április 24.
György

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
RAV4 okosan
Toyota RAV4 2.0 D-4D AWD teszt

Így is jó a RAV4. Így, hogy nem 2,2-es, hanem kétliteres dízel hajtja. Persze ez a motor gyengébb, mint a két decivel „űrtartalmasabb” D-4D tesó, de a fogyasztása is kedvezőbb, és nem csak annyival, amennyivel a kisebb lökettérfogat indokolná. A nagyobbik sem evett sokat, nagyjából hozta az elvárható szintet, de a most tesztelt 2.0 D-4D az 1,6-os dízelekre jellemző számokat produkált.

KÉPGALÉRIA

Miheztartás végett nyúljunk bátran máris az etalonért, ami a Honda 1,6-os i-DTEC motorja. Ez egy korábbi tesztünkön 5,3 litert evett a hasonlóan termetes CR-V alatt. Nos, ennél azért magasabb, pontosan 6,2 literes átlagfogyasztással zárta a tesztet a RAV4 2.0 D-4D, de az eredmény egy cseppet sem szorul védőbeszédre. Sőt, egyenesen bravúros ilyen tömeg és hajtás mellett! Merthogy RAV4-ünk összkerekes volt, míg a CR-V-nek csak az első kerekei hajtottak, ami a különbségből 5-6 decit kapásból lefed, a maradék 3-4 deci pedig semmiség - és különben is, ez kétliteres, nem pedig egy-hatos.

Ha már itt tartunk, hozzá kell tenni, hogy a Toyota tervei szerint hamarosan a RAV4 palettájára is felkerül az az 1,6-os dízelmotor, ami a Verso-hoz már elérhető. Mellette pedig valószínűsíthetően nem ez a kétezres, hanem a kettő-kettes marad majd meg nagyobb gázolajosként, és ha így lesz, akkor a mi kétliteresünk értelemszerűen sajnos megy a levesbe. De addig is, még le lehet csapni rá! Mert aki takarékos RAV4-re vágyik, annak mindenképpen érdemes. Természetesen nem húz olyan keményen, mint a korábban tesztelt 2,2 D-4D változat, de még így is elég erős a kompakt SUV-hoz.

Ami már nem is annyira kompakt, mint régen, a RAV4 ugyanis óriásira nőtt eddigi pályafutásának húsz éve alatt. A negyedik generáció kb. egy méterrel hosszabb, mint az első modell, de nem csak dédapjához viszonyítva nagy. Ehhez képest nem is sok az 1,6 tonnás tömeg, főleg úgy nem, hogy ebben már az összkerekes hajtáslánc okozta pluszteher is benne van.
Ehhez persze szerénynek tűnhet a 2,0 D-4D 124 lóerős teljesítménye, de mint tudjuk, egy turbódízel esetében ennél sokkal fontosabb a forgatónyomaték. És nem csak annak mértéke, hanem az is, hogy milyen könnyen csalogatható elő a motorból, azaz mennyire alacsony fordulaton érkezik, és meddig tart ki. Na, ebben a műfajban már ügyesebben táncol a kétezres dízel! 310 Nm-t ad 1600-as fordulaton, ami 2400-ig tart ki. Mindez 10,5 másodperces gyorsuláshoz (0-100 km/óra) segíti az összkerekes Toyota RAV4-et, ami egy emelet családi autónak simán elég, akárcsak a 180 km/órás végsebesség.

Ezeknél lényegesebb tulajdonság a dízeleknél megszokott rugalmasság, amelynek köszönhetően kevesebbet kell kapcsolgatni a hatsebességes váltóval. Pedig az is igényes műszer, pontosan és könnyen jár a kulisszában a váltókar, és az áttételezés is kitűnő. A fokozatok közötti léptékeket sikerült úgy megválasztani, hogy azok terjedelemben jól passzoljanak a motor „élményzónájához”. Mindez csak fele ennyire lenne értékelendő, ha a hatodik nem lenne olyan hosszú, amilyen csak lehet, figyelembe véve a motor nyomatékgörbéjét. De az, így az autópályán megengedett 130-as sebességgel valahol egy-két százassal 2500 alatti fordulaton utazhatunk.


Az egész jó terepképességekről, a műszerfal zugában megbújó sport gombról, a feszesre hangolt futóműről, a helykínálatról és a csomagtartóról, a variálhatóságról és a praktikus megoldásokról, a kényelemről, a motorosan mozgó ötödik ajtó nyílási szögének beállíthatóságáról és egyéb belső tulajdonságokról ugyanazt lehetne elmondani, amit az előző RAV4 tesztautónál már megtettünk – részletek itt.

A különbséget ezúttal a motor teszi, amivel az említetteken kívül együtt jár még néhány dolog. Például 350 ezerrel alacsonyabb vételár, és az üzemeltetésben is mutatkozik némi előny, hiszen a kisebbik dízel szebben fogyaszt, és a kötelező biztosítása is kevesebbe kerül. De a gazdaságos megoldás még tovább fokozható! Tudniillik, ez az egyetlen motor, amivel „elbliccelhetjük” az összkerékhajtást, ezzel pedig további 600 ezer forintot faraghatunk le a vételárból, így jutunk el a 7,4 milliós dízel kiindulóponthoz. Ennyi tehát az elsőkerekes, dízel RAV4, amely a gyakorlatban bő fél literrel kevesebbet is fogyaszt, mint összkerekes testvére. És vegyük észre, hogy így már 6 liter alatti étvágyról beszélünk, ami igencsak mutatós érték egy ekkora autónál, de ne feledjük el, hogy így lemondtunk az AWD nyújtotta előnyökről is.

Egyúttal tegyük hozzá, hogy míg a többi kompakt SUV gyártója viszonylag könnyen enged a szabadidő-autók körében egyre jobban hódító elsőkerekességnek, a Toyota szigorúan veszi az eredeti koncepciót. Még szép, a kompakt SUV-k úttörőjének tekinthető a RAV4-gyel többet engedni a piaci trendek csábításának… nem is lenne a márkához méltó megoldás. Mindazonáltal, egy szűk ösvényt mégiscsak hagyni kell a legújabb divat beáramlásának, már ami az SUV-k műszaki tartalmát illeti. Hagytak is. Az itt tesztelt D-4D motorral, ami tehát elsőkerekes is lehet. Még akkor is, ha az ellentétes a húsz éve útjára indított koncepcióval, illetve az annak szerves részét képező négykerékhajtással, és ezt ráadásul a RAV4 még a nevében is büszkén hirdeti a 4-es számmal.

4x4-es tesztautónk alapára 8,08 millió forint az alapfelszereltséggel, bár a nálunk járt példány extrázottsága ennél jóval gazdagabb, és így az árcédulája is 10 millió fölé kunkorodott. De ebbe már tényleg sok minden belefért, ami a kényelmünket és a biztonságunkat szolgálta. Így a szokásos légzsákarzenálon kívül a manapság hódító vezetéstámogató asszisztensek sem maradtak ki, volt sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő és oldalirányú forgalomról tájékoztató rendszerünk, valamint visszagurulásgátlós ESP-nk.

A tempomat viszont nem adaptív (tehát távolságtartásra alkalmatlan), stop-start elektronika nincs, a négy ablakemelő közül csak a vezetőé automata, hátul pedig hiányoltuk az ekkora autókban elvárható légbeömlőt. A hiánylistán nincs több tétel, a „másik lista” viszont még folytatódik: tolatókamera, LED-es nappali menetfény (széria), automata klíma, kulcsnélküli zár és indítás, magyar nyelvű navigáció, Bluetooth, USB csatlakozók, internetkapcsolatra is alkalmas, magyar nyelvű multimédiás rendszer, JBL mélynyomó láda, napfénytető, gyönyörű bőrkárpit és egy remek hálós tároló a csomagtartóban.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

árak
műszaki adatok

2014. október 25. 17:35




KÖZÖSSÉG