március 28.
Gedeon, Johanna

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: BMW 320d GT
3-as GT? Inkább 3 XL

Ha egy autónak GT van a nevében, akkor az valami sportos modell – mondatja velünk a megszokás, hiszen elsősorban exkluzív sportautóikat szoktak így nevezni a gyártók. Definíció szerint a gran turismo (GT, grand tourer) nagy teljesítményű luxusautót jelent, amit elsősorban arra terveztek, hogy nagy sebességgel utazhassunk vele hosszú távon, és általában egy sportos kupé formájában testesül meg. Nos, elég érdekes, ha másért nem is, amiatt mindenképpen, mert ez a hosszú távon való száguldozás manapság elég komoly problémákat vet fel… A sportos kupé alkat viszont enélkül is vonzó, de manapság ez sem teljesül minden GT-nél. Itt van pélául tesztautónk, a BMW 3-as GT, amit neve alapján valami dögös sportkivitelnek is gondolhatnánk, de ez csak egy szögből mutat igazán dögösen: szemből.

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [43 kép]

Becsületes neve így hangzik: BMW 320d xDrive Gran Turismo Steprtonic Sport Luxury. Jó hosszú. Van is kis arisztokrata csengése, főleg így együtt látva benne a Gran Turismo és a Luxury szavakat. De az xDrive meghinti egy csipetnyi „felmegyek a falon is” fűszerrel is, a Steptronic-tól high tech érzésem van, a Sporttól meg sportos. Ez az egész egybegyúrva pedig elég eklektikus. Ha megjelenésében nem is, de viselkedésében tényleg elég sportos, kábé annyira, mint bármelyik BMW. A T definícióban szereplő "nagy sebesség" szintén jól áll neki, nincs olyan motor, amivel lusta lenne a 3-as Gran Turismo. A meghatározás "luxus" részéről viszont még nem beszéltünk. Ezen belül a kényelemről, amelynek egyik alapfeltétele a bőséges helykínálat. Na, ez az, amiben a Gran Turismo erősebb, mint a szedán vagy a kombi kivitel, de még csomagtartóban is übereli a puttonyos változatot.

A galéria megnyitása > [43 kép]

És pont ez az, ami annyira látszik rajta kívülről is. Sajnos. Mert elölről a BMW-k megnyerő tekintetével néz ránk, hátulról is jól mutat, e két szemszögből minden rendben, oldalról nézve viszont valahogy torzak az arányai. A hosszú tengelytáv (292 cm!), a viszonylag magasra húzott tető és a felfújt kuffer teszi. Olyan, mint amikor valaki a kabátja alá „rejti” a hátizsákot. Hiába akarták szép, kupésan lejtő tetőív alá téve csinosnak mutatni a farát, igazából szebb a kombi.
De az nem fogad ilyen nagy hellyel a hátsó ülésein! Itt akár keresztbetett lábakkal is utazhatunk a kellemesen döntött, bár nem túl hosszú ülőlapokon. A két szélső hely kagylósítását szerencsére nem vitték túlzásba, és a belső szélesség is jó nagy, így három felnőtt is relatíve kényelmesen ülhet hátul. A középső persze csak terpeszben, lábai közt a BMW-sen méretes kardánalagúttal, amely nem csak nevében hordozza a kardánt, hanem tényleg tengely forog benne. Mert akárcsak a többi 3-as BMW, természetesen a GT is hátsókerekes, opcionálisan pedig összkerekes (xDrive) – tesztautónk is ilyen volt.

A galéria megnyitása > [43 kép]

A GT fara 520 literes térfogattal várja a poggyászokat, de nem csak a befogadóképessége érdemel említést. Hanem a minőségi kárpitozás, a tökéletesen pakolható, síkokkal határolt forma, a kitűnő rögzítési lehetőségek és a hátulról ledönthető üléstámlák is. Meg az, hogy a csomagtér gigantikus méretű padlóját teleszkóp emeli a magasba, alatta pedig egy szép nagy üreg szolgálhat néhány cucc rejtekhelyéül. (Cserébe itt sem divat már pótkereket adni. Nagy kár...)
Nem csak nagy puttonnyal, hanem hatalmasra táruló ötödik ajtóval is rendelkezik a 3-as GT. Még a kombiénál is nagyobb lyuk tátong a csomagtartó és a külvilág között, ha felemelkedik a méretes hátsó szélvédő – meg a rábiggyesztett rövidke far. De az alacsonyabbak mindenképpen rendeljenek hozzá motoros nyitást, ami nem is a nyitásnál, sokkal inkább a lezárásnál lesz hasznukra. Olyan magasra kerül ugyanis az ajtó pereme, hogy már egy 170 centisnek is nyújtózkodnia kell érte – annyira legalábbis mindenképpen, hogy kihúzódik a nadrágba gondosan betűrt ing. Persze az ajtó belső burkolatán lévő gomb sem jelent megoldást erre, hiszen az sincs alacsonyabban, a távirányító viszont igen, és arról is csukható az ajtó. Sőt, láblendítéssel is, amely ennél az autónál tökéletesen működött is. Nincs ez mindenhol így, volt olyan tesztautó, ami mögött percekig figurázhattam anélkül, hogy történt volna valami a csomagtérajtóval. A járókelőknek sokkal hamarabb feltűnt a bohóckodásom, mint az autó szenzorainak. Nem csodálom, elvégre ritka látványosság egy ember, aki egy autó hátsó lökhárítóját rugdossa, vagy valami ilyesmi… De legalább ennyire látványos a 3-as GT rövidke farrészén felnyíló légterelő. Nagy sebességnél magától bújik elő, de gombnyomásra is nyitható-zárható, ha például integetni szeretnénk vele a mögöttünk haladónak.

A galéria megnyitása > [43 kép]

A hajtáslánc: mint említettem, összkerékhajtás (xDrive), hozzá a BMW-kből régóta ismerős, nyolcfokozatú automataváltó, mely itt is kifogástalanul dolgozik, és mindez egy 190 lovas, négyhengeres dízelhez kapcsolva. Ez a motor bújik ma a 20d jelzés mögött, de a jelénél és a lovai számánál lényegesebb a forgatónyomatéka, melynek maximális értéke 400 Nm 1750 és 2500-as fordulat között. Jól húz, a 7,7 másodperces gyorsulási adat nagyon szép, és persze 100 fölött is meggyőzően lódul a több mint 1,7 tonnás (!) test.
Milyen a fogyasztása? Átlagosan nagyjából 7 liter, ami barátinak nevezhető ekkora tömeg, ilyen menetteljesítmények, automataváltó és összkerékhajtás mellett. Ez az átlag, városban persze kicsit többet kér, de ott is elvan 8 literrel, autópályán 6,5-7, országúton pedig 5-5,5 litert kortyol. A hajtáslánc tehát tökéletes, egyedül a motorhangot érheti kritika. Nem azért mert csúnya, hiszen nem tudnék olyat mondani, aki eskü alatt azt merné vallani, hogy hallott már szép négyhengeres dízel hangot. Mert olyan nincs, sőt kimondottan bántóan zakatol mind, amiben nincs legalább öt henger. Pontosan ezért kell a lehető legkomolyabb hangszigetelést alkalmazni – egy kicsit hatásosabbat, mint itt, mert alacsony fordulaton jobban bejön a kerregés, mint azt egy húszmilliós kocsiban szeretném.

A galéria megnyitása > [43 kép]

Az első ülések oldaltámasza kitűnő, főleg így, hogy szélességüket motorosan állíthatjuk, akárcsak a deréktámaszt magasságában és domborításban is. A kormány közvetlen, kemény és nagyon kommunikatív, a futómű feszes és sportos, ez mind kell a jó vezetési élményhez. Így a 3-as GT nem okoz csalódást annak, aki a hagyományos BMW értékeket keresi a bal egyen. Annak viszont egy kicsit igen, aki pihe-puha, simogató ringatózásként képzeli el a luxust, rendes kormány helyett egy nagy gyűrűvel, amit inkább kézpihentetőnek használ. Ez nem az a világ. Itt vezetni kell, illetve érdemes. Mert jó! Persze, asszisztensek is segítenek, ha úgy akarjuk, és mind jól is működik. Igaz, sávtartó nincs, csak sávelhagyásra figyelmeztető, de az is épp elég, így legalább sose tekergeti a kezünkben a kormányt valami robot.

A galéria megnyitása > [43 kép]

A kezelőszervek elrendezése logikus, működésük precíz, minden kapcsoló és gomb kifogástalan minőségű. Úgyszintén az iDrive, amely a modellfrissítéssel itt is megújult (ezen kívül egyébként csak a lámpatestek és a lökhárítók változtak). Ugyanez a kijelző van a 7-es BMW-ben is, azzal a különbséggel, hogy az érintéssel is működik. De kinek hiányzik az ujjal böködés, ha van egy ilyen remek kezelőszerv hozzá. Tényleg szívesebben használom az iDrive korong alakú kapcsolóját a képernyő-tapogatás helyett, nem beszélve arról, hogy vezetés közben így sokkal biztonságosabb a menürendszerben barangolni, pláne mondjuk egy úti célt bevinni. Ráadásul utóbbinál nem csak karakterkészletből válogatva gépelhetünk, hanem a kézírás is teljesen jól működik. Ujjal rajzolhatunk az iDrive korongjára, és mivel a felismert karaktert be is olvassa a rendszer, tényleg csak nagyon ritkán kell levenni a tekintetünket az útról ahhoz, hogy beírjunk egy desztinációt.

A galéria megnyitása > [43 kép]

A keret nélküli ablak a Gran Turismo kivitel különlegessége, ami vagányabb megjelenést kölcsönöz az autónak, de egy kicsit nagyobb szélzajt is okoz odabent. A felesben nyitható panorámatető nagyon kellemes, ahogy általában egy ekkora üveg a fejünk felett, viszont – ellentétben a legtöbb nyitható megoldással – itt nem szűkíti zavaróan a belmagasságot.
A felszereltségre nem lehet panasz, és ahogy a nagyobb BMW-k esetében, már itt is csak pénz kérdése, hogy milyen cuccok vannak a kocsiban. Kevés kivétellel minden elérhető, ami a legkomolyabb modellekhez, csak azt kell tudomásul venni, hogy a konfigurátorban ikszelt tételekkel együtt a vételár is meredeken emelkedik. Esetünkben 13,3-ról 19,5 millióra. Motorkínálatban sem vonják meg a legfinomabb falatokat azoktól, akik a 3-as GT mellett teszik le a voksot, benzines és dízel fronton is 300 lóerő fölé kalandozik az elérhető teljesítmény, és persze ők már hathengeresek. Az alapáruk pedig 17 millió fölött van összkerékkel és automataváltóval.

A galéria megnyitása > [43 kép]

Tesztautónk 190 lovas, 400 Nm-es, kétezres dízele tehát valahol az alsó felén helyezkedik el az elérhető teljesítmény- és nyomatékskálájának, mégis több mint elegendő a dinamikus és egyben gazdaságos autózáshoz. Az igazán elegánshoz viszont egy kicsit kevés, de ezt is csupán négyhengeres zajongása okán mondom, amit az autópiac bármelyik sornégyes dízelmotorjáról ugyanígy el tudnék mondani. Sőt, van olyan gyártó, amelyik ennél akár két szinttel magasabb ligában focizó luxusautóiba is szerel ilyet, szóval ez egy 3-as BMW-ben teljesen rendben van.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

árak, műszaki adatok

2017. február 10. 11:30




KÖZÖSSÉG