május 24.
Eszter, Eliza

MŰSORAINK VIDEÓK TELJES FILMEK TELJES ADÁSOK MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS TV2 INFÓ
TESZTAUTÓ
Teszt: Mazda MX-5 G130 Takumi
MEGUNHATATLAN

Sokan kérdezik, miért szeretem annyira az MX-5-öt. Mit tud ez, amit mondjuk egy MINI Cabrio vagy egy Audi A3 Cabrio nem? (Ilyenkor már kerekedik a szemem…) Nem is erős, és különben is, olyan kicsi… – folytatják a kukacoskodást. Persze csak azok, akik nem vezettek még MX-5-öt. Vagy vezethettek volna, de nem fértek bele. Mert tény és való, hogy az MX-5 kicsi, így továbbra sem lesz a skandináv és német férfiak tipikus játékszere, akik átlagosan (!) 180-182 centisre nőnek. Ha használati utasítást kellene írnom az MX-5-höz, akkor 185 centiben és 100 kilóban határoznám meg a magasság és tömeg maximális értékét.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Az a megállapítás is igaz, hogy nem erős az MX-5. Az 1,5-ös 130 lovas, a kétezres pedig 160, sportautók között egyik sem túl izgató. De az is igaz, hogy könnyű (900 kg). Meg az is, hogy a gázreakció olyan azonnali és éles, ahogy azt kevés autóban tapasztalhatjuk manapság. A feltöltős motorok és a turbólyukak igazi virágkorában ez nem divat. Pedig sokat számít.
Akkor most végül jól megy? Szerintem jól, de ha ezt írásban kell bizonyítani, az megint sántítani fog egy kicsit... Az itt tesztelt 1,5-ös (G130) motorral 8,3, a
kétliteressel (G160) 7,3 másodperc alatt futja a 100-at. Nem rossz, de – legyünk őszinték – sportautók körében ez még mindig szerény.
Éppen ezért itt hagyjuk abba azt, hogy számokkal próbáljuk meg alátámasztani az MX-5 nagyszerűségét. Mert ameddig a vezetési élmény nem számszerűsítő, addig nem lesz objektív bizonyíték arra, hogy mennyire jó érzés a kormánya mögött ülni. Pedig piszkosul jó – még mindig.

A galéria megnyitása > [38 kép]

De miért? Tudom, tudom, valami magyarázat mégiscsak kell… Hát tessék: 50-50%-os súlyelosztás a tengelyek között, hátsókerék-hajtás, alacsony súlypont, mély üléspozíció, élénk gázreakció, könnyen felpörgő motor (egész jó hanggal), közvetlen kormánymű, nagyon rövid úton és pontosan kapcsolható váltó, tökéletesen szabott áttételekkel. A futómű hangolása lehetne egy kicsit feszesebb, gyors kanyarokban jobban dől a kasztni, mint szeretném, de így is stabil. És legalább kényelmes, részben a viszonylag kicsi, 16 colos kerekeknek köszönhetően. A gyors kanyarokban megfutott bukkanók viszont kellemetlen meglepetést szerezhetnek, melyek váratlanul nagyot dobnak az autón, így egy kicsit odébb teszik az ívről. Persze, hiszen nem egy másfél-kéttonnás vasalóról, hanem egy MX-5 van szó, amit nem húz annyira a gravitáció.

A galéria megnyitása > [38 kép]

Driftelős elindulásra is kapható a kis dög, igaz, ennek is tudni kell a módját. Ha nincs valami csúszós, legalább egy kis por vagy víz a hátsó kerekek alatt, akkor nagyon kövér gáz és némi kuplungégetés kell hozzá. A 160 lovas alkalmasabb efféle játékokra, de az se teszi ki úgy a farát, mint az ötezres Mustang.

A galéria megnyitása > [38 kép]

Nagyszerű dolog, hogy a teteje a vezetőülésből is egy mozdulattal hátracsapható. Még jobb, hogy ugyanígy be is zárható, csak ez a gyakorlat már igényel némi karizmot és hajlékonyságot. Illetve, utána fel kell még húzni az ablakokat, melyek ennél a generációnál már szerencsére maguktól lejjebb csusszannak egy-egy centit, hogy reteszelés közben ne feszüljön meg a tető vázszerkezete. De jobb, ha eleve le is vannak eresztve, sőt, a fejtámlák közötti kis szélfogót is hajtsuk le, hadd kavarjon be az autó mögötti turbulencia is. Mert az MX-5 úgy az igazi, ha tép a szél! Huzatra érzékeny fülűeknek sajnos nem, a hosszú haj pedig összefogandó, különben folyton az arcban lobog a háré. Ez egy igazi roadster, ami kinyitva jó. Pont azért, mert érzed is, hogy nyitott! Nem úgy, mint sok mai kabrióban, ahol igazából mindent elkövetnek a tervezők, hogy ne vágjon be a szél.

A galéria megnyitása > [38 kép]

Azt már tudjuk, hogy élményből 5-ös, lássuk most azt, milyen az MX-5 a hétköznapokon! Nos, praktikusnak nem mondható, bár külső méreteinél fogva parkolni például egész jól lehet vele. A ki- és beszállás viszont elég nehéz, igényli a hajlékony derekat és a jó vázizomzatot. Az sem előnyös tulajdonság, hogy ennek a vezetőüléséből kukucskálva egy sima kompakt is kitakarja a fél világot, annyira alacsonyan ülünk. A csomagtartó kicsi, 130 literes, bár az autó adottságaihoz mérten még így is egész jónak mondható. Különösen annak ismeretében, hogy a mérete független a tető állapotától. Tároló alkalmatosságból alig van, kesztyűtartó nincs, igyekeztek az aprócska utastér minden köbcentiméterét a helykínálat növelésére fordítani.

A galéria megnyitása > [38 kép]

A Bose zene jó, okos dolog, hogy a fejtámlákból is szól. A telefonkihangosító nyitott tetőnél is jól működik, országúti tempóig nem panaszkodik a beszélgetőpartner, hogy nehezen hallana. A többi Mazdából átültetett kijelző szerethető, ami – nagyon helyesen – csak álló helyzetben érintős, menet közben a precízen működő tekerőkapcsolóval mászkálhatunk a menüpontokban. A kezelőszervek egyértelműen és pontosan működnek, minden ésszerű helyen van, öt perc alatt kiismeri magát az ember az autóban.

A galéria megnyitása > [38 kép]

Van targatetős változat is, de az MX-5 vászontetővel az igazi. Megunhatatlan élmény, szebbé teszi a hétköznapokat, és persze kíván némi kompromisszumot. Viszont takarékos, akkor sem fogyaszt sokat, ha gyakran játszik vele az ember. Akkor 7-8, amúgy inkább 6 liter körül van az étvágya, országúti krúzolásnál pedig 5-össel kezdődik.
Az alapváltozat felszereltsége sem szegényes, ára 6,4 millió forint. Az itt tesztelt, Takumi csomaggal 7,75 millió, és ebben igazából már minden van, aminek egy ekkora élményautóban értelme lehet. A kétezres, 160 lovas motorhoz fel kell mennünk a Revolution felszereltségi szintig, így 8,1 millió az MX-5. Én az erősebbet venném, ha tehetném, bár az 1,5-össel is közel ugyanakkora élményt nyújt. Olyat, amilyet máshol ennyiért nem adnak.

teszt és fotó: Bancsi Gábor


árak, adatok, felszereltségek

2018. augusztus 14. 13:41

Címkék: teszt   tesztautó   autó   japán   vezetési_élmény   mazda   benzin








KÖZÖSSÉG
          



MŰSORÚJSÁG