április 20.
Tivadar

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4X4
Skoda XXL

NAGYMEDVE
Skoda Kodiaq – kimondva egy kicsit játékosan hangzik. Pedig névadója cseppet sem vicces: a barna medve legnagyobb termetű alfaját hívják így. A különbség az, hogy azt a végén k-val írjuk, ezt pedig q-val. Meg az is, hogy a Skoda Kodiaq nem számít a legnagyobbnak az SUV-k között. Bár dimenzióit tekintve abszolút rászolgál a nevére, de nem egy Q7-es vagy Touareg méretre kell gondolni. De akkor mekkorára?

A RENGETEGBEN
Hosszúság és szélességadatok sorolása helyett praktikusabb rokon modelleket keresni. Hamar találunk is két tesónak illő figurát a nagycsaládon belül, az egyik a Seat Ateca, a másik a VW Tiguan Allspace. Ránézésre csak az Ateca tűnik vérszerintinek, de a hosszúságot és a hétszemélyességet figyelembe véve inkább a Volkswagen adja magát.

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [32 kép]

TÁGAS, KÉNYELMES?
Nagyon! És a harmadik üléssorban is az? Ott csak annyira, mint a többi felhajtogatós, szükségüléses megoldás – tehát inkább nem. A középső üléssor helykínálata és komfortja viszont parádés. Kényelmesen elfér három felnőtt egymás mellett, és akkor sem bosszankodunk, ha gyereküléseket kell beszerelni. Nem azért, mert lazán elfér belőlük három (ahhoz kisbusz kell), hanem mert kettőnél könnyen hozzáférhetőek maradnak a biztonsági övek csatjai. A sztori egyébként a szokásos: sínen csúszkálhatunk előre-hátra, mely versenyszámra főleg a leghátul ülőkkel vívott helycsatában kerül sor.

A galéria megnyitása > [32 kép]

PAKOLJUNK!
Vagy esetleg a csomagtér-bővítés okán, ha nem lenne elég az a 630 liter, ami öt üléssel, roló alatt van. Hétszemélyesként ebből 270 liter marad, de ez is majdnem felér egy Fiesta csomagtartójával. Két üléssel, tetőkárpitig pakolva egyébként akár 2 köbméternyi cuccot is beszuszakolhatunk. Az ülések hajtogatása egyszerű, az ötödik ajtó motorosan és láblendítésre is nyílik, illetve záródik – és ez tényleg mindig működött is, nincs mindenhol így. Praktikus akasztók és rekeszek könnyítik a poggyász rögzítését, rendelhető csomagtérháló és gumis szőnyeg a padlójára.

A galéria megnyitása > [32 kép]

CSAK NYUGODTAN…
Ahogy hátul, úgy elől is afféle SUV-s béke honol. Nagy hely, csend, motorosan állítható kényelmes ülések, megnyugtató rálátás a forgalomra. Minden a helyén, egyszerű kezelhetőség, a váltóhoz auto hold funkció, hogy a pirosnál vagy a dugóban ácsorogva se kelljen folyton a féket taposni. És még sok-sok kényelmi extra, fűtött ülés és kormány, kellemesen működő vezetéssegédek egész hada, szép hangzású, tízhangszórós hifi (Canton). Nagyon jól jött az állóhelyzeti fűtés (330e Ft), távirányítóról is aktiválva pont elég meleget csinált addig, míg mi a kocsi mellett lesepregettük a havat a szánkóról és magunkról.
Terepen ügyesebb és bevállalósabb mint azt a legtöbben a „városi terepjárókról” gondolják. Nem csak ott, hanem aszfalton is nagyon kényelmes rugózást kapunk, de cserébe egy kicsit billegős a kasztni. Persze segíthetünk ezen az állítható lengéscsillapítókkal (szintén 330e Ft), Sport módban vigyázzba vágja magát a futómű, de akkor meg ráz. Sőt, felkeményedik a kormány, pörgetősebb lesz a DSG, érzékenyebb a gáz… Nagyon aranyos, ahogy felpaprikázza magát a behemót, de nem passzol ez hozzá. Meg úgy általában az SUV-khez sem. És igazság szerint ez a motor is furcsa egy kicsit ebben a testben.

A galéria megnyitása > [32 kép]

OCTAVIA RS MOTOR? MAJDNEM
A kétliteres benzines turbó ugyanaz a motor, ami az RS-ben is van, csak szerényebb hangolással. Nem mellesleg, cirka négy mázsával több terhet kell cipelnie. De még így is elég ülésbe lapítós. 180 lóerőt és 320 Nm-t tud, utóbbit persze már nagyon alacsony fordulattól. Igazából ez viszi el a balhét, meg a hétgangos DSG váltó, ami okosan épít is a lent ébredő nyomatékra. Úgyhogy hiába 1,8 tonna, szépen szedi a lábát a nagyobbik TSI-vel szerelt Kodiaq (8,2 mp 0-100 km/h). Kétség nem fér hozzá, hogy ereje, rugalmassága, tettrekészsége, kulturált járása, öszkerékhajtása és terepjáró képessége imádnivaló.

DE A FOGYASZTÁSA NEM
A gyár szerint csak 7,3 litert eszik, de tudjuk rég, hogy az NEDC mérésnek a valósághoz nem sok köze van. A fékpadon nem számít a nagy homlokfelület és az emelt kasztni okozta rossz légellenállás, de az úton nagyon is. Mondom a valós számokat: 10,7 liter lett az átlag, városban 12-13 litert, kint 8-10 litert szippantott magába. Tulajdonképpen az adottságok ismeretében nincs is ebben semmi fura, egyedül az autópályás étvágyat sokkallom egy kicsit. Hiába, nagy tömeg + emelt kasztni + komoly lendületet biztosító benzinmotor = magas fogyasztás. Ezt még a gyerekek is összerakták. 5 éves fiam (F) és 7 éves lányom (L) beszélgetése következik:

A galéria megnyitása > [32 kép]

A GYEREKEK MEGMONDTÁK
F: Tetszik ez az autó. Nagy és jól gyorsul. Csak az a baj, hogy sokat fogyaszt, mert benzines és nehéz is. De lehet kapni dízelmotorral is.
L: És az kevesebbet fogyaszt?
F: Igen.
L: Hát akkor én biztos úgy venném. Még akkor is, ha csúnya hangja van.
F: De a dízel jobban szennyezi a környezetet!
L: Jó, de a benzines is szennyezi, ha sokat fogyaszt.
… rövid hatásszünet …
F: Apa, Kodak…, öö Kodik…, na szóval Ko-di-aq-ból nincs tölthető hibrid?
L: És elektromos?

Íme tehát az előnyök, a hátrányok és egyben a megoldási javaslat is. De Kodiaq-ból nincs hibrid, se elektromos, csak dízel és benzines, és bár összeszorított foggal merem csak mondani, a dízel jobban passzol hozzá. Nemhiába szoktak az efféle behemótokba kétezres (vagy nagyobb) dízelt tenni. Valószínűleg a Kodiaq eladásokat sem a mi 2.0 TSI-nk fogja húzni, hanem a 2.0 TDI. Még akkor is, ha a dízelnek aggasztó a jövője és így a várható értékvesztése is. Ja, és fogyni fog még az elsőkerekes, 125 lovas 1.4 TSI is, de arra nem fogják azt mondani, hogy „de jól megy!”.

A galéria megnyitása > [32 kép]

SZERETTÜK MÉG BENNE…
… az apró figyelmességeket: rejtett esernyő az ajtóban (mint egy Rolls Royce-ban), jégkaparó a tanksapkában és pohártartós asztalka az első ülések hátulján, ami tényleg csak akkor csuklik le, ha le akarjuk hajtani. Van vezeték nélküli telefontöltő, behajtható vonóhorog, változtatható színű hangulatvilágítás és árnyékoló háló a hátsó ablakokhoz.

ENNEK NEM ÖRÜLÜNK
Itt-ott felbukkannak a kemény műanyagok, néhány belső burkolat zörög vagy recseg. Bosszantó, hogy a telefon csatlakoztatása után sok funkció nem vezérelhető a mobilról, hanem kizárólag az autó kezelőszerveivel. A nyitásra előbújó ajtóélvédő is remek ötlet, láttunk már ilyet a Fordnál, de ahogy ott, itt sem tűnik időtálló megoldásnak. Kár.

A galéria megnyitása > [32 kép]

AZ ÁRA
A belépő az autó méretéhez képest meglepően jó, 7,1 millió (1,4 TSI fronthajtással, kézi váltóval). Az itt tesztelt konfiguráció ennek majdnem a kétszerese, 14 millió forint. De az ár/érték arányt tekintve ez az összeg még mindig nagyon jónak mondható. Tesztautónk egy majdnem csúcsra szerelt, összkerekes, automataváltós modell. Egy közepesnél jobbra konfigurált, összkerekes, kézi váltós, dízel példány 10 millió körül megáll.

MI TUD MÉG ~ILYET ~ENNYIÉRT?
Házon belül semmi. Kitekintve sincs sok jelentkező, a Kia Sorento kerülhet szóba. Igaz, abból csak dízel van, és az indulója is jóval magasabb (9,9 millió), de sokat ikszelgetve a konfigurátorokban szépen összeér egy hasonló tudású Kodiaq és Sorento ára – valahol 13-14 millió táján.

teszt és fotó: BG

2018. április 14. 14:41




KÖZÖSSÉG