április 20.
Tivadar

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Benzin, turbó, hét ülés
Chevrolet Orlando 1.4 Turbo teszt

Az eddigi tapasztalatok alapján egyértelmű, hogy a kétezres dízel Orlando remek vétel lehet a nagycsaládosoknak. Nincs más szereplő a piacon, amelyik 5,7 millió forintért adna hétszemélyes dízel autót, ráadásul nem „donwsized” fajtát, hanem „rendes” kétlitereset. Olyat, ami nagyon erős, és közben – természetesen – szerényen fogyaszt. Még a Renault és a Citroen kínálatában sem találni ilyet, pedig mindkét márkánál állandó jelleggel találkozhatunk akciókkal – többnyire elég jókkal.


GALÉRIA

A downsizing elől a GM sem zárkózik el, de a dízelek terén egyelőre nem mentek két liter alá a Chevrolet Orlando kínálatában. Előbb-utóbb valószínűleg itt is „regisztrál” majd a cégcsoport új 1,6 gázolajosa, amely a jelenlegi 1,7-est és a kétezres dízel gyengébb változatát váltja. A benzines szekcióban azonban már régóta hódít az 1,4-es turbómotor (sőt, lassan már jön is az új a helyébe), amit a kicsitől a nagy kasztniig univerzális erőforrásként használnak a GM-nél. Ráadásul a nagy vasakban is bizonyítja rátermettségét. Volt már szerencsénk hozzá Zafirában, és most az Orlando alatt is kipróbáltuk. Csalódás nem ért, ugyanaz történt, mint a Zafira esetében: jól fogyasztott és jól is ment vele az autó.

Sőt, ennyi 1,4 turbó GM modell tesztelése után kezdem azt hinni, hogy ez a motor még jobban is érzi magát a nagyobb terhek alatt, mint mondjuk az átlagos termetű kompakt modellekben. Jelenlegi Chevrolet Orlando-nkban és korábban az Opel Zafirában is megelégedett 7,8 liter benzinnel, míg például az egyértelműen kisebb össztömegű Cruze SW-ben 9 litert kért. Szinte azonos körülmények között használtuk, nagyrészt város, kisebb arányban pihentető gyorsforgalmi utak. 140 lóerőért, 200 Nm-es nyomatékért és ezen erő könnyű kihasználhatóságáért persze még ez sem sok, ráadásul országúton jóval kevesebbel (kb. 6,5 literrel) számolhatunk. Autópályán már nem, legalábbis a nagytestű Orlando esetében nem. Ott visszatér a városi étvágyra a fogyasztásmérő, de még mindig nem panaszkodhatunk 8 literre egy ekkora autóban ülve.

Talán lehetne egy kicsit kevesebb, ha a hatodik fokozatot hosszabbra állítják be. Úgy tűnik, hogy a 2000-es fordulattól csúcserőben lévő motornak nem kellene 3200-as fordulat a 130-as tempóhoz, de még az onnan való gyorsításhoz sem (ami már szabálytalan is lenne, mint tudjuk). Átlagosan 1,5-2 literrel kalkulálhatunk kevesebbel, ha a kétezres dízel modellt választjuk, amely egyébként csak 300 ezer forinttal drágább.
Jó a turbós benzines, a teszten minden igényt kielégített, rugalmassága kiemelkedő, amire itt nagy szükség van, az Orlando esetében mégis a kétezres dízel felé húz a szívem, pedig általában a „benzinszag után megyek”. Egyrészt nagyon kicsi az árkülönbség, amiért cserébe még kedvezőbb fogyasztást, és még jobb gyorsulást kapunk. Mindazonáltal, ha valaki retteg a magasabb futásteljesítménynél várható nagyobb javítási költségektől, vagy szimplán kirázza a hideg a négyhengeres dízel kerregésétől, és nem csodálom, ha így van, akkor nem tudok komolyabb érvet felhozni a 1,4 turbós benzines ellen.


Motor, váltó, futómű, kormányzás rendben, mind olyan, amilyennek lennie kell. Kapcsolók, kezelhetőség, parkolóban való manőverezhetőség, kilátás, tükrök képe terén szintén nincs kifogásolnivaló (ilyen lapát-tükrökkel nem is csoda). Marad a helykínálat és a praktikum szempontja, amely egy ilyen autónál kiemelkedő jelentőséggel bír, és az Orlando ezekben is jeleskedik.


Először is alapértelmezetten hétszemélyes, tehát a két leghátsó ülés nem felárért jön, hanem benne van, ha kell, ha nem. Egyébként egy még nagyobb csomagtérért lehet, hogy feladnám a két plusz-ülést, mert így elég kicsi a raktér belmagassága, főleg az érthetetlenül alacsonyra került kalaptartó-roló hatalmas tokja alatt. A csomagtartó űrtartalma egyébként ezzel együtt is jó nagy, a leghátsó ülések kényelme pedig a kategóriában kiemelkedő, és nem csak 160 centiig kínálnak emberhez méltó utazási komfortot. A középső üléssor szintén kényelmes, egy picit talán lehetne hosszabb a lábtér, de akkor nem maradna elég a leghátsóknak.

Odabent mindenre az érvényes, ami a korábban tesztelt dízel Orlando esetében, tehát minden rendben van.
Nagyon is rendben van. Nem csak az utastér, hanem az egész kocsi. Eltekintve attól, hogy a külső formaterv nem lett éppen telitaláltat (főleg hátulról), minden tekintetben megéri az árát az Orlando. Azt az 5,5 millió forintot, amit kérnek érte a hatlépcsős felszereltségi lista negyedik szintjén. Eggyel feljebb (LTZ) még mindig csak 5,6 milliónál tartunk, és 200 ezerért rendelhető hozzá navigáció is. Egyébként ez az első szint, ahol ez elérhető, és a legfelső összeállítás sem tartalmazza alapértelmezettként. Ha nem lenne elég kedvező így az Oralndo, mostanában megfejelik az egészet még némi kedvezménnyel.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Árak, adatok

2013. november 19. 10:44




KÖZÖSSÉG