április 27.
Zita

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Egy elérhető amerikai álomautó
Chevrolet Camaro Convertible 6.2 SS Aut.

Az autóimádók kábítószere tulajdonképpen a benzin. A sok benzin. Akárcsak a tiltott bódítók, feldobók és nevettetők, ez is méregdrága, de legalább legális. A gyorshajtás már nem az, viszont gyomorszorítóan gyorsulni nem büntetendő tevékenység. Ahogyan egy 6200 köbcentis V8-asból előtörő gurgulázó hangot élvezni sem bűn. És akinek némi benzin is csörgedezik az ereiben, annak bizony sokat megér egy olyan autó, ami mindezt megadja. Például jelen tesztünk alanya, a Camaro Convertible. Ráadásul nem is kerül olyan sokba, és nem is eszik olyan sokat, mint azt elsőre gondolnánk…

KÉPGALÉRIA

„…Szeretném, ha tudnád, hogy mi most Las Vegasba tartunk, azzal a céllal, hogy rátaláljunk az Amerikai Álomra… Ezért béreltük ezt az autót. Ez az egyetlen módja ennek a dolognak. Fel bírod fogni?!!”  - mondta Duke az anyósülésről a hátul utazó stopposnak Hunter S. Thompson Félelem és reszketés Las Vegasban című regényében. A Johny Depp által alakított főszereplő egy divatos New York-i sportújságnak írt. Ez a lapkiadó „gondoskodott a szobafoglalásról, éppúgy, mint a méretes, nyitott, vörös Chevroletről, amit Kaliforniában béreltünk… végül is profi újságíró vagyok; szóval kötelességem hozni a sztorit, akár jó, akár rossz” – elmélkedett Hunter S. főhőse a sivatag közepén száguldozva.


Nos, én szállodaszobát nem kaptam, nyitott Chevit óriási V8-as motorral és '70-es évekbeli amerikai életérzéssel átitatva viszont igen! Hirtelen és váratlanul jött el hozzám a Camaro Covnertible, de pont a legjobbkor! Nyáron, remek időbeli ütemezéssel és kitűnő időjárásban. A regény sivatagi helyszíne helyett mi a Balaton-felvidéken autóztunk, és az agyament sztorival ellentétben a mi bőröndünkben nem kábítószer-arzenál lapult, hanem pár napi váltóruha, fényképezőgép és bankkártya. Utóbbin gondolatban „elhatároltam” cirka 35-40 ezer forintot, abból kijön vagy 85 lityó 98-as benzin (tudniillik a Camaro a magas oktánszámot szereti), annyi csak elég lesz - gondoltam.

És mint végül kiderült, jóval többre is elég volt, mint terveztem: 720 kilométert furikáztunk össze ebből a mennyiségből! Egy gyors osztás után rögtön látjuk, hogy ez 11,8 literes átlagot jelent. Nem elírásról van szó, hanem ahogy az elején említettem, nem is zabál feltétlenül olyan sokat ez a 6,2 literes, kéttonnás (!) szörnyeteg… Persze csak ha okosan használják, és nem kínozzák városi zsúfoltsággal, mert azt 25 literes étvággyal bosszulja meg. A szabad terepet és a hosszú, egyenletes szakaszokat viszont imádja, és mi pontosan ilyen körülmények között használtuk. Nem mondom, hogy a Camaro egy ökológiai kímélő-központ volna, de egy 6,2 literes benzines motortól, amely két tonnát cipel és automataváltón át dolgozik…, nos, bátran mondhatjuk ezt nagyon szép eredménynek.


Bármilyen hihetetlen, 100-130 között elautózva Badacsonyba 10,4 litert mért a fedélzeti számítógép. Nagyon szolid országúti cirkálás során pedig volt, hogy 8,5-9 literrel is beérte az óriásmotor 100 km-en. Köszönhettük ezt többek között annak, hogy ha nincs szükség nagy húzóerőre, akkor leállítja magát az egyik hengersor – mellesleg jól hallhatóan mordul egyet, amikor újra beröffen. De hogy lett a 9-10 literből végül 11,8? Hát úgy, hogy vannak dolgok, amit nem lehet (és nem is kell) megállni: bolond lettem volna nem élvezni azt a 405 lóerőt és 556 Nm-es nyomatékot, ami a V8-asban rejtőzik!

És bolond lettem volna nem padlógázzal megelőzni némelyik 50-nel totyogó, félig alvó, ráérős sofőrt a főúton. Bő két másodperc leforgása alatt a kiinduló 50 km/óra helyett már 100 fölötti értéket rajzolt a szélvédőre a head up display, miközben bölény módjára ordított a nyolc henger és fújtattak a kipufogók. Csak ezekre a röpke gyorsulásokra változtattuk vadállattá a többnyire 2000-es fordulat alatt, nyugisan járatott V8-ast. És ez pont elég volt ahhoz, hogy felkapják a fejüket a kormány mögött bóbiskoló holtkórosok.


De egyáltalán nem kell padlógáz a vérpezsdítő hangélményhez, már az alapjárat környéki gurgulázás is gyönyörű, bár ezt inkább csak terhelés alatt, azaz gyorsításnál hallani rendesen. Az indításra viszont biztosan odakapja a fejét az egész környék. Olyan hörgéssel és horkantással kel életre a V8-as, mint a mélyen alvó ember, aki egy rémálomból riad fel. Mondják, olvastam, hogy az automata Camaro hangja és húzóereje nem olyan lenyűgöző, mint a kézi váltósé. Nos, nekem olyanhoz nem volt szerencsém, úgy is mondhatnánk, nem rontott el, szóval nem panaszkodom. Egyértelmű, hogy a bolygóműves automata nagyon távol áll mondjuk a DSG váltó színvonalától, de azért nem is mondanám sutának. Nem hét vagy nyolc, hanem „csak” hatfokozatú, és a nagyobb fordulatra érkező visszaváltásoknál kér egy kis felkészülési időt, hogy összeszedje magát, de itt ez valahogy egy cseppet sem zavart. A kormány mögötti fülek billegtetésével azért magunk is kapcsolhatunk, amivel csodás gázfröccsöket csalhatunk elő a motorból, de megint csak: kapcsolgasson, aki akar, én inkább élveztem a zavartalan suhanást, ha már egyszer automataváltós példánnyal volt dolgunk.


Még ezzel a nem egészen 21. századi váltóval és a kupéhoz mérten 200 kilós többlettel is 5,6 másodperc alatt gyorsul 100-ra a böhöm nagy kasztni, és 250 a vége. Semmi több nem kell. Turbófeltöltő? Ugyan már…, egy amerikai izomautónál eszedbe ne jusson ilyesmi, megold mindent a hatalmas lökettérfogat.

Felemelő érzés a Camaro-t vezetni, főleg nyitott tetővel. Biztonságot ad az óriási erőtartalék, amit nem kell mindig használni, elég a tudat, hogy a hosszabb autósorok előzésekor nem kell majd sokat mérlegelni. A futómű inkább kényelmes, mint sportos, akárcsak az ülések. Az első és hátsó tengely közötti súlyelosztás majdnem fele-fele, ennek köszönhetően nem tolja az orrát a gyorsabbra vett íveken sem, de így sem egy kanyarvirtuóz a Camaro Convertible. A kasztni érezhetően csavarodik, úgy érezni, hogy nincs ínyére a tempós kanyarodás, de ezzel a nagy vassal valahogy nem is vágyik az ember sportos ugrabugrálásra. Tényleg nem. Jobban esik a nyugodt autózás, időnként megbolondítva egy kis gyorsulással, hogy felfrissüljünk, mint amikor nagy hőségben való pihenés során néha a csap alá dugja a fejét az ember.


A kormánymű sem közvetlenebb és kommunikatívabb, mint egy átlagos autóban, mellesleg a volán ugyanaz, mint bármelyik Chevrolet-ben, tehát akár egy Aveo-ban is találkozhatunk vele. De semmi baj, jó a markolata, szép a piros cérnával varrt bőrbevonat, akárcsak az ülések és az ajtók piros-fekete bőrkárpitozása. A műszerfal dizájnja az első generációs Camaro formavilágát idézi, ízlés kérdése, hogy tetszik-ea retro. Nekem bejön.


Hála a hatalmas kasztninak és a 285 centis tengelytávnak, hátul is egész jól el lehet férni. Az első üléseken országúti városi tempó mellett nem zavaró a menetszél lehúzott ablakokkal, országútra érve már lehet, hogy kellenek az ablakok, szélfogó nincs…, de ez egy kabrióban egyébként sem lehet téma. Aki nem szereti a légmozgást, az ne vegyen nyitott kocsit, és a nyitott Camaro-ban van szellő, ez biztos. De jól esett a 40 fokos hőségben…
A tetőszerkezet nyitása és zárása sajnos egy kicsit körülményes. Bár elektromotorok mozgatják a hatalmas vázra húzott ponyvát, de a szélvédőkeret felső részénél van egy retesz, amelynek zárása elég nagy kézi erőt igényel. Mivel azonban nem egy női autóról beszélünk, részemről ezzel sincs gond.


Az összehajtogatott tető a 328 literes csomagtartó felső részébe kerül, ezért csak akkor indulhat a lenyitás, ha ott be van húzva az elválasztó elem, ezzel biztosítva, hogy a tető nem feszül rá a poggyászra. Kicsit macerás, de megszokható, csak azt kell előre eldönteni, hogy sok csomagot akarunk vinni, vagy nyitott tetővel autózni. Egyébként pár napi cuccunk könnyen elfért az összehajtott tető mellett is, szóval a dolog abszolút élhető. Az egyetlen, ami nem tetszett az autóban, az a kézzel bepattintós, szélein betűrős, hatalmas műanyag burkolat, amit a tető lenyitott állapotában – elvileg – fel kell szerelni, bezárt tetővel pedig összehajtogatva, egy tokban pihen a csomagtartóban. Ezen kívül nem találtam semmi kivetnivalót az autó tervezésében.


Csodálatos érzés egy nyitott Camaro-val róni az utakat, és hagyni, hogy a gyerekek is részesüljenek ebből az élményből. „Apa, jól felzúgott a motorja” – mondta a kislányom, egy-egy rövidke gyorsítás után, nála is kisebb fiamnak pedig fülig ért a szája, amikor a mélygarázs falai által felerősítve hallhatta a V8-as horkolását. Nem csak nekem és nekik tetszett a piros csíkokkal ellátott fehér színű izomautó, hanem természetesen az utcán is mindenki a nyitott Camaro-t csodálta.

Amelynek itthoni ára 14,7 millió forint. Mennyi?! Kérdeztek vissza többen - láthatóan ledöbbenve. És nem azért, mert túl soknak találták, hanem épp ellenkezőleg: kétszer ennyire számítottak. Igen, a Camaro Convertible ára nem olyan horrorisztikus, mint az egy lapon említhető (tehát legalább 400 lovas és szép nagy) német konkurenseké – azok vételárából általában két Camaro is kijön.

Esetünkben az automata jelentett 600 ezres pluszt, ezen kívül még két 150 ezres tétel emelt az áron – mellesleg én maradnék a kézi váltónál. Fenntartás? Nyilvánvalóan nem olcsó, de a többiek sem esznek kevesebbet, és ne felejtsük el, hogy a 6,2 literes V8-as az a motor, amely elmegy a világ végére, és lehet, hogy túlél majd mindannyiunkat. Tovább is van még: a kupé változat kézi váltóval 13,2 millió – én azt venném.

teszt és fotó: Bancsi Gábor
Műszaki adatok

2013. augusztus 8. 10:24




KÖZÖSSÉG