április 19.
Emma

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
Városi törpeautó nagyoknak
smart fortwo teszt

Parkolás félautónyi helyen, páratlan manőverezhetőség, egy ívben megfordulás – ezekben továbbra is nagyon ügyes a smart. Mármint az új smart, amely most teljesen más arccal néz ránk, mint elődje, de persze ennek ellenére ugyanolyan egyértelműen felismerhető, mint régen. És nem elsősorban a hűtőrácsán trónoló emblémáról, hanem természetesen apró mérete és különös karaktere okán.

KÉPGALÉRIA

Ebben ugyebár az a legfurább, hogy a kasztni alig nagyobb hosszában (269 cm), mint széltében, és a ránézésre kockába foglalható karakter most még kockábbnak tűnik. Az orr-részt ugyanis még az eddiginél is jobban kilapították, felülnézetből kevésbé ívelt, mint eddig, majdnem teljesen egyenesre illeszkedő a vonala, profilból pedig függőleges. A lámpatestekben itt is megjelent az óriási divatnak örvendő nappali menetfény, ami nagyon jól áll a tömör járgánynak, akárcsak a kolbászzsír-metál fényezés, feketével kombinálva és fekete alufelnikkel megspékelve.

Van valami bájos abban, ahogy keménykedni próbál ez a csöppség, miként az is, hogy itt már a 16 colos felnik is rendesen kitöltik a kerékjáratokat a rájuk húzott peres gumikkal. Apropó, most már az első abroncsok is normális szélességűek, sőt, az autó méretéhez képest sok is a 185 mm, akárcsak a 205/45 a hátsó kerekeken. De így a tuti, egyébként az alapmodell két centivel keskenyebb és egy collal kisebb gumikat visel, de még azok is vaskosabbak, mint az elődmodell cingár kerekei.

A hajtás továbbra is hátul van, és természetesen a motor is maradt a csomagtartó alatt. Ennek térfogata most 260 liter, amely mellesleg 80 literrel nagyobb, mint a szintén farmotoros, négyszemélyes smart forfouré, ajtaja pedig ugyanúgy kétfelé nyílik, mint régen.
Az utastér az átlagosnál valamivel nagyobb termetűek számára is elegendő helyet nyújt, és az ülések is kényelmesek. A fix fejtámla nem okoz különösebb hiányérzetet, a biztonsági övet pedig egyszerű, patentolós megoldással tarthatjuk elérhető távolságban. A jobb egyen simán elfér egy nagyobb gyerekülés, bár nem a legokosabb döntés első ülésen utaztatni a gyermeket. Sem egy smartban, sem más autóban, de a lényeg, hogy megoldható és szabályos is (sajnos).

Az anyagok és az összeszerelés színvonala sokat fejlődött az elődhöz képest, és persze a mókás részletek sem tűntek el. A műszerfalat borító lyukacsos kárpit leginkább a sportruházatokról és a Chevi Cruze-ból ismerős, a rikító narancsszín pedig a futócipők feltűnőségével vetekszik. A békaszemként kiemelkedő levegőbefúvók és az álló dísztárgyként trónoló fordulatszámmérő is hasonlóan különleges, akárcsak a klíma nagyítólencsés, tologatós hőmérséklet-szabályzója.
Az audiorendszer pixeles kijelzője azonban nem passzol ebbe a kuriózumokkal teli összképbe. De leginkább azért érdekes, hogy ilyet használtak a kivitelezők, mert húsz centivel arrébb, a kormány mögött ott van egy sokkal szebb is.

A szép grafikájú, színes display sok-sok adatot mutat, többek között a fogyasztás alakulását, pillanatnyi, átlag és időintervallumokra bontott, historikus számok formájában. Nagyon informatív, a baj csak az, hogy nem szívesen böngésztem az értékeket, vagy ha igen, akkor mindig le voltam döbbenve a 7,6 literes városi étvágyon. Ennyit egy „rendes” kisautó eszik benzinből, ráadásul turbóval. A smart viszont még a kicsiknél egy kategóriával lentebb játszó városi miniknél is apróbb, és emiatt jóval könnyebbnek is gondolhatnánk, mint amennyit valójában nyom. Ezért is várunk tőle sokan gazdaságosabb üzemet.

De ez a csöppség bizony 880 kilós, tehát majdnem ugyanannyi – illetve 16 kilóval még nehezebb is –, mint az új Renault Twingo. És nem véletlenül emlegetem épp a Twingo-t, az új smart ugyanis a Renault-val közös fejlesztés eredménye. Így aztán jó sok azonos alkotóelem van a két autóban, például a motorok is: az ezres szívó és a 900 köbcentis turbó. Nekünk a szívó volt, ami 71 lóerőt és 92 Nm-t ad, utóbbit 2850-es fordulaton. A teljesítmény/tömeg arány tehát még így is elég jónak tűnik, de a valóságban mégsem bizonyult olyan harapósnak a kétszemélyes smart, mint amit a LE/kg arány alapján várhatnánk. 14 és fél másodpercig tart a gyorsulás 100-ra, ami lehetne egy picit szebb is. Jó hír viszont, hogy nagyjából 60-70 fölött kezdi elbukni az értékes másodperceket, addig elég jól szedi a lábát a kicsike. És bár 100 fölött még ennyire sincs kedvére a gyorsítás, jóval odébb van a vég. Papír szerint 151 km/óráig hajszolható a szívómotoros smart, de a teszten nem mentünk többet 120-nál. Nem is való ide ilyen sebesség, hiszen nem utazóautóról, hanem egy apró városi szöcskézőről beszélünk, oda pedig pont elég az a lendület, amit az ezres szívómotorral szerelt smart ad.

Egy ideig gondolkoznom kellett, honnan ismerős a váltógomb, aztán a Renault rokonság feltárása megadta a választ. Ebben az a legjobb, hogy végre eltűnt az elődmodellben kötelező robotizált váltó, az idétlen bólogatásával együtt, helyette van egy normális ötfokozatú manuális. (Hamarosan elérhető lesz egy hatfokozatú, duplakuplungos automata is, úgy 3-400 ezer forintos felárért.) A fokozatok elég hosszúak egy városi autóhoz, de gondot nem okoz, így legalább 30-tól 70 km/óráig univerzálisan használható a hármas. A kapcsolhatóság átlagos, a rükvercet is viszonylag szépen veszi a szerkezet, bár ebben a kicsi smartban jóval ritkábban van rá szükség, mint más autókban. A smarttal ugyanis keveset fogunk tili-tolizni a parkolóban, mert bravúros a fordulékonysága. Egy hétméteres átmérőjű körben meg tud fordulni, tehát egy átlagos szélességű kétsávos úton egy ívben visszafordulhatunk. Ehhez nem csak a kivételesen rövid a kasztni segíti hozzá a csöppséget, hanem az első kerekek extrém elfordulási szöge is kell hozzá.

Nem csak a kerekek lettek szélesebbek, hanem a nyomtáv is nőtt, nem is kicsit, tíz centivel! Tök jó kanyarodni a smart fortwo-val, egyáltalán nem érezni instabilnak a pici és magas bódét, de az úttest keresztbordái rendesen megvezetik szegénykét. Ilyenkor izgul is az ESP, és talán a kelleténél hamarabb rendet tesz, elveszi a gázt, és a fékkel operálva korrigálja az irányítást. A kasztni annyira rövid, hogy a közepes hosszúságú fekvőrendőrökre előbb jön fel a hátsója, mint ahogy elkezdene ledöccenni az eleje, így nagy lendülettel lehuppanva sem üti fel az állát, de nem is nagyon lenne mit, hiszen első túlnyúlása is alig van.

A háromhengeres motorhang passzol a smarthoz, a maga módján sportos és vidám hangulatot teremt, bár erről számos egyéb tulajdonságával is gondoskodik az autó. Ezzel a motorral alapáron 3 millió forintért, a felszereltséget a tesztautónk szintjére emelve pedig 5 millió forint környékére megy fel az ár. Konkurenciája gyakorlatilag nincs, a szoros rokoni szálakkal kötődő Twingo nem a fortwo, hanem a két ajtóval és két üléssel többet adó smart forfour versenytársa.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

alapárak

felszereltség

műszaki adatok
 

2015. március 17. 14:25




KÖZÖSSÉG