április 23.
Béla

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
A 900 Nm csak a hab a tortán
Audi Q7 menetpróba

Minden porcikájában megújult az Audi Q7-es. Egészen más arccal néz ránk, mint elődje, és elképesztően sok technikai érdekességet zsúfoltak bele. Olyannyira, hogy a hazai sajtóbemutató prezentációjának csak a legvégén kerültek elő a motorok, pedig ott is akadnak ám izgalmas dolgok! A háromezres dízellel épített plug-in hibrid, a Q7 e-tron például nem egy unalmas darab a maga 700 Nm-es nyomatékával, a 373 lóerős rendszerteljesítményéről nem is beszélve. Ő csak 2016 elején érkezik, de akkor már jön vele együtt az SQ7 is négyliteres TDI-vel, amelynek 900 Nm-es adata láttán ugyancsak felszökik az arra érzékenyek pulzusa. De a 333 lóerős TFSI motor sem csak azért érdekes, mert csupa 3-asból áll a teljesítményértéke, hanem például azért, mert 6,1 másodperc alatt gyorsítja 100-ra a Q7-est. Jelenleg egyébként ezzel illetve háromliteres TDI-vel érhető el a sportos óriás.

KÉPGALÉRIA

A lenyűgöző adatoknál azonban számtalan sokkal fontosabb közölnivalója volt a márka embereinek. Például az, hogy itt nem csak a hajtás, hanem a kormányzás is kiterjed mind a négy kerékre (opció). Az automataváltó pedig ezúttal nem a házon belül fejlesztett duplakuplungos DSG, hanem egy nyolcfokozatú automata a ZF-től, ami minden kivitelhez alap, és persze Tiptronic néven fut. Láthattuk azt is, hogy miből jött össze az a több mint hárommázsás súlymegtakarítás, amennyivel kevesebbet cipel új Q7-es, mint az őse.

Ráadásul kisebbnek és sokkal kecsesebbnek is hat, pedig kb. ugyanolyan böhöm nagy állat, mint az előző (mellesleg még így is kéttonnás a legkönnyebb kivitel). Vezettük is hazai utakon a háromliteres, 272 lovas dízellel, ami valóban nagyon meggyőzően húz, egy pillanat alatt leveszi a lábáról az embert. Gyönyörűen fordul, jól fekszik, de nagy termete nem marad észrevétlen. Mert például egy összkerekes A6-ost egyértelműen mozgékonyabbnak érezni ugyanezzel a motorral, pedig a 100-as sprintje csak 0,8 másodperccel jobb: 6,3 vs. 5,5 mp. Nem mellesleg mindkét érték lenyűgöző, egyaránt hátba vágó élményt garantálnak. És ennél csak keményebb lesz az e-tron vagy az SQ7...

Azt is elmesélték, hogy mennyi technikai kunsztot tud az autó a vezetéstámogató rendszerek, az aktív biztonság és a multimédiás abrakadabrák terén. Na, ez vitt el igazán sok időt, és egy cseppet sem volt unalmas! Mert az új Q7-es tényleg megdöbbentően sokat nyújt, már-már vezetni is tudna helyettünk (és ha a jogszabályok lehetővé tennék, akkor bizonyára tudna is).

Nézzük szépen sorban! Van tehát összkerék-kormányzás, igaz, bő 400 ezer forintos felárért, de van. A rendszer 15 km/óráig az első kerekekkel ellenkező, 15 km/óra fölött pedig azokkal megegyező irányba fordítja el a hátsó kerekeket. Alacsony sebességnél 5 fokban, magasabb tempónál 3,5 fokban, szabad szemmel tehát még álló helyzetben is alig észrevehetően, de a hatás nem marad el. A fordulókör kereken egy méterrel kisebb ennek köszönhetően, kanyarokban pedig – ha nem is sokkal -, de könnyedebbnek és stabilabbnak érezni az új Q7-est, mint elődjét. Na persze, ennek jót tesz az is, hogy alacsonyabb és alaphelyzetben mélyebben is ül a kasztni, amelynek köszönhetően lentebb került a tömegközéppontja, és ne feledjük el, hogy 325 kilóval könnyebb is lett.

A súlymegtakarításból külön említést érdemel néhány érdekesebb tétel. A karosszéria 70 kilóval lett könnyebb annak köszönhetően, hogy a korábbinál több alkatrészre tudták kiterjeszteni az alumínium használatát. A hátsó futómű átalakítása 40 kilót (!) hozott a konyhára, pedig még az összkerék-kormányzást is tudja, ami szintén nagyon dicséretes. Bár itt egyúttal meg is fogalmazódik bennem a kérdés, hogy mi a manót csináltak eddig a hátsó futómű témában, hogy még ilyen sokat lehetett húzni belőle… És hasonlóképpen érzek a kipufogórendszeren megtakarított 20 kilóval kapcsolatban is. Az ajtók összességében 25 kilót, a hajtáslánc 20, a fékrendszer pedig majdnem 10 kilót tett hozzá a dologhoz.

Mindeközben odabent nem vettek el semmit. Mi az, hogy?! A komfort és a kiszolgálás párját ritkítóan magas színvonalú. A vezetéssegítő asszisztensek sokféleségét illetően piacvezető az Audi óriás SUV-je, de a multimédia és a kommunikáció témájában is van mit említeni. Szériában van tempomat (na persze), éberségfigyelő, ütközésre figyelmeztető és koccanásmegelőző, de még számos asszisztens rendelhető, köztük néhány újdonsággal.

Például a dugóasszisztens, amely 65 km/órás sebességig használható, önállóan állóra fékez és elindul, persze kormányozni és a sávokat váltani a vezetőnek kell. Autópályán és országúton elég csak a kormányon tartani az egyik kezünket, a sávtartó majd terelgeti az autót helyettünk. „Kézrátétel” nélkül hamar közli, hogy ő befejezte, és kormányozzon a kedves autóvezető. Ez is és a követési távolságot tartó automatika is finoman teszi a dolgát, nincs pattogás sávszélről sávszélre (már ha jól látható a felfestés, persze), és a fékezés sem bólogatós, darabos – hacsak nem vészhelyzetről van szó. Ködben segíthet valamennyit a hőkamera, de ennél bravúrosabb a vontatmány-asszisztens, amely az utánfutóval való tolatásnál mondja meg, hogyan kormányozzunk.

Persze, hogy önálló parkolásra is képes az autó, és a holttér-figyelő sem maradt ki az arzenálból, de itt nem csak a visszapillantók holtterét, hanem az A-oszlop által kitakart területet is pásztázzák az őrszemek. Ha az A-oszlop takarásában veszélyt észlel a rendszer, akkor figyelmeztet, illetve kis tempónál fékez is. Van továbbá egy felügyelőnk, amely a kiszállás biztonságára figyel: ha ajtónyitáskor jármű közeledik, akkor pirosan villogni kezd az utastér ledes dekorvilágítása.

De van még egy ezeknél is érdekesebb cucc az új Q7-ben. Egy olyan asszisztens is, amely a takarékoskodásban segít. Felületesen szemlélve egy kicsit furán veszi ez ki magát egy önmagában legalább kéttonnás, összkerekes, háromezres autóban, de ez csak nézőpont kérdése. A sokból sokat lehet megspórolni, 10 helyett 8 litert fogyasztani százalékosan ugyanolyan eredmény, mint 5 helyett 4-et, de abszolút értékben több a megtakarítás mennyisége.

Az említett asszisztens pedig pont abban segít, amit a legtöbb vezető nem igazán érez, és ez a ritmus. Azaz, hogy mikor és mennyire érdemes lassítani, gyorsítani vagy épp tartani a sebességet. A Q7 asszisztense a navigációs rendszer szolgáltatta útadatokat és a sebességkorlátokat tudja figyelembe venni a javaslattételkor, illetve bizonyára a követési távolságot figyelő radar adatait is beveszi a számításokba. Alapvetően javaslatot tesz, de aktivált sebességtartó funkció esetében önállóan alkalmazza is saját következtetéseit. Például arra, hogy megpróbálja a lehető legjobban elnyújtani az előre látott fékezést, hiszen így lehet a legtöbb üzemanyagot megspórolni.

A multimédiás lehetőségek is hasonlóan fejlettek, természetesen van Bluetooth, internet és force feedbackes touchpad a csodás kijelzőhöz, ami gombnyomásra elbújtatható. A hátsó utasok számára az első üléstámlák hátuljára rögzíthető Audi tabletek kínálnak szórakozási lehetőséget, amiket bármikor magunkkal is vihetünk. Az eszköznél kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy a lehető legkevésbé tükröződjön a kijelző, és erős napsütésben is látható legyen.

A Bang & Olufsen hifi hangfalainak összeljesítménye 1920 watt, átkozottul jól szól, de a motorok is szépen muzsikálnak, akár dízelről, akár benzinesről van szó. Mindegyik legalább hathengeres, jelenleg nincs is más, de hamarosan érkeznek a nyolc- és tízhengeresek is. A háromliteres TDI 17,9 millióról indul, a felső határ pedig értelemszerűen ennél sokkal több is lehet. Drága portéka a Q7-es, de műszaki tartalma és minősége is párját ritkítja, ennek megfelelően intenzív iránta az érdeklődés a szalonokban.

2015. június 11. 8:32




KÖZÖSSÉG