március 29.
Auguszta

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: BMW Cruise e-Bike
Mi az a pedelec…?

A BMW modellkínálatában nem csak autó és motor van, hanem bicikli is akad. Nem is egy. Mind közül a legérdekesebb a BMW Cruise e-Bike, ezért kipróbáltam, mit tud a bajorok különleges bringája. És nem csak én találtam izgalmasnak, hanem a környezetemben is meglehetősen nagy érdeklődésre tartott számot. Régen kaptam már ennyi kérdést, és mivel ezek legtöbbje az én fejemben is megfogalmazódott - még a teszt előtt -, a legjobb lesz ezek mentén megismerkedni ezzel a kerékpárral.

Szóval, ez egy elektromos bicikli?

Nem. Neve alapján ez lenne a kézenfekvő megnevezés, de mégsem állja meg a helyét. Ez egy pedelec kerékpár. Na, az meg mi? Jött a reakció visszakézből, de ez is mindjárt kiderül.

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Tud magától menni?

Nem. Többek között ezért sem elektromos bickli (és nevével ellentétben nem is e-bike), hanem pedelec. Nézzük meg gyorsan a legfontosabb különbségeket a kettő között! Az elektromos kerékpár tud magától is menni (és rendszám- illetve engedélyköteles), a pedelec nyergében ülve pedig mindenképpen tekerni kell ahhoz, hogy működésre bírjuk az elektromotort. Viszont se engedély, se rendszám nem kell hozzá, csak relatíve sok pénz, hogy meg tud venni. Na, ez a bringa ilyen.
A középső agyba integrált Bosch motor tehát önállóan hajtani nem, csak rásegíteni tud, kvázi felszorozza a lábunkkal a pedálra kifejtett erőt. A BMW Cruise e-Bike-nál ezt négy fokozatban szabályozhatjuk, 25%, 50%, 75% vagy akár 125% is lehet a villanymotor által hozzáadott nyomaték. A legerősebb – fantáziadús elnevezéssel „Turbo” – fokozatban tehát több mint kétszer akkora forgatónyomaték ébred az első lánckeréken, mint amit a lábunkkal kifejtünk.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Több, mint kétszeresre növeli a hajtóerőmet?! Akkor ezzel simán repeszthetek 50-nel sík terepen, de meredek emelkedőn, erős ellenszélben is biztos tudnék menni vagy 30-cal!

Szimpatikus logika, elsőre én is nagyjából így gondoltam, de nem ez a helyzet. Létezik olyan elektromos bicikli, amely képes erre, de mint azt az elején tisztáztuk: ez pedelec kerékpár, nem elektromos kerékpár. A BMW Cruise e-Bike 250 wattos motorja is nagyobb sebességet tudna biztosítani, mint 25 km/óra, de a jelenleg érvényes törvényi szabályozás értelmében egy pedelec vilanymotor által támogatott maximális sebessége maximum 25 km/óra. Persze lehet vele gyorsabban is menni, de abban már nem segít a motor. Én majdnem háromszor ennyivel hasítottam vele, nem trükközéssel, hanem meredek lejtőn tiszta erőből hajtva.
Ami biztos, hogy 25 km/óra fölött a motor kiszáll a buliból, és onnan nyomhatod tovább saját erőből. Hát ez így nem is olyan nagy buli... Részben igaz, de gondolj bele, milyen jó, amikor durva ellenszélben is simán haladsz 25-tel! Vagy amikor több kilométeres, nagyon meredek szerpentineken is különösebb erőlködés nélkül tekersz fel ugyanennyivel! Én ebben láttam fantáziát. Ha már sík terepen nem száguldozhatok vele, akkor segítsen fel az elektromos feszültség csodálatos vívmánya egy jó nagy hegyre, aztán lefelé majd lesz móka. Lett is! Persze nem terepen, hiszen nem downhill bicikliről van szó, de aszfalton oltári gyorsan lehetett menni vele. Ehhez a jó csapágyak és kis gördülési ellenállású gumik mellett bizonyára az is hozzájárult, hogy elég nehéz a bringa. (Ez ugyebár lejtőn számít, csak szabadesésnél nem). Bámulatosan stabil maradt a bicikli még 70 km/óránál is, a tárcsafékek is kellemesen adagolhatóak voltak, a gumik remekül tapadtak. Ezek eredményeképpen meglepően jól lassítható volt ilyen nagy sebességnél is a BMW e-Bike. Jó biztonságérzetet adott, és élményben is nagyon ütős volt! Csak a nyereg ne lett volna ilyen könyörtelenül kemény…

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Nehéz?

Igen. Pedig a váz alumíniumból van, de a motor és az aksi sajnos elég sokat nyom. Papíron 22 kiló a bicikli. A saját bringám 13. A különbség 9 kiló, ami önmagában nem tűnik olyan soknak, de arányát tekintve az, és ezt bizony megérzi az ember. Például amikor egy lépcsőn kell felcipelni a bringát, de ennél hétköznapibb esetben sem marad észrevétlen a nagy tömeg, elég csak arra gondolni, hogy időnként padkákra is fel kell ugratni. Úgyhogy nem egy könnyed, légies darab, amivel lazán ugrabugrálhatsz át a városi akadályokon, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne vele boldogulni urbánus környezetben is. Karból, vállból, hátizomból erősen, bátran.
A lábad erejét feltupírozza a villanymotor, de a karból, vállból több mint másfélszer annyit kell dolgozni, mint egy mai átlagos biciklivel, ha padkázni vagy lépcsőzni kell. Erről jut eszembe: ha emelkedőn kell feltolni, azzal nincs gond, mert gombnyomásra magától jön melletted, mint egy jól nevelt kutya. Csak fogni kell a kormányt, és nyomni az erre szolgáló gombot, tolóerőt nem kell kifejteni.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Meddig bírja az akkumulátor?

Teljesen feltöltött aksinál cirka 130 kilométeres hatótávot ír a fedélzeti számítógép a legkisebb rásegítésre kapcsolva. A fokozat azért fontos, mert a hatótáv természetesen nagymértékben függ attól, hogy mennyire dolgoztatjuk a villanymotort. Minél több segítséget kérünk, annál hamarabb kifogy belőle a szufla, tök logikus.
Az előbb említett, legenyhébb igénybevételhez tartozó 130 kilométer kb. 50 kilométernek felel meg a legerősebb (Turbo) fokozatban, de ne feledjük, hogy ilyenkor több mint megkétszerezi az erőnket a motor. Így sík terepen és enyhe emelkedőn is nagyon hamar elérjük a 25 km/órát, efölött pedig ugyebár leáll a motor. Azaz, a legerősebb fokozatban nem fog nagy távon járni és fogyasztani a motor, hiszen ha 20-22 km/órás sebességnél egy kicsit odalépünk, máris eljutunk a leszabályozásig. Aztán visszalassulunk, majd megint gyorsulunk, és így tovább… Éppen ezért nem is erre való a turbó mód, sík terepen, konstans sebességnél a második fokozat is bőven elég, komolyabb ellenszélben a harmadik. Az alsó három fokozatot használva el lehet menni nagyjából 80-90 kilométert, nagyjából ennyi tehát a reális hatótáv.
A "Turbo" fokozat kemény emelkedőkön, hátul a nagyobb fogaskerekekre váltva tud igazán ütős lenni! Ha a legfelső tárcsákra dobjuk a láncot, akkor lépcső meredekségű emelkedőkön is „felvisz” a bicikli, szinte kapaszkodni kell a kormányba, ha nem akarunk hátracsúszni a nyeregből. Na meg jól előredőlni, máskülönben könnyedén egy nem kívánt egykerekezés, ne adj isten átfordulás lesz a hegymászásból. Ügyes egyensúlyozással olyan emelkedőket is egészen könnyen megmászhatunk vele, ami amúgy eszünkbe se jutna. Bámulatos!
Intenzív emelkedőn tekerve durván esik a kijelzett hatótávolság, hiszen jó eséllyel folyamatosan igényebe vesszük a motort, ráadásul valamelyik erősebb rásegítési fokozatban és relatíve kemény saját erőbedobással. Ilyenkor egy kilométer megtétele alatt eltűnik még másik 4-5 km is a hatótávból, ami így logikus, hiszen alapbeállításként bizonyára sík tereppel kalkulál a rendszer, nem pedig hegymenettel. Na de a végtelenségig nem emelkedhetünk, előbb-utóbb csak jön egy lejtő, ott pedig az emelkedőn elillant megtehető kilométerek nagy része visszatér a rendszerbe. Nem azért, mert gurulás közben visszatölt a rendszer az aksiba, hanem mert a sok motorhasználat nélküli kilométerre alapozva újra optimistább lesz a számítógép prognózisa. Másképp fogalmazva, nem kell úgy számolnia, hogy ma egész nap csak felfelé megyünk majd. Mindenesetre az biztos, hogy mondjuk a Magas-Tátra hágóin le-fel kaptatva jó, ha 50-60 kilométert végig tud asszisztálni a motor.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Fékezésnél vagy gurulásnál töltődik?

Mint az előbb utaltam rá, menet közben nem töltődik az e-Bike. Ellentétben a hibridekkel vagy villanyautókkal, itt nincs rekuperáció, a fékezési energia továbbra is szertefoszlik a környezetünkbe. Nagy kár érte, de ennek megoldása bizonyára további többletsúlyt eredményezne, és valószínűleg még tovább duzzadna az egyébként is hajmeresztő vételár.

Hogy lehet tölteni?

Konnektorból, sima 220-ból. A vázon csücsülő, kulccsal biztosítható akkumulátort egy mozdulattal le lehet venni, majd lakásban, garázsban, irodában vagy bárhol, ahol van egy szabad konnektor, ott fel lehet tölteni. Három és fél óra a teljes töltési idő. Tök jó, semmi gond nincs vele.
Csak legyen mindig előrelátó az ember! Mármint abban, hogy ne hagyja otthon a töltőt, ha olyan helyre indul, ahonnan visszajövet már nem tart ki az aksi töltés. Mert mondjuk úgy, nem nagy öröm az, ha hazafelé lemerült aksival, tisztán saját erőből kell hajtani a 22 kilós bringát, pláne ha emelkedők is vannak útközben. A töltő pedig szintén nem egy pár dekás kütyü, hanem van érezhető tömege és némi helyigénye. Annyi mindenképpen, hogy ne legyen mindegy, cipeled-e vagy sem.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

25 km/óráig hajt… Nem lehet meghekkelni?

De, egy kicsit igen. 5%-kal könnyedén át lehet verni a központi agyat a kerékméret beállításnál, de többet nem enged a rendszer. Ezzel annyit lehet elérni, hogy amikor az órája 25-öt mér, akkor már 26-tal megyünk, tehát 1 km/órával ki lehet tolni a villanymotor asszisztenciájának sebességhatárát.
Nyilván nekem is izgatta a fantáziámat, hogy mire lenne képes ez a motor. A neten nagyon hamar találtam is egészen meggyőző tuning recepteket, „videós útmutatással”. Ezek a motort érintetlenül hagyó, csupán a központi elektronika megtévesztésével operáló módosítások voltak. Az extra motorterhelés kockázatáról azonban nem beszélnek sokat a „tuningmesterek”. Márpedig bizonyára kéne, és ha ilyen drága járgányt vennék, nem merném megbabrálni - arról nem beszélve, hogy nem is lenne igazán legális.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [39 kép]

Mennyibe kerül?

Valamivel több, mint egymillió forintba. Mindenki nagy összegre tippelt, de ennyire senki sem. Magas ára ellenére életképesnek tűnik a konstrukció, tőlünk nyugatra, jó pár országban nagy üzlet van benne. Az itthoni egyhetes teszten tapasztalt élénk érdeklődés optimizmusra buzdítja a hazai kereskedőket is.
Természetesen mások is gyártanak e-bike-ot és pedelec kerékpárokat, és talán nem kell mondanom, hogy vannak jóval olcsóbbak is, mint az itt tesztelt szépség. Persze azoknak nem cseng olyan jól a nevük, mint a BMW. Viszont a konkurencia nagy része is Bosch technikát használ a hajtáshoz, míg a váltóhoz és a fékhez Shimano-t, akárcsak a BMW a Cruise e-Bike-hoz.


teszt és fotó: Bancsi Gábor

2016. október 19. 22:44




KÖZÖSSÉG