március 29.
Auguszta

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: Volkswagen Passat GTE
Dízel helyett

GTE – izgalmasan csengő betűhármas a sokat bizonyított név után. Majdnem GTI, amely bár Passatból sose volt, de Golfból igen, és sokunk gyermekkorában egyet jelentett a sportos kompakt autóval – ráadásul ma is elég ütős. Akkor ennek is biztos van ereje, adja magát a sejtés, de itt az ’I’ helyett ’E’ áll, mert ez egy amolyan jut is, marad is autó.

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [34 kép]

Ami jut: talpalávaló a vezetőnek, szám szerint 218 lóerő és a 400 Nm. Ami marad: sok benzin a tankban, szám szerint… később. A trükk: hogy ez egy konnektroból tölthető hibrid – ezt hívják a VW-nél GTE-nek. Azt hitted, villanyautó, mert zöld rendszáma van. De nem. Hanem egy hibrid, amely tud menni annyit a benzines beindítása nélkül (tehát 0 emisszióval), hogy zöld rendszámot kaphasson. A vonatkozó kritérium 25 km, a Passat GTE papíron 50 km-t tud, a gyakorlatban pedig 35-40-et. Mert a gyakorlatban fűtesz, hűtesz, zenélsz, világítasz, emelkedőn mész, nem tartod fel a mögötted lévőt és van légellenállás is, a fékpadon pedig mindez nem létezik. Ez a különbség oka. A többi villanyautónál és tölthető hibridnél is nagyjából ilyen az arány a mondás és az empíria között. Sőt, a benzineseknél is. És ahogy a többi plug-in hibridben, itt is egy benzines motor adja a hajtáslánc robbanómotoros részét.

A galéria megnyitása > [34 kép]

Mégpedig egy 1,4-es TSI 156 lóerővel, amely használattól függően valahol 5-10 liter között fogyaszt. Már ha egyedül van, de itt egy elég erős villanymotor támogatását élvezi, úgyhogy jóval kevesebbet. De mégis mennyivel? Nos, az csak attól függ, hogy milyen gyakran töltjük fel az akksikat, és mennyit megyünk két töltés között. Meg persze attól is, milyen nehéz a jobb lábunk. Szürke hétköznapokon például, amikor az otthon – iskola/óvoda – munkahely – bolt keretben közlekedik az ember, el lehet mászkálni akár 0 literes fogyasztással is. És ha ez csak napi 15 km-t jelent, úgy két napig lehet ezt csinálni újratöltés nélkül. Persze csak akkor, ha sosem kell sietni, egyszer sem kell kövérebb gázt adni, hogy elérjük a zöldet, és meredek emelkedőket sem kell megmászni.
De tudjuk, hogy ilyesmi szinte biztosan előfordul, úgyhogy a nullás fogyasztás hamar ugrik. Legjobb szándékunk ellenére is kénytelenek vagyunk időnként igénybe venni a benzines erejét. Ha ez tényleg csak ritkán (és rövid távokon) fordul elő akkor vagyunk nagyjából a gyári fogyasztási értéknél, amit 1,7 literben szabtak meg.

A galéria megnyitása > [34 kép]

Egész más a helyzet mondjuk egy hosszú utazásnál. Ilyenkor értelemszerűen elég kicsi azon kilométerek aránya, amelyeket tisztán elektromosan vagy villany-domináns hibridhajtással tudunk megtenni. Pláne, ha túlnyomórészt autópályán megyünk. Ezeket az utakat nagyjából egy kétliteres dízel étvágyával kell kalkulálni. Nálam egy 250 km-es kiránduláson 6,5-7 literes fogyasztás adódott (visszafelé is). Mert bár akár 130-cal is hasíthatunk alvó benzinmotorral, de úgy nagyon gyorsan fogy a töltés az aksiból. Érezzük, hogy nem ésszerű erre pazarolni az értékes elektronokat, éppen ezért magától nem is igazán hoz ilyen döntést a vezérlő szoftver. Ha mégis mindenáron a villanymotor kontójára akarunk száguldozni, azt úgy tehetjük meg, hogy tisztán elektromos üzembe kapcsoljuk az üzemmód-választót. De felesleges beleokoskodni, önállóan is remekül menedzseli az energiagazdálkodást az autó.

A galéria megnyitása > [34 kép]

Legfeljebb akkor érdemes megmondani a frankót, ha mondjuk egy előrelátható városi dugóhoz közelítünk, és meg szeretnénk őrizni az elektromos hajtást a nehezebb időkre. Ha pedig épp nincs mit megőrizni, mert nincs töltés az aksiban, akkor érdemes lehet a menet közbeni töltést választani. 50 kilométeres távon nagyjából negyedig nyomhatjuk fel a telepeket. Igaz, némi többlet-fogyasztásért cserébe, de a tiszta és ingyen dugóban araszolás reményében. Persze, a lassítások során itt is rekuperálódik a töltés az aksiba, mint minden hibrid autónál, de azzal nem megyünk messzire. Az igazán nagy volument természetesen a vezetékes töltés jelenti, de az időbe telik. Otthoni, sima fali konnektorból 4 és fél órát, töltőoszlopról 2 és felet igényel az üresről 100%-ra töltés. Az 50% elérése nagyjából 2 illetve 1 óra.

A galéria megnyitása > [34 kép]

Ja, és persze van GTE üzemmód is, amit meg kell említeni, ha már Passat GTE-ben ülünk. Más plug in hibridben is van ilyen, csak nincs külön neve, hanem egyszerűen sportnak vagy powernek hívják. Az a lényeg, hogy ilyenkor a dinamizmust helyezi előtérbe a vezérlés, és kevésbé foglalkozik a spórolással. Kövér gázra a benzinest és a villanyost is maximumra járatja, az autó pedig megy, mint az ördög, 7 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Élményfokozónak kapunk műhangot is, hogy ne kelljen beérnünk a négyhengeres búgással. Az összhatás jó, a szintetikus hangrásegítéssel sem gagyi, hanem meggyőző.

A galéria megnyitása > [34 kép]

A benzines és elektromos hajtás közötti váltás, illetve a kettő ötvözése szinte észrevétlenül történik, és a hétfokozatú DSG váltóra sem igazán lehet rosszat mondani. Ahogy az autó egészére sem. Összeszerelés, anyagminőség, precizitás, átgondoltság – nincs kifogásolnivaló. A dizájn nem túl izgalmas, cserébe tíz év múlva is szép lesz. Ahogy most is az. Hibridségén kívül ugyanolyan, mint a többi Passat. Persze súlyosabb, de ezt a futómű hangolásánál is szem előtt tartottak, így ebből sem sokat érezni (azon kívül, hogy egy kicsit keményebb a rugózása). Azt viszont észrevenni, hogy erősebb és gyorsabb, mint a legtöbb testvére. Illetve, az akkumulátor miatt kisebb a csomagtere, de így sem kell szégyenkeznie a maga 400 literével. Ha ez mégis kevés lenne, akkor ott a kombi, aminek alapból úgyis feleslegesen nagy a kuffere, hibridként pedig még mindig hatalmas.
Mi a helyzet az árával? Természetesen drágább, mint egy dízel Passat. Nagyjából 3 millióval, tehát 13 millió körül indul.

2018. július 8. 22:56




KÖZÖSSÉG