március 29.
Auguszta

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Teszt: MINI Clubman Cooper D Steptronic
Hatajtós

Ha Miniről van szó, sokaknak még mindig a ’60-as évekbeli jópofa kisautó ugrik be. Akár pont Mr. Bean apró, zöld járgánya, amelynek utólag fabrikált lakatpánt éktelenkedett a vezetőajtaján. Ha nem Bean Minije okán, akkor is érezhetően pozitív megítélés társul a márkához, az elutasítás valószínűleg ritkán merülne fel egy Mini márka-imázsra végzett közvélemény-kutatásban. Mert aranyos és kedves. Még mindig, pedig a Mini már nem is annyira mini (méretű). A klasszikus háromajtós kivitel sem az, még kevésbé a 16 centivel hosszabb ötajtós, de van még tovább is, ha nagyobb térre van szüksége a Mini vásárlónak. A Clubman további 27 centivel növeli a tétet (miközben szélesebb is), és persze a nyújtás jelentős része a tengelytávra jut, hogy ne csak a csomagtartóban, hanem az utastérben is nagyobb teret adhasson az autó. Nézzük, mit mutat a Clubman a valóságban!

hirdetés
FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

A helyzet annyiból különleges, hogy a tesztautóért kerékpárral érkezek, amit aztán terveim szerint beteszek a kocsiba. De gyorsan, mert máris késésben vagyok. Akkor minél hamarabb csináljunk elegendő helyet! Megyek hátulról. A csomagtérnek itt nem egy, hanem két ajtaja van, amelyek két oldalra nyílnak. Jópofa és hagyományőrző (a Mini Clubmannél régen is így volt), a gyerekek imádták, mert érdekes, praktikumban viszont nehéz lenne komoly előnyt megfogalmazni a klasszikus, felfelé nyíló megoldással szemben. Nekem is tetszik így, bár ha felfelé nyílna, akkor is ugyanilyen jó lenne. Illetve valamivel praktikusabb is, mert így a kinyitás és a bezárás is egy helyett két mozdulatot igényel, ráadásul nem mindegy az ajtók sorrendje, mert egymásra záródnak, mint a szekrényajtók. Előbb a bal, aztán a jobb szárny bezárásnál, nyitásnál fordítva. Kicsit macerás, de simán együtt lehet élni vele. Na meg - ami itt talán fontosabb - különleges ajtók nélkül mi lenne az egyedi stílussal?! Jobban van ez így, oldalra nyílósként. Manapság nem könnyű okosan, de alaposan különbözni a többiektől. Így például lehet.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Szóval bejutottam hátulról, itt egy egész tisztességes méretű, szögletes alakú, tehát jól pakolható csomagtartó. A 360 literes térfogat a méretben hasonló kompakt kombik viszonylatában kevésnek számít, de bringaszállításnál ez kevésbé érdekes, hiszen úgyis nyilvánvalóan bővíteni kell. Akkor nincs más hátra, buktassuk előre a hátsó üléstámlákat! Keresem a kallantyúkat vagy gombokat a csomagtér oldalán, de hiába, itt ilyen nincs. Pedig manapság így divat.... Nem gond, nem esik nehezemre bemászni vagy kívülről előremenni, és az tetejükön lévő kilinccsel előredönteni a támlákat. Legalábbis a két szélsőt, merthogy itt három darabra szabták őket, a középső keskeny szelet leborításához a tövénél lévő szalagot kell megrántani (ahogy sok más autóban is). Már csak a csomagtér-rolót kell száműzni, de itt elakadok. Nem válnak be azok a fogások, amelyek az eddigi 700 tesztautón pár másodperc alatt eredményre vezettek. Sebaj, biztos bennem van a hiba, és különben is, alatta így is simán bemegy a bicikli fektetve. Csak az első kerekét kell kivenni, ami a Honda CR-V alatti méretben szinte minden autóban kötelező művelet. Simán befért a bringa, nálam ezzel meg is szerezte az ötöst cipekedés tárgyból.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Indulás után jön a gyors ismerkedés a kezelőszervekkel. Minden ott van, ahol a többi Miniben, tehát nem feltétlenül ott, ahol a legtöbb autóban megszoktuk, az indítógomb például középen lent. Akinek egyszer már volt szerencséje a mai Minik valamelyikéhez, annak hamar meglesz minden, de másoknak sem kell külön vizsgát tenni. Minden kapcsoló igényes és logikus, csak más alakú és esetleg máshol található, mint ahol elsőre keressük.
Hazafelé gyors fogyasztásmérést végzek, lássam, mit eszik a kétezres dízel ebben az autóban! 6,7 liter városban, bemelegedéssel és klímahasználattal együtt. Ha ez így marad, akkor ötös. Így maradt. Pont ennyi lett a végére is, többnyire városi használattal, úgyhogy fogyasztásból is jár az ötös.
Hogy megy? Nos, a 150 lóerős változatról van szó, létezik 190 lovas is, de egyetlen pacit sem hiányoltam, így is nagyon jól húzott a Mini Clubman. Persze nem csak a lovak miatt, sokkal inkább attól a 330 Nm-es forgatónyomatéktól, amely már 1750-es fordulaton ott lehet az aszfalton. Gyorsulás 8,5 másodperc, végsebesség 212 km/óra, egyértelműen több mint elég. Mindez automataváltóval, ráadásul azzal a remek, nyolcgangos szerkezettel, ami a BMW-kben is dolgozik. Tökéletesen. Gyorsan, simán és nagyon okosan. (A rövid Minikhez egyébként nem ez, hanem egy hatfokozatú automata társítható.)

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Az automata választókarja alatti körgyűrű egy kapcsoló is egyben, és a menetmód változtatására való. Ezt Green állásba húzva a takarékoskodás kerül előtérbe, míg Sport állásban idegesebbé válik az autó, többek között a váltó programja is. Utóbbira azonban nem igazán van szükség, nem áll jól a pörgés a dízelmotornak, inkább a Green módnak lehet értelme – már ha el akarunk térni az egyébként remek alapbeállítástól. Greenben a lehető leghamarabb elváltogatja a fokozatokat az automata, és a visszakapcsoláshoz is kövérebb gázt kíván, mint az alapértelmezett mérték. Sport módban pont fordítva történik mindez. Fontos továbbá, hogy Greenben gázelvételre vitorlázik, és leállítgatja a motort, ha megállunk.
Vezetni kellemes, viselkedése inkább sportos, mint semleges, a kormány közvetlen és pontos, de a hosszú tengelytáv miatt nem lehet vele olyan sebesen fordulni, mint a háromajtósokkal. Talán Sport üzemmódban, amelyben keményebbé válik a szervó, és ezzel együtt a lengéscsillapítók is, merthogy tesztautónk alatt adaptív futómű dolgozott. Ilyenkor egészen kanyarvirtuózos stílusra vált a kocsi, aminek apa örülhet a legjobban, ha épp egyedül van, de gyerekekkel a fedélzeten sokkal jobb az alapbeállítás. Ilyenkor a lengéscsillapítók keménysége mindig a lehető legjobban alkalmazkodik az útviszonyokhoz és az aktuális menetdinamikai helyzethez. Azaz többnyire nem ráz és nem is dől a Mini Clubman.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Nem csak a futómű kényelmes, hanem az ülések is. Az elsők a megszokottnál több irányban állíthatók, magasságuk és ülőlapjuk hossza is szabályozható. A bőrkárpitozás sötétkék színe és kárómintás steppelése tovább erősíti azt a retró hangulatot, amit a műszerfal egyedi formavilága ural. Középen immáron nem sebességmérővel, hanem egy méretes karikába foglalt multifunkciós kijelzővel, amely a navigációt, a rendkívül igényes képű tolatókamerát, a fedélzeti számítógépet és számos beállítási lehetőséget jelenít meg. Kezelésére pedig a váltó mögötti iDrive szolgál, ahol a kör-joystick teteje egyben touchpadként is szolgál, amelyre rajzolhatunk is az ujjunkkal. Például az útcél beírásakor a karaktereket. Szerintem sokkal könnyebb így beírni a szavakat menet közben, mint kiválasztani a listából, de ha épp úgy tetszik jobban, akkor persze arra is van mód. A helykínálat a kompaktokéhoz mérhető, a hátsó lábtér pedig még nagyobb is, mint a legtöbb 4,2 méter hosszúságú autóban. Tároló-rekeszekből meglepően sok van, még a csomagtér-ajtókra is jutott egy-egy üreg.
A felszereltségre nem lehet panaszunk, kényelmi és biztonsági extrák terén egyaránt sokat ikszelgetett az importőr, amikor a tesztautót konfigurálta. Sikerült is 12,9 millióig srófolni az árat. A beszálló 7,67 millió, ez a 150 lovas dízel alapára. Ha az alapárban nem is annyira, a konkrét konfigurációhoz társuló számban egyértelműen érezni lehet a „divatautós felárat”, ezzel nehéz lenne vitatkozni.

FORRÁS: Bancsi Gábor
A galéria megnyitása > [38 kép]

Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy ez az autó nem csak különleges külső és belső formavilágával emelkedik ki a tömegből. Hajtáslánca sem mondható szokványosnak ebben a méretosztályban, hiszen kétezres dízel hajtja és automataváltós is – utóbbi kapásból 650 ezerrel dobja meg az árat. Meg a bőrkárpitozás 700 ezerrel, a 18 colos felnik 465 ezerrel, a három alapszíntől eltérő fényezés 200 ezerrel, és akkor kapásból elvertünk 1,37 milliót a megjelenésre, de van még bőven funkcionális extra is, ilyen példádul az ülésfűtés, a navigáció, a Bluetooth, az egyébként zseniális head up display, de van ledes fény, a már említett adaptív futómű, tolatókamera, sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő asszisztens, parkoló-automatika és radar, kétoldali kílma, igényes harman kardon audiorendszer saját tárhellyel, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Kár, hogy az adaptív tempomat nem fékez állóra, hanem csak 30 km/óráig lassít, és az automataváltóhoz is jól jönne az auto hold funkció.
Annak csak örülhetünk, hogy felhagytak az elődmodellben alkalmazott hátrafelé nyíló hátsó fél-ajtókkal és a B-oszlop nélküli koncepcióval. Az ugyanis a különcködésen kívül tulajdonképpen nem sok mindenre volt jó, hiszen így is ugyanannyi hely van a ki- és beszállásra, mint amennyi úgy volt. Ráadásul ott a csomagtér-ajtókhoz hasonlóan alá-fölérendeltség volt az első és a hátsó ajtók között, zárásnál előbb a hátsót, aztán az elsőt kellett becsapni, nyitásnál fordítva. Ez egy darabig érdekes, de hosszú távon inkább bosszantó.

A galéria megnyitása > [38 kép]

Az új Mini Clubman egy prémium minőségű kompakt kombi, amely egy kétgyermekes családnak is elegendő helyet kínál, hátul átlag feletti lábtérrel, cserébe 50-100 literrel kisebb a csomagtartó, mint egy – mondjuk úgy – puttonyra optimalizált konstrukció esetében. Mindemellett nem csak különös megjelenéssel, hanem élvezetes vezethetőséggel teszi érdekesebbé a hétköznapokat. Egy igazi különlegesség, amely megpróbálja az átlagos igényeket is kielégíteni, hiszen a különlegességre vágyó és azért extra árat fizető embereknek is vannak átlagos igényei. Adott esetben az, hogy szeretnek két gyerekkel, vagy negyedmagukkal kényelmesen elférni az autóban, és magukkal vinni a csomagjaikat egy utazásra. Mindezt – ha épp úgy tetszik – egy Miniben.

árak, felszereltség
műszaki adatok

2016. július 2. 11:33




KÖZÖSSÉG