérlő egységnek, ami aztán feldolgozza azokat a kipörgésgátló működéséhez és motor teljesítményének szabályozásához.

Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a versenyző lefektetett motorral húz egy nagy gázt és elkezd csúszni a motor hátulja, akkor a motorvezérlő egység az IMU által összegyűjtött adatok alapján elvesz a teljesítményből automatikusan és nem csúszik ”túl” a hátsógumi.

_DSC8880.jpg

Tehát a motorvezérlő egység nem tudja ezt a feladatott elvégezni egymagában, mert nem tudja, hogy éppen a motor mennyire van lefektetve, éppen egyenesen halad-e, vagy csúszkál a hátulja. Az IMU egy szenzitívebb egység, ami sokkal jobban kiszolgálja a versenyzőt az ECU-val összekötve. Néhány csapat kihasználta az IMU által szolgáltatott adatokat, például a gumikopás csökkentése érdekében és tanulmányozták ezeket a számokat. Azonban a már egységes, standard ECU rendszerek ezeket az adatokat nem fogadhatnák be a szabályok alapján, hogy aztán a kipörgésgátló is ezek szerint dolgozzon, de némi változtatással összeköthető a rendszer és kijátszhatók a regulák, amit aztán lehetetlen visszaellenőrizni. Ezért hozta meg a Dorna az egységesített ECU szabály után az egységesített IMU rendszert is 2019-től.

Több összeesküvés-elmélet is felmerült már ezzel kapcsolatban. Minek köszönhető, hogy Marc Márquez ilyen teljesítményre képes, a Ducati ennyire erősek maradnak a futam végén is, illetve a Yamahák gyenge teljesítménye. A fent összefoglalt elektronikai lehetőségek alapján mindenkinek a fantáziájára bízom a választ, de az biztos, hogy az egységesített IMU és a már korábban egységesített ECU rendszereknek köszönhetően egy sokkal könnyebben ellenőrizhető, felügyelhető szabályrendszer jön létre, aminek köszönhetőn talán izgalmasabb versenyeket láthatunk, kiegyensúlyozottabb gyártókkal és csapatokkal.

DSC_0732.jpg

Fotók: motogp.com


2018. december 11. 15:06

Címkék: Moto2 Moto3 MotoGP motorsport Spíler TV MotorsportHD projekt


Kapcsolódó anyagok








© 2019 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk


Powered by Neoport Core CMS

Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek / Spíler TV / Spíler1 TV / Spíler1 TV
PREMIER LEAGUE   I   LA LIGA   I   MOTORSPORT   I   NHL   I   Bajnokok Ligája   I   Spílerek   I   MŰSORÚJSÁG   I   Spíler Extra
Mint ahogyan arról már beszámoltunk, Jorge Lorenzo bowlinggolyóként tarolt Barcelonában, s kiütötte szinte a komplett...
A Moto2 mezőnyében „vitézkedő" Alex Márquez lehengerlő formában van.
A 10. helyről rajtoló Marcos Ramirez nyerte az eszeveszett barcelonai futamot. 
A balszerencsés 13. hely üldözte a ralikrossz-világbajnokság magyar indulóját Norvégiában: miután mindegyik...

Az ötszörös MotoGP-világbajnok spanyol szerint a gumiválasztás volt a kulcs. 
A Moto2 Katalán Nagydíjának vasárnapi futamát a Estrella Galicia Marc VDS csapatának 23 éves versenyzője, Álex Márquez nyerte. 
Ami egyes versenysorozatokban a boksztaktika, az a ralikrosszban a kötelező joker kör teljesítésének megválasztása: a világbajnokság Hellben tartott ...
Idén első alkalommal klasszikus ralikrosszpálya felé veszi az irányt a világbajnokság mezőnye.
A Yamaha versenyzője, Fabio Quartararo nyerte a MotoGP Katalán Nagydíjának időmérőjét. 
De nem a favoritnak tartott világbajnoki éllovas Marc Márquez volt a leggyorsabb.
A szabadedzésen második legjobb időt futó pilóta 15 hellyel előrébb végzett, mint Márquez.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10









© 2019 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk


Powered by Neoport Core CMS