március 19.
József, Bánk

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: BMW 330e és 330i xDrive
Izgalmas 30-asok

Hibrid, de BMW! Jól hangzik. Legalábbis sokkal jobban, mint a hibrid csak úgy, magában. A hárombetűs bajor autómárka társaságában meglehetősen más íze van ennek a szónak. Mert legyünk őszinték, ugyan kit pezsget fel úgy egy méregdrága hibrid csuda, mint egy izmoktól duzzadó BMW? Lehet az plug-in hibrid vagy akár tisztán elektromos is, ha nem BMW vagy Tesla, akkor többnyire unalmas. Néhány üdítő kivételtől eltekintve az ilyen autók zöme valami fura kinézetű csodabogár, odabent zöld vagy világoskék színű ledes pompával, hogy biztosabb legyen a futurisztikus hatás. De - rosszabb esetben - újrahasznosított hulladékokból készült kopogós műanyagtengerrel, utólagos beépítésre emlékeztető kapcsolókkal, zavaros dizájnkoncepcióval, és persze a ’90-es évek kvarcórája sem hiányozhat az egyébként nagyon high-technek szánt utastérből. Nos, akárhogy nézem, ez így nem az aduász mifelénk az autópiacon.

hirdetés
 <b>BMW 330e</b> - zöld rendszám egy
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [46 kép]
BMW 330e - zöld rendszám egy "rendes" autón? Sokan rácsodálkoztak...

Inkább legyen még drágább, de olyan, mint egy rendes autó. Mondjuk egy prémium autó, prémium összhatással. Mint például egy 3-as BMW. És semmi sci-fis teli felni vagy egyéb ízléstelen dízájnelem! Legyen ugyanolyan dögös, mint a márkatestvérei, nem pedig egy megszánt kis mostohatesó. Ja, hogy egy igazán menő BMW-nek nemcsak jó kiállás kell, hanem kraft is? Naná, hogy kell! 252 lóerő, 420 Nm elég lesz, ugye? 6 másodperces gyorsulással és azonnali gázreakcióval. Ezt tudja a 330e. Igen, ez a kocsi, ami itt van a fotókon. Ami úgy néz ki, mint egy rendes BMW, csak zöld a rendszáma. Egy gyönyörű, izgalmas és csábító limuzin, ami nem csak gyors, hanem nagyon takarékos is tud lenni.
Na de mennyire? Mert egy igazi plug-in hibridhez 1-2 literes fogyasztás passzol ugyebár. Mert az irreálisnak tűnik, és arra ugranak a vevők. Nos, ilyet is tud a 330e, de azért lassítsunk egy kicsit, még mielőtt azt hinnénk, hogy akkor most világot váltunk. Az első 20-25 kilométeren, amíg tart a töltés az aksiban, addig tényleg eljárkálhatunk 1-2 literrel, de ha tovább kell menni, akkor ez az érték feljebb szökik. Merthogy ez után a benzinesnek értelemszerűen egyre nagyobb részt kell vállalnia a hajtásból. Na de még mindig az a kérdés, hogy mennyi a fogyasztás. A válasz: nagyjából 5 liter. A teszt után ez tűnik teljesíthetőnek a 330e-vel, és fanyalogni nem ér, mert egy 252 lóerős aszfaltbetyárról beszélünk, nem valami villanyos kis züm-zümről, ami autópályán 130-cal már a végsebességét karcolgatja.

 <b>BMW 330e</b> - az elektromos csatlakozót ide, a benzinpisztolyt hátra
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [46 kép]
BMW 330e - az elektromos csatlakozót ide, a benzinpisztolyt hátra

Átlagosan napi 50 kilométernyi használattal és mindennapi konnektoros etetéssel jött ki az 5 liter. Tehát úgy, hogy minden nap lemerítettem az aksit, azaz elhasználtam egy teljes töltést. Persze szívesen elhasználtam volna még egyet vagy kettőt, de ahhoz napközben kellett volna töltenem, az pedig nem olyan egyszerű ám. A munkahely közelében nem tudok (nincs hol), a hétvégi kiránduláson pedig nem esett útba töltőpont. De ha lett is volna, még akkor is két fontos feltételnek kellett volna egyszerre teljesülnie ahhoz, hogy csillapíthassam az amperéhséget: ne legyen foglalt a töltőhely, és el tudjak ütni értelmesen a családdal két órát, amíg az autó kellőképpen megszívja magát árammal.
Az akkumulátor feltöltése „mezei konnektoros”, 220-as hálózatról tapasztalatom szerint 2,5 óra alatt megvan, ami plug-in hibridek viszonylatában egészen kevésnek számít. Ahogy a gyakorlatban 25-35 kilométeres zöld hatótáv is az (papíron 40 km). Igen, a 330e-ben elég kicsi aksi van, így nem is sokkal teljesíti túl a zöld rendszámhoz minimálisan előírt tisztán elektromos hatótávot (25 km). Apropó, zöld rendszám! Ezt egyértelműen intenzív érdeklődés övezi. Sokan emiatt bámulták meg a tesztautót, néhányan kérdeztek is róla – és mindegyik beszélgetés a zöld rendszámtól indult.

 <b>BMW 330i xDrive</b> - kívülről ugyanolyan, mint a hibrid tesó: sportos, elegáns és csábító
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [37 kép]
BMW 330i xDrive - kívülről ugyanolyan, mint a hibrid tesó: sportos, elegáns és csábító

Közel sem mutattak ilyen nagy érdeklődést a másik, ugyanilyen kinézetű tesztautónk iránt, amelynek 330i felirat díszelgett a hátulján, és nem volt zöld rendszáma. Mert nem volt hibrid, hanem ahogy a típusjelzése is mondja, simán benzines. De pontosan milyen benzines dolgozik a 330i-ben? A típusjelzés alapján ezt manapság már nem olyan egyszerű megmondani. Szóval ne csodálkozz, ha nem tudod, mi van benne, de sejted, hogy valami kemény gép lehet. Mert azt jól gondolod, hogy a 30-as végződést ma sem adják indokolatlanul a BMW-nél, de sajnos már nem háromezres, és nem is kettő-feles gép lakik a csábító számozás mögött. Ezzel pedig sajnos ugrott a csodás hangot kölcsönző hathengeresség is (ezt sajnálom a legjobban).
A 330i és a 330e elejében is kétezres, négyhengeres turbómotor dolgozik, a 330i-ben 252 lóerővel, a 330e-ben pedig 184 lóerővel, ehhez jön még az elektromotor 88 lóereje, ez pedig rendszerteljesítményként pontosan a sima benzines tesó 252 lóerejét adja. Ez persze kevesebb, mint 184+88 LE összege, amely abból adódik, hogy a benzines és a villanymotor nem tudja egyszerre (azonos fordulaton) a maximumát adni. Ugyanez a helyzet a nyomatékkal, amelyből 290 Nm van a benzinesben és 250 Nm az elektromotorban, az „összeg” pedig 420 Nm. Ez is brutális, több mint a 330i 350 Nm-es nyomatéka, amely már 1500-as fordulattól rendelkezésre áll. De a 330e ezen a téren, mármint a korai ébredésben is übereli a 330i-t. Még szép, hiszen a villanymotor 250 Nm-es dózisa bármikor azonnalbevethető, ez pedig tökéletesen elfedi a turbólyukat. Tehát amíg a benzines összeszedi az erejét, addig tartja a frontot a villanymotor. Az eredmény: nincs késedelem a gázreakcióban, az autó ugyanolyan hirtelenséggel indul meg, amilyen hirtelen odalépünk neki. A 0-100 km/órás sprintben viszont így se veri le ’i’ végű, összkerekes tesóját, jóllehet a különbség elhanyagolható. 5,8 másodperc a 330i adata, 6,1 mp pedig a hibridé. Mindkettő nagyon hátbavágó, efelől senkinek ne legyen kétsége!

 <b>330i xDrive</b> - 30i a 3-as mögött: kemény gép, az alapvető üzenet stimmel, de ez a szám már nem háromliteres hathengerest takar
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [37 kép]
330i xDrive - 30i a 3-as mögött: kemény gép, az alapvető üzenet stimmel, de ez a szám már nem háromliteres hathengerest takar

Fogyasztásban sokkal nagyobb a differencia a két autó között, mint dinamizmusban. Tesztünkön nagyjából kétszer annyit evett a benzines xDrive, mint a hibrid. A 330e 5 literes, a 330i pedig 9,9 literes átlaggal zárt. De utóbbival sincs semmi gond, hiszen egy bivalyerős, összkerekes, automata benzinesről van szó. Sőt, becslésem szerint óvatosabb gázkezeléssel kb. másfél literrel lejjebb szorítható az étvágya, de kinek van ahhoz kedve ekkora erővel a talpa alatt? Nekem nem mindig volt… Na persze, nem csak sprintelésből meg városi furikázásból álltunk ki, mert ezek mellé egyformán jutott mindkét tesztautónak a pihentető országúti kilométerekből is, illetve a 330i-nek inkább az autópályából. És itt szerzett igazán kellemes meglepetést! A megengedett sebességgel haladva 7 litert (és 1 decit) kért százon, országúton pedig 5-6 liter körök evett. Így a Budapest-Velence „vonalon” (csak Pest megyében pályán) 6,7 literrel közlekedtem. Kétség nem férhet hozzá, ez nem egy 250 lovas benzinestől megszokott érték, ráadásul ez még összkerekes és automata is. A fogyasztásbeli különbséget tehát egyértelműen az urbánus szakaszoknak tudhatjuk be, ahol 10-11 liter körül kortyolt a 330i, míg hibrid testvére ennek kevesebb, mint a feléből oldotta meg a várost (a korábban részletezett feltételek mellett).
Ha bőven van szufla a 330e akkumulátorában, akkor az automata üzemmód előszeretettel dönt a tisztán elektromotorral való hajtás mellett, akár 80 km/óráig. Ez gyorsításoknál teljesen érthető, az viszont megkérdőjelezhető, hogy miért pazarolja a feszültséget az állandó sebességel megtett szakaszokra. Ilyenkor talán jobban megérné a benzinest használni, amely – mint láttuk – nyílt terepen kifejezetten takarékos, az ampereket pedig tartogatni a nehezebb időkre.
Egyébként nem csak úgy lehet spórolni a 330e-vel, ha magas a feszültség az aksiban, mert nemrég „húztuk le” az autót a töltőről. Sima hibridként használva is nagyon jól fogyaszt. A rendszer mindig hagy az aksiban annyi töltést, hogy 1-2 kilométert tudjunk araszolni a dugóban nulla emisszióval (a 330i pedig pont ilyenkor zabál igazán, ahogy minden benzines). Szándékosan tiszta elektromos módba kapcsolva sem tudjuk teljesen lemeríteni, tapasztalatom szerint 5-6%-os szintnél elkezd a benzines motor erejéből töltekezni. De az így felszedett feszültség persze nincs ingyen, hiszen ez plusz terhet jelent a motor számára. Ami ingyen van, az a fékezések során rekuperált energia, csak attól ne várjunk sokat. Ahhoz jó sokat kell fékezgetni, hogy az meglátsszon a zöld hatótávon. Egy öt kilométeres szerpentinről legurulva mondjuk sikerült annyi töltést összekuporgatnom, amiből aztán sík terepen elporoszkáltam 2-3 kilométert.

 mindkét autóban nyolcfokozatú automata dolgozik
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [46 kép]
mindkét autóban nyolcfokozatú automata dolgozik

Mindkét autóban nyolcfokozatú automata dolgozik, amely a hibrid változatban magában foglalja az elektromotort is. A programozás szinte ugyanolyan a két autóban, melynek legfőbb vonása az, hogy az alacsonyan ébredő nyomatékot kihasználva hamar elváltja a fokozatokat. Még közepes gyorsításnál is 2000-2200 körül kapcsolgat feljebb, ráadásul ECO PRO menetmódban „vitorlázva” gurulunk, ha elvesszük a gázt. Ha nem elvesszük, hanem inkább nyomjuk, akkor persze pörgetni is hajlandó a motort, elvégre valahogy elő kell tudni csalni azt a 250 lóerőt, ha úgy kívánja a vezető.
Sport, Comfort és ECO PRO menetmód a hibridben is van, de itt emellett még a hibridhajtás módjába is beleszólhatunk. Alapértelmezett beállításként (AUTO) a rendszerre van bízva, hogy melyik erőforrást mikor és mennyire veszi igénybe. De kérhetjük, hogy tisztán villanymotorral menjünk („MAX eDRIVE”) és így akár 120 km/óráig is gyorsíthatunk, vagy az ellenkezőjét is („SAVE”), ha például egy előrelátott dugóban való araszolásra szeretnénk tartogatni az értékes feszültséget az aksiban.
A futómű mindkét autóban profi, a márkától megszokott katonás rugózás helyett feltűnően kényelmes, még a fekvőrendőröket is jól vasalja. Kényelem tehát kimaxolva, de billegésről szó sincs, kanyarokban elképesztően stabil mindkettő, ráadásul a kormány is pontos és közvetlen.Mindezen felül a 330i xDrive-ban még a profi összkerék-hajtás nyújtotta előnyöket is élvezhetjük, úgy mind a vezetés öröme, mind a biztonság terén.

 ebből a perspektívából szinte láthatatlan a hibridségről árulkodó apró részlet, az eDrive gomb a váltó mögött
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [46 kép]
ebből a perspektívából szinte láthatatlan a hibridségről árulkodó apró részlet, az eDrive gomb a váltó mögött

Belül ugyanolyan a két autó, ez is jól mutatja, hogy a 330e hibridségét egyáltalán nem akarták nagydobra verni. Az ajtók mögött egy ugyanolyan sportosan elegáns, elragadó és kényelmes belső fogad a 330e-ben, mint a 330i-ben. Nincsenek fura kapcsolók, szokatlan kijelzők és hibrides abrakadabrák. Az idillien működő iDrive kezelőszerve, a széles és gyönyörű grafikájú képernyő a műszerfal tetején, valamint az automataváltó választókarja megteszik a magukét a modern összhatás terén. Ezekhez itt finom bőrkárpitozás, napfénytető, igényes hangképű harman/kardon hifi, fűthető és motoros mozgatású ülések, árnyékoló rolók meg még sok-sok extra társult. Így volt 19,2 millió hibrid tesztautónk ára (melynek belépője 12,5 millió), és 17,8 millió a 330i (ami 12,8 milliótól indul). Ne feledjük, hogy 252 lóerős aszfaltszaggatókról beszélünk, az egyik összkerekes, a másik konnektoros hibrid, mindkettő automataváltós, tágas, kényelmes és piszok jól extrázott példány.

 ezeken kívül a navigációs útvonalvezetés, a telefon híváslistája valamint a rádióállomások vagy a csatlakoztatott hangeszköz adatai is megjelenhetnek a head up display-en
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [37 kép]
ezeken kívül a navigációs útvonalvezetés, a telefon híváslistája valamint a rádióállomások vagy a csatlakoztatott hangeszköz adatai is megjelenhetnek a head up display-en

Persze, hogy az extrák között ott voltak a vezetéssegédek is, melyek közül egyedül a sávtartó automatika hiányozhat – már akinek hiányzik az ilyesmi. Az önparkoló asszisztens viszont csillagos ötösre vizsgázott. Az alapvetés, hogy pontos, nálam ennél több kell a maximális pontszám eléréséhez. Ez azzal lopta be magát igazán a szívembe, hogy akkor is rögtön megértette, hová kell beállni, ha nem is ő találta a helyet, hanem én, és csak akkor döntöttem úgy, hogy segítségül hívom, amikor már elkezdtem betolatni. Ezzel szemben sok más ilyen rendszer sokszor erősen „ráutaló magatartás” mellett sem ismeri fel az alkalmas helyeket, és amíg a helykereséssel idétlenkedünk, teljesen jogosan idegeskednek a mögöttünk várakozó sofőrök. Na, úgy nincs értelme a parkolórobotnak, a 3-as BMW-ben viszont nagyon jól használható extrának bizonyult. A head up display előtt szintén le a kalappal, ilyen mennyiségű és szépen rendszerezett információhalmazt még nem láttam szélvédőre vetítve.
Összességében mindkét autó remek darab. A kétezres turbómotor erős és egyáltalán nem iszákos, de joggal fájhat a szívünk a hathengeresség elvesztéséért. Szerencsére olyan motor is fellelhető még a választékban, de csak a 340i, a 330d illetve a 335d rendelkezik eme kiváltsággal. A hibrid változat előnyeit láttuk, a zöld rendszámmal járó plusz privilégiumokat érdemes még megemlíteni. Ilyen az ingyenes parkolás a főváros minden fizetős zónájában, de amellett se lehet szó nélkül elmenni, hogy zöld rendszámos autó után nem kell fizetni regisztrációs adót, átírási költséget, teljesítményadót és cégautó-adót sem. Viszont a csomagtartójából hiányzik cirka 110 liter az aksik miatt, azonban még így is marad 370 liternyi rakodható térfogatunk, és természetesen az utastér rovására ezt is ugyanúgy bővíthetjük, mint a 330i 480 literes poggyászterét. Szóval végre itt egy plug-in hibrid, ami normális autó, ráadásul bitang erős, és alig van konkurense. Az egyébként erősebb Mercedes C-osztály vagy a zöldebb, de gyengébb VW Passat GTE említhető, utóbbi valamivel olcsóbb is, de persze ez nagyban múlik a pontos konfiguráción.

2016. május 17. 8:52




KÖZÖSSÉG