március 29.
Auguszta

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Előre tudja, mire készül a másik autós
Vezettük az új Honda CR-V-t, amelynek modellfrissítése enyhén szólva nem hétköznapi. A szokásos átfazonírozáson túl jött egy új motor, egy kilencfokozatú automataváltó és egy továbbfejlesztett aktív biztonsági arzenál. Utóbbi részeként pedig egy olyan adaptív sebességtartó automatika, amely akár öt másodperccel hamarabb is felismerheti, hogy mire készül előttünk a megfontolatlanul közlekedő autós, és a szomszédos sávokban haladókat is figyeli

Szinte még új a két és fél éve bemutatott Honda CR-V, és az érdeklődés is igen élénk iránta, mégis úgy érezték a márka döntéshozói, hogy megérett a modellfrissítésre. Nem szabad elveszteni a lendületet, és a csúcson nem abbahagyni kell, úgyhogy felpofozzák egy kicsit a japán szabadidőautót.

KÉPGALÉRIA

A CR-V faceliftje azonban jóval több, mint egy kis morcosítás az arcon, a farrészen, az utastérben, hozzá néhány új szín és felni a kínálatba… Persze, ezek itt is megvoltak, de sokkal tartalmasabb újítások is jöttek a modellfrissítéssel. A legütősebb ezek közül talán a kilencfokozatú automataváltó, ami meglehetősen nagy előrelépés a márka életében, hiszen a Hondánál hosszú ideig megragadtak az öt fokozatnál, ami manapság már elavultnak számít. Nem társítható mindegyik motorhoz az új szerkezet, csak az erősebbik 1,6-os dízelhez (ez pedig csak összkerékhajtással választható), és ezzel el is értünk a második legnagyobb újításhoz: a 160 lovas 1,6 i-DTEC motorhoz, amely nyugdíjba küldi a 2,2-es dízelt.

A szintén nem rég (cirka három éve) debütált erőforrásnak tehát elkészült az erősebbik változata, amely 40 lóerővel és 50 Nm-rel nyújt többet, mint a gyengébbik kivitel. 350 Nm és 160 lóerő – mindkettő elképesztően nagy szám egy 1,6-os dízeltől, ezt tudja az új motor. Szépen is lendíti az üresen 1,6 tonnás vasat, kézi váltóval 9,4, az új automatával 9,7 másodpercbe telik a 100-as sprint. Két turbófeltöltő (egy kisebb és egy nagyobb) lélegezteti, de a maximális nyomaték nem jön hamarabb az „egyturbósokra” jellemző 2000-es fordulatnál, turbólyuk azonban alig érezhető benne.

A menetpróbán kellemesebbnek és érdekes módon halkabbnak is tűnt az automatával szerelt hajtáslánc. Az új váltó nagyon simán és viszonylag gyorsan is kapcsol, a kilencediket nagyjából 120-tól engedi a hangolás, ami autópálya-tempónál természetesen igen alacsony fordulatot biztosít. Az egyes pedig kifejezetten rövid, ami jól jöhet meredek emelkedőn való elinduláskor, vagy vontatmány esetén.
Az új dízel fogyasztása hasonló a 120 lovas változatéhoz, de – nem meglepő módon – valamivel több. Korábbi tesztünkön 5,3 literes átlagot adott a gyengébbik, itt pedig a hegyi utakon, nem ritkán kövér gázzal hajtott összkerekes (!) tesztautókban 6-7 liter közötti értékeket találtunk. Kijelenthetjük tehát, hogy az 1,6 i-DTEC kimondottan takarékos motor.

Ennek ellenére a CR-V eladásainak 43%-át még mindig a kétezres benzines teszi ki. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint hosszú távon ezt tartják megbízhatóbb erőforrásnak a vásárlók (és ebben valószínűleg igazuk is van). Pedig nem csekély többletet kell fizetniük fogyasztásban, a korábbi teszt tanúsága szerint 100 kilométerenként nagyjából 4 litert! És nekik nem juthat a kilencgangos automata jóságából sem, mert a benzineshez csak a régi ötfokozatút adják - vagy hatgangos manuális váltót, persze - , és összkerék sem választható. De a mai SUV divatnak megfelelően erre nem is nagyon van szükség, hiszen zömében az elsőkerekeseket keresik a vásárlók. Na persze, hiszen eszük ágában sincs olyan helyre menni, ahol szükség lenne az összkerék-hajtásra, sokkal fontosabb az óriási beltér, a „padkajárás” és a feneketlen csomagtér. És a CR-V ebben pontosan a kedvükre tesz. Puttonya természetesen továbbra is hatalmas – és még mindig kategória-első –, az ülések lehajtásával állítva befér a kocsiba két bringa, és az utastér is nagyon tágas.

Ami nagyon kellett még ide, az a szép grafikájú, méretes érintőkijelző. Megköveteli a kor, főleg egy ilyen mutatós szabadidőautóban, és a Honda CR-V-nek ilyenje eddig nem volt. Most viszont minden kivitel megkapja a 7 colos, színes érintőképernyőt, amelyre ráadásul az Android operációs rendszerrel rendelkező okostelefonok kijelzőjén megjelenő információk „tükrözhetők” is. Ezen kívül persze az (opciós) navigáció és a tolatókamera képe is itt jelenik meg, valamint a beépített alkalmazások is, amelyek telefonról megosztott netkapcsolatot használnak. A kijelző stílusa személyre szabható, és új alkalmazások is tölthetők le.

GYÁRI KÉPGALÉRIA

Sokat fejlődött az aktív biztonsági rendszerek garmadája is. CMBS és adaptív tempomat eddig is volt, de most plusz funkciókkal bővültek, és más asszisztensek is bekerültek az arzenálba. Itt debütál a Honda új Intelligens Adaptív Sebességrögzítője (Intelligent Adaptive Cruise Control - i-ACC). Ezzel az új CR-V a világ első sorozatgyártású személyautója, melynek sebességrögzítő-rendszere képes megjósolni a veszélyhelyzeteket. Felismeri, ha egy másik autó irányváltásra készül és hirtelen a CR-V elé vág. Fejlesztésénél valós élethelyzeteket és az európai vezetési szokásokat vették alapul a mérnökök, s olyan kamerákat, illetve radarokat alkalmaztak, melyek a lehető legpontosabban érzékelik a többi közlekedő helyzetét. Működés közben olyan algoritmus alapján számol az elektronika, ami összehasonlítja a közlekedők egymáshoz viszonyított távolságát, s ezek alapján megjósolja, hogy a résztvevőktől milyen viselkedés várható. Különleges képességének köszönhetően a vezető gyorsan, biztonságosan és kényelmesen reagálhat a veszélyhelyzetekre.

Az i-ACC inkább kiegészíti, mintsem leváltja a hagyományos Adaptív Sebességrögzítőt (ACC). Utóbbi ugyebár a vezető által előre meghatározott távolságot tartja a követett jármű mögött, s ha valaki a CR-V elé vág, csak akkor kezd lassítani, mikor a manővert már szinte teljesen végrehajtották.
Ezzel szemben az i-ACC akár öt másodperccel hamarabb is felismerheti, hogy mire készül a megfontolatlan közlekedő, és finoman figyelmezteti a vezetőt, aki talán még észre sem vette a veszélyhelyzetet. Ilyenkor a rendszer csak óvatosan fékez, és egy ikon jelenik meg a műszerfalon, tájékoztatva a vezetőt, hogy miért indokolt a lassítás. Ha a távolság vészesen lecsökken, a rendszer erősebben fékez, s megtartja az előre beállított távolságot.
Az i-ACC elég intelligens ahhoz, hogy felmérje, a CR-V az út melyik oldalán halad (bal- és jobbkormányos autókban egyaránt alkalmazható), és automatikusan felismeri, hogy melyik szomszédos autó jelenti a legnagyobb veszélyt az adott pillanatban.

A menetpróbán nem volt alkalmunk ilyen helyzetben kipróbálni az i-ACC-t, de a hazai tesztelés során bizonyára remek alkalmak adódnak majd az élesben való bevetésre. Kevés alkalmasabb terepet találhatnánk erre, mint a hazai autópályákat, ahol 20 kilométerenként egyszer garantáltan bevág elénk valaki.
Az említetteken túl van még frontális ütközésre figyelmeztető és aktív városi fékrendszer, jelzőtábla felismerő, holttérfigyelő, sávtartó automatika, kitolatást segítő, automatikus fényszóróállítás és a továbbfejlesztett CMBS, amely távolabbról észreveszi az előttünk lévő személy- és teherautókat, s a korábbi változattal ellentétben képes megítélni, hogy az objektum jármű-e vagy gyalogos. Mindez a legmagasabb felszereltség részét képezi, az alacsonyabb szintekhez pedig extraként rendelhetők.

2015. február 20. 13:50




KÖZÖSSÉG