március 28.
Gedeon, Johanna

Belépés


MŰSORAINK VIDEÓK TELJES FILMEK TELJES ADÁSOK MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS TV2 INFÓ
TESZTAUTÓ
Teszt: BMW 118d xDrive
Így sem átlagos

Ilyen egy józanul összeállított, nem méregdrága kompakt BMW – mondhatnánk tesztautónkra első ránézésre. Kicsit alaposabban szemügyre véve is csak annyi helyesbítés kívánkozna hozzá, hogy akad egy két extra, na meg az összkerék-hajtás, ami nyom egy kicsit az árán. De így sem lehet vészes, hiszen ez a legkisebb BMW (eltekintve az i3-tól), és abból is „csak” egy 18d, automataváltó nélkül.
Nos, miután beklikkelgetjük a konfigurátorban a tesztautóban meglévő opciókat, akkor egészen más kép rajzolódik ki. Mert az a helyzet, hogy feláras tételekből 3,5 milliónyi jön össze, és az alapár is igen borsos, összkerekes 118d-nk esetében párezer forint híján 9 millió. Egyébként a „legalapabb” 1-es BMW, a háromhengeres, 1,5-ös, turbós benzinessel szerelt 118i sem kínálkozik jutányos áron, az 7,3 millióról indul.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

Listaáron tehát 12,5 millióba kerül ma a képeken látható BMW. Egy összkerekes 118d, kézi váltóval és gazdag, de még így sem teljes ellátmánnyal. Mert józan megközelítéssel szemlélve tényleg nem hiányzott belőle semmi. Sőt, tesztautónk felszereltsége és a választható extrák kínálata is messze túlmutat a kompaktok átlagán, a tudása és az interiőr színvonala alapján pedig egyértelműen a kategória krémjébe tartozik az 1-es BMW. Az is igaz ugyanakkor, hogy ezzel az összeállítással még mindig kiaknázatlanul maradt néhány opció.
Nem az erősebb motorokra gondolok, melyekre milliókat lehet még költeni, és nem is a sokszor bizonyított, remek nyolcfokozatú automataváltóra, amelyet 600-650 ezer forint körülire áraznak az egyes kivitelekben. Ha már itt tartunk: lóerőből és nyomatékból a 118d-ben is van elég ahhoz, hogy jóval fürgébb legyen az átlagos kompaktoknál, és a hatgangos manuális váltó is tök jó. De a lóerőkön és az automataváltón túl sok minden kéri még a klikket meg a forintot az online étlapon. Például további vezetéssegédek, a miénknél is profibb LED-es fények, sok-sok kényelmi funkció, gyönyörű fényezések, M Sport csomag és szebbnél szebb felnik csábítanak a költekezésre. Volt is nálunk egy minden tekintetben nagyobb tudású, még jobban felszerelt 1-es, amit bátran nevezhetnénk a mostani, rejtőzködő színű tesztautónk magamutogató testvérének: Estoril kék, M pakettes, automataváltós 120d xDrive. Sokkal dögösebb és gyorsabb, de 2 millióval drágább is.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

De a 118d 8,4 másodperces gyorsulása is több mint jó, még egy BMW-snek nincs feltétlenül szüksége ennél jobbra. Pontosabban, szüksége persze, hogy nincs, de az élvezetes autózáshoz is elég ennyi. Fogyasztásban sincs okunk szebb eredményeket várni. Nálunk 6,4 liter lett az átlag, miután 700 km-es utunk két-harmadát autópályán, a maradékát pedig országúton és városban tettük meg. 150 lóerővel, 320 Nm-es nyomatékkal, amely ráadásul 1500-as fordulattól egészen 3000-ig rendelkezésünkre állhat. Bár automata, de a hajtásláncot állandóan nagyobb ellenállásúvá tevő és állandóan cipelendő összkerékhajtással, így kereken másfél tonnás saját tömeggel. A fedélzeten két felnőtt, két gyerek, és általában dugig pakolt csomagtartó. Kétség nem férhet hozzá, hogy fogyasztásból is jár az ötös! Sőt, ha egy kicsit ritkábban csaptam volna a lovak közé, akkor szerintem 6 literrel is megelégedett volna a kis BMW.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

De időnként közéjük csaptam, mert az 1-es BMW-t nagyon jó vezetni! Nem csak ütős motor és gyorsan reagáló összkerékhajtás van, hanem még néhány jóság, ami miatt nagyobb élményt jelent a vezetés, mint egy – mondjuk úgy – átlagos felépítésű kompakt esetében. Mert ez nem az. Először is, alapból hátsókerekes, ami olyannyira nem szokás a kompaktoknál, hogy az 1-es BMW-n kívül nincs is más farhajtású a kategóriában. És sajnos ez sem sokáig lesz az, mert a következő modell már fronthajtású lesz. De ha úgyis összkerekes, akkor nem tök mindegy? – kérdezhetné most a logikusan gondolkodó véleményalkotó. A válasz azonban az, hogy nem, nem mindegy. Mert a hátsókerekes építéssel együtt jár néhány lényeges tulajdonság, amit máshol hiába keresünk a kompaktok között. Lássuk, mik ezek!
A motort annyira hátratolták, az első tengelyt pedig annyira előre, amennyire csak lehetett, és az aksit a csomagtartó alá költöztették. Tették mindezt azért, hogy megközelítsék az első és hátsó tengelyek közötti egyenlő súlyelosztást. Ennek áldásos hatása pedig az, hogy így elegendő leszorító erő kerül az alapvetően hajtási feladattal rendelkező hátsó kerekekre, és nem marad túlzottan nagy - hanem csak az optimális mértékű - súly az irányítási szereppel megbízott, de a hajtás szerepéből felmentett. Ez a tökéletes útfekvés és a jó kanyartulajdonságok egyik alapfeltétele. Ezért nem viselkedik a gyors kanyarokban bután, orrtolósan egy jól megépített hátsókerekes kocsi. És ez egy igen jól megépített fajta. Ehhez jön a pontos, közvetlen, ráadásul nagyon jó markolatú kormány, valamint a hatásos és pontosan adagolható fék. Plusz erős oldaltartású ülések, melyek kellően mélyre süllyeszthetőek, továbbá nagyon fontos, hogy az ülőlapjuk erősen hátradönthető és a combtámasz is hosszabbra húzható. Kell még egy katonás váltó, már ha manuálisról van szó, és az is van. Higgyék el, elsősorban a most sorolt tulajdonságok tehetnek arról, hogy egészen más érzés ezt az autót vezetni, mint mondjuk egy Opel Astrát. És persze meg ne feledkezzünk a tökéletes hangolású futóműről, amely itt nem annyira feszes, mint amilyen a 120d M Sport alatt volt, és talán jobb is így. Ezzel a beállítással is nagyon stabil az 1-es BMW, és így legalább komfortosnak mondható a rugózása is. Nagyon jól fűzhető ívről ívre az autó, kiszámíthatóan viselkedik, egyértelműek a visszajelzései, és olyan merev a kasztnija, mintha egy tömbből faragták volna ki.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

A kézi váltó egy az egyben a régről megszokott BMW feelinget hozza: határozott megvezetésű, jól kapcsolható, de néhány fokozatnál kicsit akadósan jár, és az utak végén enyhén gumis érzetet ad váltókar. Az a helyzet, hogy automatában már profibb a BMW, illetve a beszállítója, a ZF, kézi váltóban még mindig a Mazda a Nr1. Automata nélkül egyébként az ECO menetmód nem tud kiteljesedni, a program egyik leglátványosabb produkcióját, a gázelengedéssel való üresben vitorlázást ugyanis kézi váltóval nem lehet megoldani. De takarékoskodni persze nem csak efféle ECO trükkökkel lehet, hanem többek között egy jó hosszú hatodik fokozattal. Ezt ennél a kézi váltónál sem felejtettek el a mérnökök, így 130-cal is nagyon alacsony fordulaton ketyeg a kétezres dízel.
Az xDrive itt is ugyanolyan profin dolgozik, ahogy más BMW modellekben, aminek persze havas, latyakos időben vehetjük a legnagyobb hasznát, de azért annál hétköznapibb szituációkban is egyszerűbbé teszi a vezetést. Jellemzően a kereszteződésekből való kifordulásnál, vagy bármilyen gyors elindulást és ezzel egyidejű kanyarodást igénylő helyzetben érezhetjük egyértelműen az előnyét.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

Volt már szó hajtásláncról, vezetési élményről, ülésekről, árakról és fogyasztásról, praktikumról és helykínálatról azonban még nem. Nos, ellentétben az eddig taglalt témákkal, e tekintetben bőven akad jobb a kompaktok tengerében. Se a hátsó helykínálat, se a csomagtartó nem kelhet versenyre a kategória legtágasabbaival. Az anyagminőség és a kivitelezés viszont mindenhol nagyon igényes. A Sport Line csomaggal piros varrású, fekete bőrkárpit és piros műszerfali díszítőelemek kerültek az autóba. A gyönyörű grafikájú központi kijelzőn a komolyabbik navigációt láthatjuk, a közepesen áttekinthető menüben pedig még mindig a remek iDrive joystickjával és gombjaival mozoghatunk. Az úti célt pedig nem csak karakterválasztós módszerrel pötyöghetjük be, hanem írhatunk is az ujjunkkal az iDrive korongjára. Ahogy tetszik, ráadásul betűről betűre megváltoztathatjuk a beviteli módot, és ehhez semmit nem kell megnyomni. Nagyon jó!

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [35 kép]

Összességében minden olyan itt, mint a nagyobb BMW-kben, és ahogy azokban, itt is rá kell még fizetni az alapárra, ha ilyen impozáns utasteret szeretnénk az 1-esünknek. Illetve még többet, ha még menőbbet szeretnénk. Bőven van még lehetőség motorban, váltóban és extrákban is, de ezt az autót nyugodtan tekinthetjük egy amolyan normális 1-es BMW-nek - 12,5 millióért. Ha faragnom kellene az árból, akkor bár nem szívesen, de elhagynám az összkerékhajtást, a Sport Line csomagot (ezzel együtt a bőrkárpitozást is), és kihúzn még néhány extrát, köztük vezetéssegédeket is, így 10,5-11 millióra csökkenne a listaár ugyanezzel a motorral. Ez még mindig nagyon sok egy kompaktért, akkor is, ha jó és különleges. De tévedés ne essék, a prémium kompaktok körében nincs ez másképp a konkurenciánál sem.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

árak, felszereltség

műszaki adatok


2016. november 23. 22:11

Címkék: autó   tesztautó   teszt   bmw_   bmw   német   kompakt   dízel




SZAVAZZ!

Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki Ninja Warrior Hungary legyen?

A
fizikai erő, edzettség
B
elszántság, akaraterő
C
hit abban, hogy nincs legyőzhetetlen akadály
KÖZÖSSÉG
          



MŰSORÚJSÁG