PREMIER LEAGUE   I   LA LIGA   I   MOTORSPORT   I   Bajnokok Ligája   I   SEHA Liga   I   Spílerek   I   MŰSORÚJSÁG   I   Spíler Extra
Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek
Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek

A Spíler Tv szakkommentátora, Sebestyén Peti elemzése.

Remélhetőleg a fanatikusabb rajongók követték a MotoGP első két téli teszt eseményeit, ahogyan azt én is tettem. Sokan ilyenkor a látványosabb változtatásokra koncentrálnak, ami teljes mértékben érthető is. Sokkal izgalmasabb egy teljesen új aerodinamikai elem, egy új váz, blokk, esetleg pilóta a motoron. De mi a helyzet a színfalak mögött, pontosabban az idomok mögött? Egy olyan változás jön 2019-től, ami sokkal jobban összeránthatja a mezőnyt és még izgalmasabb futamokat láthatunk.

Talán mindenki emlékszik a 2018-as szezon asseni fordulójára. Még jó, hiszen a MotoGP futamon összesen 175 előzés történt. Pont az ilyen jellegű versenyek miatt döntött úgy a Dorna, megpróbálja a technikai körülményeket egy szintre hozni. Ez a bizonyos változás pedig 2019-ben meg is jelenik, ugyanis az új szabály értelmében minden gyártónak ugyanazt az IMU (inertial measurement unit) hardvert kell használnia, ezzel is korlátozva az elektronika által nyújtott előnyöket és kijátszani a szabályokat.

_GP_0595.jpg

Mi is az az IMU? Ez a rendszer giroszkópokból és gyorsulásmérőkből áll össze, melyek információkat gyűjtenek a motor minden egyes rezdüléséről. Leginkább az ember egyensúlyi és érzékszervi rendszerére hasonlít. Az IMU ebben az esetben egy több tengelyes rendszerben figyeli a mozgást: a felfele és lefele történőt (kigyorsításon és féktávon, ahogyan a futóművek süllyednek), a két oldalra kitérést (például a hátsó kerék megcsúszásánál), illetve a dőlésszöget mind a két irányba kanyarodáskor. Ezeket az információkat a rendszer elküldi az ECU-nak, azaz a motorvezérlő egységnek, ami aztán feldolgozza azokat a kipörgésgátló működéséhez és motor teljesítményének szabályozásához.

Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a versenyző lefektetett motorral húz egy nagy gázt és elkezd csúszni a motor hátulja, akkor a motorvezérlő egység az IMU által összegyűjtött adatok alapján elvesz a teljesítményből automatikusan és nem csúszik ”túl” a hátsógumi.

_DSC8880.jpg

Tehát a motorvezérlő egység nem tudja ezt a feladatott elvégezni egymagában, mert nem tudja, hogy éppen a motor mennyire van lefektetve, éppen egyenesen halad-e, vagy csúszkál a hátulja. Az IMU egy szenzitívebb egység, ami sokkal jobban kiszolgálja a versenyzőt az ECU-val összekötve. Néhány csapat kihasználta az IMU által szolgáltatott adatokat, például a gumikopás csökkentése érdekében és tanulmányozták ezeket a számokat. Azonban a már egységes, standard ECU rendszerek ezeket az adatokat nem fogadhatnák be a szabályok alapján, hogy aztán a kipörgésgátló is ezek szerint dolgozzon, de némi változtatással összeköthető a rendszer és kijátszhatók a regulák, amit aztán lehetetlen visszaellenőrizni. Ezért hozta meg a Dorna az egységesített ECU szabály után az egységesített IMU rendszert is 2019-től.

Több összeesküvés-elmélet is felmerült már ezzel kapcsolatban. Minek köszönhető, hogy Marc Márquez ilyen teljesítményre képes, a Ducati ennyire erősek maradnak a futam végén is, illetve a Yamahák gyenge teljesítménye. A fent összefoglalt elektronikai lehetőségek alapján mindenkinek a fantáziájára bízom a választ, de az biztos, hogy az egységesített IMU és a már korábban egységesített ECU rendszereknek köszönhetően egy sokkal könnyebben ellenőrizhető, felügyelhető szabályrendszer jön létre, aminek köszönhetőn talán izgalmasabb versenyeket láthatunk, kiegyensúlyozottabb gyártókkal és csapatokkal.

DSC_0732.jpg

Fotók: motogp.com


2018. december 11. 15:06

Címkék: Moto2 Moto3 MotoGP motorsport Spíler TV MotorsportHD projekt


Kapcsolódó anyagok








© 2019 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk

Powered by Neoport Core CMS

Ettől a változtatástól még izgalmasabbak lesznek a versenyek / Spíler TV / Spíler1 TV / Spíler1 TV
PREMIER LEAGUE   I   LA LIGA   I   MOTORSPORT   I   Bajnokok Ligája   I   SEHA Liga   I   Spílerek   I   MŰSORÚJSÁG   I   Spíler Extra
Marc Márquez nyerte a Japán Nagydíj időmérőjét, maga mögé utasítva az eddig remeklő, nagy esélyesnek tartott...
Tájfun közelít a Japán Nagydíj helyszíne felé, az ötből hármas fokozatú veszélyre figyelmeztető üzenet kaptak a...
A Yamaha fiatal francia motorversenyzője, Fabio Quartararo zárt az élen a MotoGP Japán Nagydíjának második...
Japánban folytatódnak a 2019-es MotoGP-világbajnokság küzdelmei.


A gyorsaságimotoros-világbajnokság jelenleg futó szezonjának tizenhatodik versenyhétvégéje következik.
Nagyon tanulságos és kemény hétvége van a Mugenrace Junior Team csapatának háta mögött. 
Idén eggyel kevesebb futam is elég volt.
A Repsol Honda spanyol motorversenyzője egyre közelebb áll ahhoz, hogy felülmúlja a nagy legenda, Valentino Rossi eredményeit.
Hamarosan egyeduralkodó lehet a spanyol motorversenyző.
Minden lényegi kérdés eldőlt a 2019-es szezonban. 
Scott McLaughlinból felszínre törtek az érzelmek.
Jules Cluzel győzelmével zárult a WorldSSP argentin állomása.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10









© 2019 TV2 Zrt.
Impresszum | Adatkezelési szabályzat | Felhasználói szabályzat | Kereskedelmi információk

Powered by Neoport Core CMS