március 19.
József, Bánk

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: Mercedes-Benz GLE 400 és GLE Coupé 450 AMG
Nehéz fiúk

Mercedes GLE és GLE Coupé. Majdnem ugyanolyan, mégis egészen más a kettő. Ugyanattól az apától és anyától származnak, tehát édestestvérek. Olyanok, mint egy születésükkor szétválasztott ikerpár, akik egymástól távol, két különböző családban nőttek fel, különböző társadalmi rétegben, más anyagi helyzetben, más erkölcsi normák között és eltérő motivációkkal. A GLE-nek jutott az előkelő, arisztokrata miliő és a gondos neveltetés, a GLE Coupénak pedig a mostoha, kemény világ. A GLE-nek mindene megvolt, míg a Coupénak nehéz gyermekkora volt. Felnőtt korukra aztán az anyagi jólétnek hasonló szintjére jutottak, de másképp. Testi adottságaik is ugyanolyanok, mindketten hatalmasok és jóvágásúak, de a különbség mégis jól kivehető. A GLE barátságos és elegáns, feszes tartású, bár kicsit pocakos, míg ugyanez Coupé kivitelben agresszív, sportos, kigyúrt és rámenős – amolyan rosszfiús karakter. Ilyesmi háttértörténetre gondolnék, ha gyerekeknek kellene egy mesét kitalálnom ezzel a két nagydarab, méregdrága, fehér Mercedesszel. És ez még csak a küllem, de mi van a műszaki tartalommal?

hirdetés
 GLE 400
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [49 kép]
GLE 400

Nos, mint mondottam, ezek a srácok édestestvérek, tehát ugyanaz a szív dobog bennük: háromliteres, duplaturbós, V6-os benzines, de egy kicsit eltérő hangolással. Ahogy a típusjelzésből is következtetni lehet rá, a vagány gyerek (450 AMG) az erősebb, ő 367 lovas ménessel dicsekedhet, míg a 400-as jelzésű előkelőség 333 ló erejével rendelkezik. De majdnem mindegy, hiszen mindkét teljesítményadat nagyon ütős. Nem beszélve a hozzájuk társuló félezer Nm-es forgatónyomatékról (480 ill. 520 Nm), amely a turbófeltöltésből adódóan elég széles fordulatszám-tartományban rendelkezésünkre áll (1600-4000). Így aztán hiába nyomnak szégyentelenül sokat a mérlegen (2,1 ill. 2,2 tonnát), mindkettő betyár keményen gyorsul! Az GLE 400 6,1, az egy mázsával nehezebb, de erősebb 450 Coupé pedig 5,7 másodperc alatt tekeri 100-ra a sebességmérőt. A GLE 247-et megy, az Coupénak pedig 250 km/óránál szab határt az elektronika. Nagyon kemény számok ezek, ember legyen a talpán, aki érzi a differenciát a dinamizmusban.

 GLE Coupé 450 AMG
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [40 kép]
GLE Coupé 450 AMG

Van viszont egy különbség, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni: nagyon más hangon szólnak ugyanis ezek a legények. A 400-as gyönyörű, simogató baritonjával bűvöli el az arra érzékenyeket, van egy leheletnyi sportautós beütése, de alapvetően úriasan elegáns az orgánuma, míg a 450 AMG kipufogórendszere fickósabb hangot kölcsönöz. Ráadásul ez még fokozható, nem is kicsit, mégpedig a menetprogram választóval, amely ezúttal nagy barátom lett. Tulajdonképpen az eddig tesztelt autók közül ez volt az egyetlen, aminél indítás után rögtön ezzel a kapcsolóval babráltam. Általában egyébként nem szoktam foglalkozni a különböző menetprogramokkal, ami ugye arról szól, hogy bizonyos keretek között változtathassunk az autó karakterén. Hol több, hol kevesebb opció kínálkozik, egy ilyen drága és jól felszerelt autóban a kormányzás és a rugózás keménységére, a gázpedál érzékenységére, ha van, akkor az automataváltó programjára vannak hatással a különböző beállítások, valamint a kasztni hasmagasságát is érinthetik, amennyiben emelhető-süllyeszthető autóval van dolgunk. Itt megvan minden a felsoroltak közül, de a GLE 400 esetében nem érdekelt az egész, mert az alapbeállítás a legjobb, egyedül a földúton hasznos kasztnikiemelős állást használtam szükség esetén. A 450 AMG esetében azonban van egy Sport+ mód, ekkor változik meg a hangja. Míg máshol a műszerfal-világítás pirosra váltásával tupírozzák a sport módot, itt a kipufogó hangjával fokozzák az élményt. Ha úgy akarjuk, akkor egészen bestiálissá válik a két oldalon kivezetett csövek morgása, a váltásokat pedig durrogással ünneplik a méretes dobok. Felfelé kapcsolásnál pukkannak, visszaváltásnál pedig hosszan horkolnak.

 GLE 400
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [49 kép]
GLE 400

Napjaink világméretű három- és négyhengeres „járványában” olyan ritkán találkozni hat-, nyolc esetleg annál több cilinderes motorral, hogy fülig ér a szája a magamfajta őrültnek, ha ilyen autó kormánya mögé ülhet. Egy enyhe kritika azért ráfér a kipufogó tuningra, mert a felkapcsolásokat kísérő tűzijáték szerintem túlzó. Jobb lenne, ha az éles pukkanás-sorozat helyett inkább valami mélyebb durranás jönne elő a dobokból, és egy kicsit halkabban is pont elég lenne.
A „sima” GLE tulajdonosa is szórakoztathatja magát ilyesmivel, de ahhoz abból is a 450 AMG kivitelt kell megvenni, ahol bizonyára ugyanúgy elérhető a Sport+ mód. De igazság szerint egyáltalán nem illik ilyesmi a GLE-hez. Sokkal inkább a Comfort mód, amelyben élvezhetjük a Airmatic légrugózás és az emelt kaszni nyújtotta előnyöket, elsősorban a kiemelkedően nyugodt futást. És mivel az adaptív rendszer folyamatos kontroll alatt tartja a lengéscsillapítókat, ráadásul nagyon gyorsan alkalmazkodik a körülményekhez, a kényeztető rugózás mellett sem kell attól tartanunk, hogy billegős lesz a kasztni kanyarokban vagy akár egy hirtelen kikerülős manőverben. Egyáltalán nem az, sőt, komfortossága mellett megdöbbentően feszesen tartja magát az íveken, miközben szinte semmit nem érezni az úthibákból. Különösen a GLE 19 colos, relatíve ballonos abroncsain utazhatunk zökkenőmentesen, de a GLE Coupé 21 colos, valamivel peresebb malomkerekei sem tudják tönkretenni a komfortot.

 GLE Coupé 450 AMG
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [40 kép]
GLE Coupé 450 AMG

Hasonlóan profi a hangszigetelés, mindkét autóban alacsony a szél- és futóműzaj, a motor pedig csak akkor kiabál, ha akarjuk (Sport+ mód ugyebár, az is csak az AMG-ben). Comfort módban a kormányzás is lágyabb, finomabban kapcsolgat az automataváltó. De milyen automata? Nos, a 450 AMG esetében a márka kilencfokozatú váltójáról van szó, amit nagyon szerettem a háromezres dízelmotorral párosítva az E-osztályban, itt azonban nem tűnik annyira tökéletesnek a programozása. Alapvetően persze jól teszi a dolgát, maguk a kapcsolások nagyon gyorsak és zökkenőmentesek, de egy kicsit olyan, mintha nem lenne tökéletesen összehangolva a háromezres biturbóval. Sokszor éreztem úgy, hogy túlértékelte egy-egy közepes gázadás jelentőségét, szorgalmasan készült valami ugrásra a magas fordulat kitartásával. Máskor meg épp ellenkezőleg, a vártnál nehezebben tudtam visszaváltásra bírni. Persze csak apróságokról van szó, és a kormány mögötti fülekkel a vezető is belenyúlhat a sztoriba, de számomra egyértelmű, hogy a háromliteres dízellel jobban szót értett ugyanez a váltó. A 333 lovas motorhoz (GLE 400) a hétfokozatú 7G-TRONIC PLUS társul, amely időnként hasonló kis tévedéseket követett el, mint a kilencgangos, de alapvetően még így is a mezőny legjobbjai között van. Külön említés érdemel még a választókar, amely a nagyobb Mercedesekben már jó pár éve nem a két ülés között található, hanem a kormányoszlopból nyúlik ki egy bajuszkapcsoló formájában. Imádom ezt a megoldást, hiszen a vezető mindkét kezének a kormányon a helye, és onnan egy ujjal billegtetve tudja használni a kart.

 GLE 400
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [49 kép]
GLE 400

A választókar „eredeti” helyére így egy hasznos rekesz és két hűthető-fűthető pohártartó kerülhetett. Ez utóbbi funkció remek ötlet, mellesleg a hűtés nem csak az italokhoz jöhet jól, hanem például egy szelet csokoládét is megmenthetünk az olvadástól. Ezt a kis tároló-együttest pedig egy zongoralakk fényű rolóval takarhatjuk el, ami nagyon szép, de nem kelt olyan prémium benyomást, mint mondjuk egy ugyanilyen „kaliberű” roló az Audi Q7-esben. Ott minden úgy mozog, hogy közben egy kicsit el is varázsol, a GLE belső elemeinél nem fektettek erre túl nagy hangsúlyt. Az ajtók behúzása viszont remek dolog, nem kell őket csapkodni, csak behajtani, innen pedig apró villanymotorok intézik tovább. És van még itt jó pár dolog, ami hasonlóan magas színvonalat képvisel. Például a középkonzolon trónoló, tablet méretű monitor, az ennek vezérlésére szolgáló touchpad az előtte lévő joystickkal, az igényes bőrkárpitozás vagy az AMG csomag részeként alul lapított kormánykerék. Ezeket csak dicsérni lehet, de a lentebb található kemény műanyagok miatt megint azt kell mondanom, hogy finomabb a Q7 vagy a Volvo XC90. Ezen kívül a menetprogram választó kapcsolójának dizájnjával is érdemes lett volna még egy kis időt eltölteni, mert bár nincs vele semmi baj, de a futurisztikus formájú touchpad közvetlen szomszédságában egy kicsit kommersznek hat. Pont előtte található négy nyomógomb is, amelyek értékes funkciókat rejtenek, például a lejtmenet-vezérlő automatikát vagy a kasztni kiemelésének lehetőségét.
Ha már itt tartunk, el kell mondani elég magasak ezek a nagytestűek alapállásban is, ami - ha máskor nem - kiszállásnál mindenképpen feltűnik az utasoknak. A GLE és a GLE Coupé üléseiben ugyanis valóban nagyon magas pozícióból szemlélhetjük a forgalmat, de valahogy le is kell szállni a lóról… Vagy inkább leszökkenni, mert előbb még a sportülések magas oldaltámaszain is át kell hágnunk (mindkét autónkban az volt), nem tudunk csak úgy simán oldalra lecsúszni róluk. Pontosan ezért jött jól a GLE Coupéra szerelt küszöb, amely ezúttal nem csak dizájnelemnek volt jó, hanem valóban hasznos funkciót töltött be.

 GLE Coupé 450 AMG
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [40 kép]
GLE Coupé 450 AMG

A helykínálat értelemszerűen mindkét autóban hatalmas, de a Coupéban egyértelműben kisebb a fejtér, mint az SUV kivitelben. Üvegtetőt mindkét tesztautóhoz rendeltek, az SUV kasztnihoz a teljes utasteret lefedő, elől nyitható verzió jár, míg a Coupéhoz egyrészes és kisebb, de még az is akkora, hogy egy menzán elmenne kétszemélyes ebédlőasztalnak. A csomagtartók is óriásiak, alapállapotban 690 illetve 650 literesek (Coupé), bővítve pedig 1720 illetve 2020 literről beszélhetünk, tehát a GLE esetében több mint két köbméterről! A küszöb és a padló viszont elég magasan van, és hiába van légrugós futóművünk, nincs olyan funkció, amivel gombnyomásra leereszthetnénk az autó farát. A Q7-esben és az XC90-esben is van ilyen, és a Q7-esben a csomagtér-roló is intelligensebb annyival, hogy az ajtó nyitására automatikusan felhúzódik, illetve lezárásnál vissza is megy.
A belsőépítészet mindkét autóban gyönyörű, különösen a porcelán/fekete színű bőrkárpitozás a GLE-ben. Az összeszerelés is tökéletes, a kezük ügyébe kerülő anyagok minőségére sem lehet panasz. A hangulatot ezúttal nem uralja annyira egyértelműen a Mercedesektől megszokott elegancia, hanem inkább a sportos oldalra billen át a dizájn, ami a 450 AMG esetében az autó karakteréből, és „á-em-gésségéből” adódóan evidens, a GLE 400-nál pedig egy opciónak köszönhető. Merthogy egy kicsit ez a tesztautó is AMG volt, egészen pontosan AMG Line csomag tette izgalmasabbá. Ennek részeként kerültek az autóba sportülések, alupedálok és a csapott aljú kormány.

 GLE 400
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [49 kép]
GLE 400

De volt még ezeken kívül még oly sok minden, ami a 18 milliós alapárat 30 millióra emelte, a Coupénk esetében pedig 23,9 millióról 29 millióra. Nem tudom, hogy ilyen vételár és a velejáró tetemes értékvesztés mellett zavar-e valakit az, hogy a háromezres biturbó fogyasztása nagyjából 5 literrel több, mintha ugyanekkora dízel lenne elől. A GLE 14, a GLE Coupé 14,5 literre szomjazott átlagosan, de a városi etapoknak inkább 17 liter körül lett a vége. Érdekesség, hogy a fedélzeti számítógép átlagfogyasztás adatát 20,0 literben maximálták, azaz ennél magasabb értéket nem ír ki. Ezért volt az, hogy a reggeli indulás után jó pár kilométeren keresztül stabilan 20,0 litert mutatott. Az átlagfogyasztásunk körülményeit illetően: városi és autópályás használat, időnként előcsalogatva a motor erejét, hogy értelme is legyen a bőven több mint 300 lovas ménesek tartásának. Sok a fogyasztás? Igen. Érdekel valakit a leendő tulajok közül? Nem hiszem. Akit mégis, vehet dízelt, akár a négyhengerest (250d) is… Egyébként pedig több mint kéttonnás, összkerekes, relatíve nagy légellenállású, benzines autókról beszélünk. Ráadásul ők „csak" az ún. belépő benzinesek, ezeknél kizárólag erősebbek vannak a kínálatban. A legizmosabb kivitel mindkét modellből a 63 AMG S, amely 585 lóerővel és 760 Nm-rel csábít.

 GLE Coupé 450 AMG
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [40 kép]
GLE Coupé 450 AMG

Nem szabad említés nélkül hagyni a vezetéssegédeket, mert nagyon profin működnek. Az adaptív tempomat dugóban való araszolásnál is remek társ, a sávtartó tökéletes, és naná, hogy nem hagyja sokáig az elengedett kormánnyal haladást. Mivel egyszer nagyon bután bevágták előttem a féket, a ráfutásra figyelmeztető asszisztenst is kipróbálhattam, és bizton állíthatom, hogy nagyon észnél volt. A parkolást nem csak radarok, hanem sokféle nézetet biztosító kamerarendszer is segíti, ráadásul tökéletes minőségű képet adnak, akár felülnézetit is. Így könnyű manőverezni ezeket a nagyvasakat, de az első kerekek nagy elfordítási és bedőlési szöge is sokat segít abban, hogy kis helyen el tudjunk fordulni.
Végül nézzük azt, amit talán az elején kellett volna: mi is a GLE és a GLE Coupé múltja, helye a márka kínálatában. A GLE a nagy sikerű ML sorozat helyét vette át a Mercedesnél, abból lett, és azzal ellentétben két karosszéria-kivitel készül belőle. A „sima” GLE, ami a klasszikus SUV építésmódot követi, valamint a GLE Coupé, amely a Sport Activity Coupé (SAC) szegmensben próbál szerencsét. Abban, amelyben évek óta egyedül a BMW X6 szerepelt.

Műszaki adatok

GLE Coupé

GLE

2016. március 31. 17:35




KÖZÖSSÉG