április 23.
Béla

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Van még KGST utóíz?
Ideje tényleg elfelejteni a Skoda hallatán derengő szocialista utóízt, mert ugyanolyan jók a patinás cseh márkanév alatt futó autók, mint az előkelő jelvénnyel védett testvérek

Skoda Superb Combi 1.8 TSI teszt

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Semmi nem hiányzott az előző Superbből, csak a kombi verzió. Az új modellből viszont már van puttonyos változat is, és ellenben a limuzinnal, ez oldalnézetből is jól mutat. De nem csak jól mutat, hanem jó is! Minőség, műszaki tartalom, kényelem, felszereltség, praktikum és technika terén is büszkélkedhet a legnagyobb Skoda. Lám-lám, mit tesz harmincévnyi fejlődés az autósvilágban, különös tekintettel arra a húsz évre, amit már a VW gondoskodása alatt élt meg a márka.

Nemcsak a minőség színvonalát, hanem a Skoda árcéduláját is a többi gyermekéhez igazította a konszern, de továbbra is a Skodák jelentik a VW-csoport legkedvezőbb árfekvésű autóit. Nem kivétel ez alól a Superb sem, amely az itt kipróbált 160 lovas 1,8-as TSI motorral 7,1 millióról indul, az alap 1,4 TSI-vel pedig félmillióval olcsóbb. Ha olyat szeretnénk, mint a tesztautónk, tehát egy extrákkal jól telerakott, hétfokozatú, duplakuplungos automatával megtoldott 1,8 TSI-t, akkor 9,2 millióval kell számolni. Szép nagy összeg, de egy hasonló összeállítás Audiból A6 Avantból cirka három millióval kerül többe, és az új VW Passat Variant is drágább félmillióval ugyanilyan a motorral és DSG-vel. Csakhogy annak nincs olyan oltári nagy csomagtere (633 liter!) és mellé olyan elképesztően nagy hátsó lábtere, mint a Superbnek. Utóbbi tulajdonság az, amiről a Superb híres lett az ezredfordulón történt újjászületésekor. És ezért is lett a taxisok kedvence, persze számukra kizárólag az „egykilences-tédéi” felelt meg. Az új modell viszont már túl drága nekik, és egyébként a fogalommá vált „Pumpe Düse” 1,9 TDI sem szerepel már a kínálatban, helyette közös nyomócsöves turbódízelek vannak 1,6 és 2,0 lökettérfogattal. Az igazat megvallva én is jobban örültem volna egy gázolajosnak. Erejéhez és menetteljesítményeihez képest jól fogyasztott közvetlen befecskendezéses turbómotorunk is, de nem csak városi forgalomban, hanem hosszú utazás alkalmával is sóvárogtam a dízeleknél megszokott 6-8 literes számok után. Városban 10-10,5 litert, autópályán pedig 8,5-9 litert kortyolt az 1.8 TSI – átlagban 9,2 jött ki (télen).

Ettől az egykét literes apróságtól eltekintve kivételesen jó volt a Superbbel autózni, akár vezetőként, akár utasként. A hatalmas méretek mellett minőségi anyaghasználattal, kényelmes ülésekkel, szép dizájnnal találkozunk, és közel tízmilliós tesztautónk esetében a felszereltségben sincs hiány. A kormány mögé ülő számára a 8,6 másodperces gyorsulás illetve a rugalmas motor szerez örömet. Az elasztikusságot érdemes számokban is megvizsgálni: a 250 Nm-es nyomaték már 1450-es fordulattól megvan, majd csak 4500-nál kezd lankadni, de pont ennél a fordulatszámnál éri el csúcsát a teljesítménygörbe, ami pedig – és ez az igazán nagy dolog – egészen 6200-ig marad töretlen! Az eredmény: bármilyen fordulaton lép oda a vezető, a hatalmas test azonnal nagy erővel lódul meg, talán még visszaváltásra sincs szükség. Ha mégis emellett dönt az elektronika, a DSG olyan gyorsan és simán intézi, hogy csak a fordulat hirtelen megugrását lehet észrevenni, rántásnak, megtorpanásnak vagy tétovázásnak nyoma sincs. Emellett a futómű is pont elég stabil ahhoz, hogy még ne vegye el a vezető sportos hangulatát, de persze nem az a feszes fajta, hiszen ehhez az autóhoz nem is passzolna. Inkább arra törekedtek a tervezők, hogy a nagyobb döccenőket is kivasalja, és a teszt szerint elérték, amit akartak. Az egyetlen megszokást igénylő dolog, hogy nagy sebességnél is túl könnyű a kormányzás. Ez parkolásnál kifejezetten jól jön, bár párhuzamos beállásnál még csak használni sem kell, ha az automatára bízzuk magunkat. Menet közben csendes, nyugodt hangulat uralkodik odabent, méltóságteljesen suhan a nagy vas, és a csomagok sem vándorolhatnak hátul, ha nincs tele a puttony, mert okos kis beépített eszközökkel sikeresen fixálhatjuk őket. Összességében az égvilágon semmi nem hiányzik ebből az autóból, sem a hely, sem a minőség, sem valami új keletű extrafelszerelés – és nincs tízmillió. Jó, az anyagminőség, bár az interiőr hangulata nem olyan puccos, mint egy A6-osban – végül is valami különbséget mégiscsak tenni kell a konszern autói között, különben mivel indokolnák a nem csekély árkülönbséget a kereskedők? Persze a VW vagy Audi szalonokban valószínűleg már régóta csak vállat rántanak, és elejtik a „presztízs” vagy az „imázs” szót, vagy ami még jobb, nemes egyszerűséggel csak azt mondják, hogy „meg kell fizetni a márkát”. Na ez az, amivel egyre kevésbé lehet már takarózni, ráadásul ez igaz a Skoda teljes modellpalettájára. Ha pedig kevésbé lehet ezzel indokolni az árkülönbséget, akkor az csökkenni is fog. Hogy a Skoda lesz drágább, vagy az előkelők olcsóbbak? Nos, ez csak a VW csoport stratégiáján múlik, nyilvánvalóan nem harapnak a saját farkukba, de mindenesetre a jelek szerint már nem alkalmaznak olyan erős eszközöket, amellyel korábban alapból hendikeppelték a Skodát vagy a Seatot a két prémiummal szemben. Így például most már nem mondhatja a vevő/eladó, hogy „de a VW-hez rendelhetek ilyen motort, ahhoz olyan váltót, meg amolyan hajtást, a Skodánál viszont erősek a korlátok”. Nincsenek erős korlátok. Kicsitől a közepesen át a nagy motorokig van minden a palettán főleg benzinesből, de dízelből is, és már a középmezőnyben is lehet választani 4x4-et és DSG-t is, sőt, a kettőt együtt is! Ha pedig valakinek a böhöm nagy motorra fájna a foga, azt is megkaphatja, hiszen ott a 3,6 literes V6-os dög 260 lóerővel, összkerékkel, DSG-vel. Egyedül a remek háromezres dízel hiányzik a repertoárból – nem is értem, hogy maradhatott ki. Talán pont az A6 védelme miatt…?

Műszaki adatok

Motor: soros négyhengeres benzines turbó Hengerűrtartalom: 1798 cm3 Teljesítmény: 160 LE/ 4500-6200 /perc Nyomaték: 250 Nm/ 1540-4500 /perc Csomagtér: 633-1865 l Végsebesség: 218 km/h Gyorsulás 0-100 km/h: 8,6 mp Fogyasztás (vegyes): 7,3 l/100 km Tesztfogyasztás: 9,2 l/100 km Alapár (Superb Combi Elegance 1.8 TSI DSG): 9.214.250 Ft

2012. október 12. 10:53




KÖZÖSSÉG