április 23.
Béla

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Puffasztott Qashqai
Nissan X-Trail dCi 130 Xtronic teszt

Éles fordulatot vett a Nissan közepes SUV modelljének története. Elengedték végre a tizenöt éve makacsul őrzött különcködő formát, és az X-Trail harmadik generációját olyan ruhába öltöztették, amely sokkal szélesebb körökben arathat sikert, mint a korábbi, erősen megosztó, mégis elég népszerű dizájn. A formatervet, illetve annak meghatározó vonalait pedig nem is az új X-Trail megrajzolásakor találták ki, legalábbis a nagyközönség nem így találkozott vele először, hanem az új Qashqai és Pulsar jóképű orcáján. Ők hordozták körbe elsőként ország-világ előtt a Nissan új arculatát, ami zseniálisan sikerült, és természetesen az X-Trail is viseli. Így aztán elölről nézve megtévesztésig hasonlít a Qashqaira, és profilból is nagyon pontosan rímel a kistesó vonásaira. Kár, hogy hátulról nem hasonlít hozzá jobban, mert az X-Trail fara az öcsi sportos hátsójához képest alaktalan.

KÉPGALÉRIA

De nem csak a dizájn jött a Qashqai-tól, hanem az a fazonigazított SUV-filozófia, amely jobban passzol az érintett vásárlóréteg átalakult igényekhez. Mi másról lenne szó, mint arról, hogy elengedték az eddig minden kivitelhez járó összkerékhajtást. Hát persze, hogy el, mások már rég megtették. Tehát a hajtáslánc is nyugodtan jöhetett a Qashqai-ból, azzal a különbséggel, hogy se turbós, se szívó benzines motor nincs a választékban. És ez jól is van így, egy ekkora vasba dízel kell. De abból is csak egy van, az 1,6 dCi, amely 320 Nm-rel és 130 lóerővel szolgál. Igen ütős darab, és társíthatunk hozzá 4x4-et illetve fronthajtást is, utóbbihoz pedig fokozatmentes automataváltót. Motorválaszték tehát nincs, variációs lehetőségek viszont vannak. Egy kicsit bátor stratégia, de ismerve az 1,6-os dízelek mai népszerűségét, simán bejöhet.

Tesztautónk fronthajtással és CVT váltóval jött, szemben a régebben tesztelt Qashqai-jal, ami ugyanezzel a motorral, szintén start-stop rendszerrel, de 4x4-gyel és manuális váltóval járt álunk. És kereken 6 litert fogyasztott, ez az X-Trail pedig 7,7-et. Mindkettőt ugyanolyan körülmények között használtuk, tehát többnyire városban, és az X-Trail 1,7 literrel többet kért. Nézzük gyorsan a fogyasztás szempontjából szóbajöhető különbségeket: az X-Trail számára nehezítésként 100 kiló többlet és egy automataváltó említhető, enyhítő körülményként viszont ott a könnyedebb hajtáslánc. Akkor vagy a 4x4 rendszer annyira hatékony, hogy nem jár fogyasztástöbblettel (hiszen az összkerekes Qashqai nagyon jól fogyasztott), vagy az XTronic névre hallgató fokozatmentes automata túl pazarló.Utóbbi általában könnyebben hihető, ugyanakkor erre a váltóra sem itteni viselkedése alapján, sem Nissanokban szerzett korábbi CVT tapasztalatok alapján nem mondanám, hogy nagyon iszákossá teszi az autót.

Valamennyire azonban mégis, főleg városi környezetben, mert elindulásnál érzésre indokolatlanul magasra teszi a fordulatot már közepes gázadásra is. Pedig tud ez a motor nyomatékból lentebb is húzni, nem is akárhogy! Már 2000-nél nagyon megindul egy kis turbólyuk után, nem kell rögtön 2500-ra forgatni, ha a nyugdíjasnál egy kicsit lendületesebben szeretnénk indulni. 1500 alatt viszont nincs kraft, ami egy ekkora tömegű autóval társítva már igencsak érezhető. Illetve az lenne, kézi váltóval, a fokozatmentes automata viszont nagyon okosan kerüli ezt a „holttartományt” – bár indulásnál egy kicsit túlizgulja a pörgetést.
Szerencsére a motor zajszigetelését elég komolyan vették, így nem idegesítő az Xtronic által diktált fordulatszámú motorzene, ami leginkább olyan, mintha egy kézi váltós kocsiban borzasztó amatőr módon csúsztatnánk a kuplungot. Pedig nincs itt semmi amatőrség, egyszerűen arról van szó, hogy a fokozatmentességnek köszönhetően a választható áttétel (két szélső érték között) tetszőleges, így a vezérlő elektronika mindig olyan fordulaton járathatja a motort, amin megkapjuk a gyorsítási szándéknak (gázállás) és a domborzati viszonyoknak megfelelő húzóerőt.

A dolog jól működik, ezzel a váltóval tökéletesen ki tudjuk használni az 1,6-os dízel tekintélyes nyomatékát, úgyhogy az új X-Trail lendületével nincs baj. A rugózási komfort rendben van, amihez a ballonos gumik, és a mai SUV-k viszonylatában már kicsinek számító 17-es felnik is hozzájárulnak. Az opciós listán szereplő 19 colos garnitúrával bizonyára már nem ennyire fényes a helyzet, cserébe úgy sokkal dögösebben is mutat az X-Trail. Kanyarstabilitásban azt kapjuk, amit az efféle autóktól várhatunk, a nagy rugóutak miatt viszonylag billegős, cserébe földúton bátran csapathatunk vele. A kormányzás sem a vezetési élmény letéteményese, elég érzéketlen, de ebben a szegmensben ezen sem lepődünk meg.

A helykínálat nagy, az elődnél majdnem 8 centivel nagyobb a tengelytáv, a kasztni teljes hossza viszont alig nőtt. Az alaphelyzetben 550 literes csomagtartóba 300 ezer forintos felárért két felhajtogatható ülést rendelhetünk, tehát az X-Trail lehet hétszemélyes, a Qashqai viszont nem, mert a korábban +2 néven futott változat a modellváltással együtt be is fejezte pályafutását. Hogy a harmadik üléssorban tűrhető lábtér legyen, a másodikéból kell elvennünk, ott úgyis feleslegesen sok hely van hosszában. Ezért is lehet sínen csúsztatni a második sor üléseit.

A belső formaterv az új Qashqait idézi, akárcsak a külső. Itt azonban még nagyobb a hasonlóság, a műszerfal például egy az egyben az, amit a kistesóban is láthatunk. Az óracsoport, benne a testre szabható kijelzővel, a középkonzol, az érintőképernyő, mind ugyanaz. A műanyagok puhák, a bőrkárpitozás szép, és az összeszereléssel sincs gond, zörgés, nyöszörgés nem hallható, eltekintve a felesben nyitható (és feláras) panorámatető környékétől, ahonnan érkezik néhány zizzenés. Akárcsak a hátsó utasoknak, az elől ülőknek is jó dolguk van az X-Trailben, kényelem, helykínálat és esetünkben az extrázottság terén sem találni kivetnivalót.

Utóbbin belül a modern asszisztens rendszerekből is bőven akad az új X-Trailben, ráadásul ezeket még kimondottan kedvező áron is kínálja a Nissan a közepes SUV-jéhez. 180 ezer forintért kaphatunk holttérfigyelőt, sávelhagyásra figyelmeztetőt, táblafelismerőt, éberségfigyelőt és ráfutásos ütközésre figyelmeztetőt és automatikusan fel- illetve lekapcsolódó távolsági fényszórót. Tesztautónkban a parkolóradart a Nissan más modelljeiben is megismert tolatókamera kamerarendszer egészítette ki, amely 360 fokos felülnézeti képet is ad, de figyelhetjük külön az autó mögötti és előtti teret is, és a mozgó tárgyakra is figyelmeztet a rendszer.

Trendiségből tehát jeleskedik az új X-Trail, úgy a technikai kütyük, mint a műszaki tartalom és a dizájn terén is, komoly hibát nem róhatunk fel neki. Elsőkerekes példányunk fogyasztása ugyan jóval több lett, mint a korábban tesztelt összkerekes kistesóé, de még így is abszolút elfogadható, hiszen a Qashqai még a mai kemény takarékossági elvárásokat is felülmúlta.

Legolcsóbban 7,5 millió forintért kaphatunk új X-Trailt, az automataváltós kivitel egy csomaggal feljebb érhető el, ez már 8,9 millióba kerül. Az árkülönbségből 600 ezret képvisel a fokozatmentes automata (Xtronic), 800 ezret a jobb felszereltség. Ha nem kell automata, de összkerék igen, akkor árban majdnem ugyanitt tartunk, továbbra is az Acenta szinten, a legmagasabb, Tekna csomaggal pedig 9,9 millióról indulnak az X-Trail alapárai. A versenytársakat elnézve nyerőnek tűnik az árazás, az alternatíva nélküli egy-hatos dízelmotornál viszont sokak számára vonzóbbak lehetnek a konkurencia kétezres, kettő-kettes dízeljei, még akkor is, ha az X-Trailhez az 1,6 dCi is elegendőnek bizonyult.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

árak, felszereltség, adatok

2015. március 13. 11:13




KÖZÖSSÉG