május 24.
Eszter, Eliza

Belépés


MŰSORAINK VIDEÓK TELJES FILMEK TELJES ADÁSOK MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS TV2 INFÓ
TESZTAUTÓ
Teszt: Kia Soul EV
Amperéhség

Az elektromos autók és a hibridek egy része furán néz ki. Kicsit vagy nagyon, és persze nem véletlenül, hanem pont a különleges hajtáslánc okán. A legtöbb gyártó ugyanis valamiért úgy érzi, hogy az átlagostól eltérő hajtásra különcködő dizájnnal kell felhívni a közönség figyelmét. De van olyan autó is a villanyosok között, amely nem csak emiatt rendelkezik szokatlan külsővel, hanem azért is, mert már a – mondjuk úgy – hagyományos motorral szerelt donorja is kilógott a sorból. Ilyen a Kia Soul illetve annak elektromos változata, a Soul EV. Aranyos, kedves teremtés, de nem tudnám róla azt mondani, hogy szép. Pedig az EV-nek még van egy sajátos bája is, talán a hűtőrács nélküliség, talán a fehér színű felnik gyermekjátékra emlékeztető formája teszi.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [30 kép]

Mindegy, dizájnról beszélni többnyire felesleges, nézzük inkább, mi az ott a hűtőrács (hűlt) helyén! Egy nagy teli műanyag burkolat, amelynek az egyik fele egy műszerfali gomb megnyomására kinyílik. Alatta két elektromos csatlakozó található, az egyik a „sima 220-ba” dugható töltőé, a másik pedig a nyilvános töltőoszlopokhoz használatos kábelszörnyeteghez való. Nagyon jó, hogy ez az egész elől, és nem pedig oldalt van, a baj „csak” a lényeggel van: a töltés nagyon lassan megy.
A tisztán elektromos hajtású autóknál persze általában sok időt vesz igénybe ez a folyamat, de a Soul EV minden eddig tesztelt típuson „túltesz” e tekintetben. Tapasztalatom szerint mindegy, hogy nyilvános töltőoszlopon vagy az otthoni sima konnektorból szívja meg magát, egyik sem gyorsabb: 15 órát igényel egy teljes töltés. Na és mennyit tudunk abból elkocsikázni? Igen-igen, ez a legérdekfeszítőbb téma itt, de mielőtt előkerülnének a várva várt számok, tegyük meg a szükséges kikötéseket!
Merthogy, mint minden villanyautónál, a bűvös hatótáv itt is nagymértékben függ a használati körülményektől. Sebesség, gázkezelés, okos fékezés, domborzati viszonyok, külső hőmérséklet, fűtés, hűtés, terhelés, elektromos fogyasztók használata – ez mind befolyásolja a végeredményt. Nos, amikor nálunk járt a Soul EV, hideg volt, így kénytelen voltam valamennyire fűteni, sietnem viszont általában nem kellett, és országútra vagy autópályára sem keveredtem. Maradtam tehát az autó hazai pályáján: városban, a forgalom ütemét felvéve vezettem, a gázt feleslegesen nem tapostam és a lassításokat is igyekeztem úgy kivitelezni, hogy ne legyen túl intenzív, mert akkor a fékezési energia egy része odavész.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [30 kép]

Mégsem sikerült elérnem, hogy legalább a 150-et túllépje a megtehető kilométerek száma, amikor reggel 8-kor lehúztam a töltőről. Miután már este 6-kor rácsatlakoztattam a 220-ra, így többnyire 100%-os szinten állt a töltöttség, mert hazaérkezéskor sose volt teljesen lemerülve az aksi. A prognosztizált hatótáv kiszámítási képletében nyilvánvalóan csak a várható fogyasztást tudom befolyásolni, és abból is csak azt a részt, ami a vezetési stílusomon múlik. E tekintetben mindent megtettem, amit a hétköznapi városi közlekedési viszonyok lehetővé tesznek, de a legtöbbször 120-140-ről indult (lefelé) a megtehető kilométerek száma. Ez pedig így kevés.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [30 kép]

Most hogy túl vagyunk a töltés és a hatótáv témáján, nézzük, hogy megy a Soul EV! Talán nem meglepő, talán igen: nagyon jól húz! A villanyautók mindig levesznek a lábamról az azonnali gázreakcióval és a kezdeti intenzív gyorsítással. Állórajtból 50-ig alig akad ellenfelük a robbanómotoros autók között, legalábbis a földi halandók számára elérhetők között. Egy közepes mozdulat a gázpedálon, és azonnal keményen az ülésbe lapít a Soul EV. Utána is jól húz, sőt, még 120-nál is nagyon meggyőző. De nem sokkal ezt követően már ott is a vége 145 km/óránál, mert a villanymotor fordulatszámhatára miatt nem mehet tovább a móka. És persze a fogyasztás is az egekbe szökne a száguldozástól, na meg 130 fölött hajtani már szabálytalan is ugyebár.
Váltóműre nincs szükség, nincsenek is fokozatok, csak egy fix áttétel. Odabentről persze úgy néz ki, mintha automataváltója lenne, és úgy is kell vezetni. Van P, R, N, D állás, valamint itt a D-nél még eggyel tovább lehet húzni a választókart, ez a B (Brake) fokozat. A hibrid és villanyautókban ez az erősebb „motorféket” jelenti, ami az intenzívebb rekuperáció ösztönzésére való. Így használva városi forgalomban alig van szükség a fékpedálra, ha lelépünk a gázról, szépen lassul magától is az autó. Valójában nem magától, hanem a villanymotor ellenállásától, amely lassítás közben végig szépen táplálja vissza az éltető feszültséget az aksiba. Ugyanez történik, ha enyhén a fékpedálra lépünk, a féknyergek ekkor még nyugalmi helyzetben vannak, csak egy bizonyos mértéknél erősebb fékezéstől kezdik szorítani a tárcsákat. Ezért fontos az elektromos és a hibrid autóknál az „okos” lassítás, hogy ne pazaroljuk el azt az energiát, amit enyhe fékezéssel simán bekanalazhatunk, és később furikázhatunk belőle.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [30 kép]

Ahogy a többi villanyautónak, a Soul EV-nek sincs hangja, pontosabban a motornak nincs, eltekintve attól a nyüszítéstől, amit a troliról vagy a villamosról mindenki ismer, csak itt jóval halkabban van jelen. A némaság és a városi tempónál tapasztalható fürgeség határozza meg a vezetési élményt. A kormánymű semmilyen visszajelzést nem ad, középállás tájékán pedig szinte teljesen halott, de szerencsére az egyenestartás ennek ellenére kitűnő. A kasztni elég billegős a kanyarokban, cserébe kényelmes a rugózás. A fékek fertályán elektromos autóról lévén szó, a generátoros (motorfékes) és a féktárcsával történő lassítás közötti átmenetet lehet kritizálni. Már ha lehetne, de itt rendben van, alig észrevehető, így könnyű szépen lassítani. Bár kétségtelen, hogy egy kicsit másképp kell használni a féket, mint egy „hagyományos” hajtáslánc esetében.
Pozitívum, hogy helykínálatát tekintve a Soul EV teljes értékű autó. Utastere a kompaktok szintjét hozza, a csomagtere pedig a kisautókét. Ennek azonban egy jelentős részét a töltőkábelek foglalják el, így magasabbra került a padlója, a végeredmény tehát az, hogy a csomagok számára rendelkezésre álló hely kevesebb, mint általában a kisautókban. A belsőépítészet ugyanolyan, mint a többi Soulban, azaz nem szokványos. Különbséget a kormány mögötti műszeregység jelent, ahol az analóg órák helyett egy folyadékkristályos kijelző van. Szép, letisztult, áttekinthető, minden prompt információt közöl, amire egy villanyautóban szükségünk lehet. A középkonzol érintőképernyőjén további adatokat kérdezhetünk le az energiafogyasztásunkról, a navigáció pedig figyel az aksi töltöttségére, illetve az azzal megtehető kilométerekre is az útvonaltervezésnél.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [30 kép]

Az ülések kényelmesek, a kidolgozás igényes, de a műanyagok itt-ott lehetnének puhábbak is. A felszereltséget illetően itt még annyi variációs lehetőség sincs, mint általában a távol-keleti autók esetében. Merthogy az EV egyben egy csomagot is determinál, egy meglehetősen gazdag csomagot. Benne két olyan elektromos extrával is, amelyek használatával könnyedén kilőhetünk néhány értékes kilométert a megtehetőből. Ez a kormányfűtés és az ülésfűtés, a klímával pedig 15-20 kilométer is simán lepattan egy gombnyomásra. Akárcsak a többi villanyautóban, csodálkozásra tehát semmi okunk. És ha már a többiekről volt szó, fussuk át az árakat! A Soul EV 9,9 millióért kínálkozik, 1,1 millióval drágábban, mint a hasonló tudású Nissan Leaf. Az elektromos mivoltát nem mutogató e-Golf viszont 1,4 millióval drágábban, 11,3 millióért adja magát, míg a Soulnál is különösebb megjelenésű, jóval gyorsabb, de kisebb kapacitású aksival szerelt BMW i3 11,8 milliónál húzza meg a belépővonalat.


2016. május 30. 9:25

Címkék: autó   tesztautó   teszt   dél-korea   hibrid   elektromos autó




SZAVAZZ!

Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki Ninja Warrior Hungary legyen?

A
fizikai erő, edzettség
B
elszántság, akaraterő
C
hit abban, hogy nincs legyőzhetetlen akadály
KÖZÖSSÉG
          



MŰSORÚJSÁG