március 29.
Auguszta

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: Opel Mokka X Innovation 1.4 Turbo 4x4 aut.
Jókor, jó helyen, jóképűen

Az autóiparban rendkívül fontos a jó dizájn, ezt már régóta tudjuk. Ennél fontosabb megállapítás, hogy ez korunk iszonyúan felgyorsult technikai fejlődése közepette is abszolút igaz. Az egyik legfontosabb még mindig a jó forma. Már ha valaki szeretne sikereket is elérni a piacon. Az a jó dizájn, ami csábító, divatos, nem lányos és nem is fiús, részleteiben szép, lehetőleg egészében is, bár érdekes módon ez nem is annyira fontos kritérium. De elölről mindenképpen legyen jóképű, markáns vonásokkal, ez elengedhetetlen.

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [32 kép]

Tehát jóképű és divatos. De mi a legdivatosabb? Manapság a tömzsi, bumfordi forma a legmenőbb az autópiacon. Vannak a nagy, méregdrága, 21 colos kerekeken guruló erődök, sikerük megkérdőjelezhetetlen, de az őket másoló kisebb változatok is hódítanak. Elég sok méretbeli fokozattal. És úgy tűnik, hogy a zsugorítás mértéke egyelőre nem érte el a lélektani alsó határt, így gombamód szaporodnak a nagy lemezfelületekkel és picike ablakokkal megáldott karakterek az utakon. Ők a kompakt és a szubkompakt SUV-k. A nép imádja ezt a műfajt, szárnyalnak az eladások, 2012 és 2015 között megháromszorozódott a szegmens mérete. Éppen ezért elengedhetetlen a gyakori megújulás, egy ilyen gyorsan pörgő piacon nagyon észnél kell lenni, ha valaki az elsők közé akar kerülni. Vagy ott maradni, ahogy például az Opel Mokka is ott van az élvonalban, a Peugeot 2008-cal és a Renault Capturral együtt.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Az Opelnél meg is csinálták gyorsan a ráncfelvarrott Mokkát, melynek nevéhez hozzátettek egy X-et. Tehát a Mokka X nem valami különleges kivitel, hanem maga az új Mokka - ezt érdemes tisztába tenni. Nem kérdés, az X kell, kár lenne kihagyni, egyszerűen vagányabb és trendibb tőle minden duci autó. Hasonló jellegű új modelljüket, a Crosslandot már eleve X végződéssel dobták piacra, és így lesz ez a jövőben a többi hasonló modellel is.
A Mokka arcát rendesen átszabták, és nagyon jó irányba mentek el. Elődjénél szebb, harmonikusabb vonásokkal, de legalább annyira karakteres megjelenéssel hódít tovább a Mokka X. Oldalról és hátulról viszont keresni kell a különbséget a facelift előtti verzióhoz képest. A tesztautónkon látható szín telitalálat, kevés olyan autó van a hasonló méretűek között, aminek nem áll jól ez a narancs – vicces nevén kolbászzsír-metál.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Nem sokkal a ráncfelvarrás után egy új motort is bevezettek, egy 1,4-es benzines turbót, természetesen tesztautónkban is ez volt. 152 lóerő 5000-es fordulattól és 240 Nm 2000-től 4000-ig. Ejha, ennek repíteni kell ezt a cuki kis bódét! Gondoljuk jogosan első blikkre, de a lenyűgöző gyorsulás, az alacsony fordulton való kellemes ülésbe lapítás elmarad. A 100-as sprint hivatalos adata épp csak becsúszik 10 másodperc alá (9,7 mp).
Mivel az Opel előző 1,4-es turbómotorja is elég jó darab, elhiszem, hogy ez is az, de nem így: hatsebességes automataváltóval és összkerékhajtással. A turbómotorok egyik előnyös tulajdonságát, az alacsonyan ébredő erőt ebben nem érezni olyan határozottan. Pörgetve persze jól megy, de itt elsősorban nem ez lenne a feladat. Bár nem egyértelmű, de nagyon úgy tűnik, hogy elsősorban a váltó tehet róla. Szépen kapcsolgat, de a megfelelő fokozatválasztás nem megy neki jól, így a motor nem tudja kidomborítani erősségeit.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Mert például: közepes gázt adok, alacsony a fordulat, tudom, hogy ilyenkor egy ilyen kis feltöltős motornak kell némi idő, mire felépíti a turbónyomást, de nem tragédia kivárni (ez a turbólyuk). Itt viszont úgy van, hogy mire összeszedné az erejét a motor, akkorra a váltó hirtelen kitalálja, hogy visszakapcsol, és elkezdi pörgetni. Ez így nem jó. Vagy váltson vissza hamarabb, vagy ha nem teszi meg időben, akkor már hagyja nyomatékból húzni a motort. Egyébként itt inkább ez utóbbit kellene csinálni.
Ilyen gyakori és ilyen szintű pörgetésre itt egyáltalán nincs szükség, amivel ráadásul a fogyasztás is romlik. Pedig az sajnos óvatos gázkezeléssel és a fokozatokat kézzel, alacsony fordulaton elváltva sem jó. Városban 11-12 litert lefetyelt be a kis mohó, és sajnos országúton sem produkált túl jól. Ott nagyon óvatosan hajtva is 7 liter ment bele százon, de inkább a 7,5-8 a reális, autópályán pedig több.
Na persze, ez egy összkerekes és automataváltós modell, de az a rossz hírem, hogy ezt a motort csak ezzel a kombóval lehet kapni. Az automata ráadásul manapság már nem is feltétlenül fogyasztásnövelő tényező, hiszen számos példa van arra a piacon, hogy a kézivel közel azonos számokat hoz. A 4x4 számlájára persze írható némi plusz étvágy, és a másfél tonnás tömeget sem könnyű cipelni, de ennek sem kéne ennyire megnyomni a fogyasztást. Egyébként meg, könnyebb konstrukcióra is van példa a piacon.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Az automataváltó lehetőséget ad a kézi kapcsolásra, és a dolog tök jól működik is, csak ne a választókar tetejéről kellene kapcsolgatni. A két állású gomb egyszerűen nem esik kézre. Ráadásul, ha a jobb kezemmel is a kormányt fogom – hiszen így van rendjén –, és csak egy gyors kapcsolásra nyúlnék le a váltóhoz, az itt nem járja. Egy egyszerű billentésnél ugyanis több idő kell, hiszen ha megvan a kicsiny gomb a hüvelykujjam alatt, akkor még ki kell tapogatnom annak megfelelő végét, elvégre nem mindegy, hogy felfelé vagy visszafelé váltok. Sokkal jobb, ha az egész kart kell előre hátra billegtetni, vagy a kormány mögött vannak váltófülek.
Szóval az automatát inkább nem pipálnám be, ha Mokka X-et konfigurálnék magamnak, akkor viszont le kell mondani az új 1,4-es turbómotorról is. De sebaj, ott a régi 140 lovas, az is bőven elég erős, és az van manuális váltóval, valamint sima fronthajtással, kevesebbet eszik – és úgy 770 ezerrel olcsóbb is a Mokka X. Vagy ott van tesztautónk áráért az 1,6-os dízel, szintén manuálissal. Úgy jónak ígérkezik az Opel kis SUV-je.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Mert egyébként jó! A futómű tökéletes, kanyarokban elég stabil, kényelmes is, és földutakon sem finnyás. Annál biztosan többet kibír, mint amennyit a vásárlói elvárnak majd tőle, ehhez a hasmagassága is elegendő. Nem kell ennél több terepképesség egy ilyen autóba, ez így telitalálat.
Belül elég tágas, a magas építés előnyei egyértelműen érezhetők. Nagy a belmagasság, ráadásul úgy, hogy az ülőfelület is kellően magasan van ahhoz, a magasabbaknak se kelljen felhúzott térdekkel ülni. Így persze a be- és kiszállás is sokkal komfortosabb, mint egy átlagos magasságú személyautó esetében. Egyébként pont ez az egyik szempont, ami oly fontos az SUV vásárlók számára, na meg a forgalomra való jó rálátás, ami növeli a biztonságérzetet.

A galéria megnyitása > [32 kép]

Az anyagminőség átlagos, az összeszerelés jó, menet közben nincsenek zavaró zörejek. A legmagasabb, Innovation csomaggal és bőrkárpitozással (360 e Ft) rendelt tesztautónk interiőrje egészen impozáns. Nem csak az ülésekre, a kormányra és az ajtókra jutott a bőrből, hanem a műszerfal utas előtti részére is. Az első üléseket határozott oldaltámasszal látták el, jól beállíthatóak minden irányban, az ülőlap hossza is változtatható. Hátul nincs túlzott kagylósítás, és ez így van jól, hiszen itt inkább az a fontos, hogy ha nagy termetűek nem is, de három ember békességben megférjen egymás mellett 100-200 km erejéig. Az ajtóknál mondjuk két 75-80 kilós, középen pedig egy nádszálkisasszony. Ezen kívül az is örül a közel sík hátsó ülőlapnak illetve támlának, aki gyereküléseket akar betenni, hiszen általában egy fenéknek szánt kagyló keskenyebb, mint a gyerekülés. Ilyen probléma itt nincs. Becsülendő továbbá, hogy a kardánalagút nem magas és nem is széles, pedig tényleg van benne kardántengely, hiszen ez a Mokka X hátul is hajt. Persze nem állandóan, hanem csak ha szükségét érzi a rendszer.

A galéria megnyitása > [32 kép]

A kormány jó fogású, visszajelzései átlagosak, átmérője lehetne egy hangyányit kisebb. A kapcsolók elrendezése ugyanaz, amit az Opeltől az első Insignia debütálása óta már megszokhattunk. Logikus, minden hamar megtalálható, kivéve a kétoldali klíma kezelőpultjának fertályát, ami egy csöppet még mindig zsúfolt. Az egyik hőfok-tekerentyű közepén ott a kormányfűtés gombja, közvetlenül mellette már egy egészen más téma, a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens kapcsolója, a másik oldalon a lejtmenet-vezérlő – merthogy ez is van – és a start-stop elektronika kiiktató. Mindez falatnyi felületen.
Asszisztensek közül van még tempomat (bár nem távolságtartós), jelzőtábla-felismerő és ütközésre figyelmeztető rendszer. Sőt, egy 400 ezer forintos csomag részeként megkapjuk az Opel remek, adaptív LED fényszóróit. Ez nem csak kanyarfényszórót jelent, hanem a fénykéve alakjának és hosszának automatikus szabályozását is. Magyarul, mindig olyan nagy területet világít be, amekkorát csak lehet anélkül, hogy vakítana másokat. Remekül működik, szinte sosem hibázik, azaz nem világítja telibe sem a szembejövőt, sem az előttünk haladót. Persze csak ha korrekten ki vannak világítva, így például egy pislákoló lámpával, láthatósági mellény nélkül közeledő kerékpáros nem fogja meglágyítani a szívét.

A galéria megnyitása > [32 kép]

A középső érintőképernyő igényesen néz ki, és a szokásos navigáció, audiorendszer, telefon funkciókon túl találhatunk rajta egy ún. OnStar nevű alkalmazást is. Ez egyrészt automatikus segélyhívásra jó, másrészt távoli kapcsolatot tudunk létesíteni az autóval az okostelefonunkról. Autólopás esetén nyomkövetést biztosít, illetve a gyújtás távolról történő letiltására is lehetőséget nyújt. Ezen kívül tud még jó pár okosságot: ellenőrizhetjük, hogy meddig van a tank, mennyi az aktuális megtehető távolság, megmutatja, hol parkoltunk le, küldhetünk a navira úticélt, sőt, bezárhatjuk és ki is nyithatjuk a kocsit az okostelefonról – ez utóbbi miatt egy kicsit aggódnék... A szolgáltatás nem ingyenes, illetve az egyéves próbaidőszakra igen, aztán 33 évi ezerbe kerül. Szerintem így is remek dolog!

A galéria megnyitása > [32 kép]

Na, ezek azok az extrák, amikkel sok ügyfelet meg lehet nyerni. A távvezérlés, nyomon követés, sávelhagyásra, ütközésre figyelmeztető, táblafelismerő, tolatókamera, mindentudó okoslámpa, fűthető ülés meg kormány… miazmás. Az valószínűleg kevesebbünket aggaszt, hogy ennél az automataváltónál sokkal jobbak is léteznek, vagy az, hogy ma már egy benzinesnél sem jelent feltétlenül 10 liter körüli fogyasztást, ha összkerékhajtás és automataváltó van alattunk. De nagyon valószínű, hogy ha a Mokka X-et a 140 lovas turbóval, fronthajtással és manuális váltóval, vagy a 130 lovas, 1,6-os dízellel próbálom ki, akkor azt mondom, hogy ez egy tök jó kocsi így, ahogy van, 6,5-7 millió forintért. Ráadásul nagyon trendi!

A galéria megnyitása > [32 kép]

A mi Innovation csomagos példányunk alapára 7,26 millió forint, a feláras extrákkal együtt pedig kb. 8,6 milliónál lehet a vége. Van olcsóbb is a kategóriában, ő a Renault Captur, de az kevesebbet is tud, nincs például összkerékhajtás és a benzinesnél a 118 lovas 1,2-es turbó jelenti a maximumot. A Mokka X-szel egy szintre hozva a felszereltségét és a hajtásláncot, árban is nagyjából egy szintre kerül a két autó. Legalábbis benzines motorral, mert dízelfronton érezhetően jobb ajánlattal kecsegtet a francia versenyző. De ott is gyengébbek a motorok, 90 és 110 lóerőt kínálnak, míg a Mokka X-hez 110 vagy 136 lovas dízelt kapunk. Hasonló a helyzet, ha a kategória másik éllovasához, a Peugeot 2008-hoz méregetjük a Mokkát.
A franciá versenyzők indulóára tehát alacsonyabb, de kevesebbet is kínálnak, ha benzinesben gondolkozunk, a dízelek játszóterén már egyértelmű az előnyük. Viszont a csúcsmodellek nem nyújtanak annyit, mint egy kimaxolt Mokka X, egyáltalán nem kínálnak például összkerékhajtást.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

árak, felszereltség, műszaki adatok

2017. július 11. 17:17




KÖZÖSSÉG