április 23.
Béla

TV2 Play MŰSORÚJSÁG SZÓRAKOZÁS INFÓPULT KARRIER TV2 AKADÉMIA ÉRTÉKESÍTÉS JELENTKEZZ! RÓLUNK ABOUT US ÜBER UNS
TESZTAUTÓ
A koreai Kisgömböc
Kia Carens 1.7 CRDI teszt

A nagy léptekkel haladó KIA-nál végre eljött a Carens ideje is, már ami a megújulást illeti. Idén jó néhány évre gondoskodtak a nagy sikerű cee’d jövőjéről, hasít a Sportage és a Rio, tehát a „húzóágazat” rendben. Mindemellett még a nagyautók sérthetetlennek hitt felségterületén is elég nagyot tudtak villantani az Optimával. Ezek után szinte kézenfekvő, hogy a Carnes-szel kell folytatni a bulit, mert a kompakt egyterűek szegmense igen népszerű, mégis talán ő volt a legelhanyagoltabb a KIA kínálatában. Egészen az új modell érkezéséig, amely elég ütős külsővel próbálja tudatni a közönséggel, hogy él és virul.

KÉPGALÉRIA

Nem mondanám, hogy minden nézetből csinos, mert azt ebben a műfajban szinte lehetetlen összehozni, de jól néz ki. És – ahogy ez a mai formatervezésre általánosságban jellemző – egy jó nagy felni-garnitúra sok mindent megold, profilból kifejezetten sokat segít. A jó nagy itt legalább 17 colos méretet jelent, de inkább 18-at, peres gumikkal, bár utóbbi nem szerepel a kínálatban. Pedig a holnapon és a marketing anyagokon feszítő darab bizonyára 18-as kerekeken gurul – legalábbis ránézésre… Mindenesetre a miénken csak 16-os kerekek voltak, viszonylag ballonos gumikkal, ami küllemre nem olyan vagány, cserébe kényelmes. És ez utóbbi itt sokkal fontosabb szempont, lévén, hogy az autópiac „legcsaládibb” szegmensének legelérhetőbb fertályáról beszélünk.


A futómű szintén kényelmes hangolású, és így elég billegős is, de egy ilyen autóban ez alapvetően nem baj. Az ülések komfortja elől remek, hátul közepes, a tér pedig hatalmas (legyen is az egy ekkora dobozban). A hátsó ülések előtt teljes szélességben sík a padló, ahogy jó egyterűhöz illik, a székek külön-külön tologathatók, a támláik pedig dönthetők. Megdöbbentő, hogy mekkora felületet adnak az ülőlapok széltében, de hamar észrevesszük azt is, hogy hosszában elég rövidek, és a két szélső pozícióban utazók szokatlanul közel ülnek az ajtókhoz.

Ráadásul jól elvékonyították a könyöklőket, és az ajtók is laposak, tehát bár összességében jó széles hely jut a fenekeknek, kevés marad a karoknak. Szóval a vaskos bicepsz itt inkább hátrány, de legalábbis nem előny, mert az ilyennel rendelkezőknek csak az ablakon kikönyökölve lesz igazán kényelmes a Carens két hátsó, szélső ülése. Rekeszek (a padló alatt is), felhajtható kisasztalkák, pohártartók vesznek körül, nagy a kesztyűtartó, óriásira nyílnak az ajtók, és jó nagy a csomagtartó, hatalmasra nyíló ajtóval, könnyen kivehető és tisztítható gumitálcával.

A rolóig pakolva 536 liternyi cucc fér be a puttonyba, de biztonságos rögzítéssel eme vonal fölé is terjeszkedhet a poggyász. Ha nem kell a roló, akkor tokostul besuvaszthatjuk a padló leghátsó részébe, egy direkt erre a célra kialakított üregbe – és bármennyire evidensnek tűnik, ez a megoldás a mai napig ritkaságszámba megy, még a praktikumban jeleskedő egyterűeknél is. Nagy tárgyak szállításakor jól jön, hogy nem csak a hátsók támlája, hanem az anyósülésé is teljesen előredönthető.
250 ezres felárért kaphatunk plusz két ülést leghátulra. Nekünk nem volt, de nem is hiányzott. A hétszemélyes autó nálam nem egyenlő a hétülésessel, mert a leghátsó kettő csak akkor ér valamit, ha megfelelő tér is van hozzá, ahhoz pedig nagyobb kasztni kell.


A vezető üléspozíciója magasabb, mint egy „nem egyterű” kombiban, könnyen kapcsolható a váltó, rendben vannak a pedálok, a kormány viszont nem az igazi. Pedig még a szervo-rásegítés mértéke is állítható (három fokozatban), de talán pont ez okozza a bajt. Mármint azt, hogy szinte egyáltalán nem érkezik visszajelzés a kerektől, és meglehetősen bizonytalan az autó egyenes-tartása is, így autópályán és országúton sokat kell korrigálni ahhoz, hogy a sávban maradjunk.


Nem esett még szó az egyik legfontosabbról, a motorról! Esetünkben a kínálat egyetlen dízele, az 1,7 literes CRDI gondoskodott a másfél tonnás autó mozgatásáról. Létezik 115 lovas változat is, de a miénk az erősebbik volt, amely 136 lóerővel és 330 Nm-es forgatónyomatékkal látott el. Ez összességében szép húzóerőt jelent, de ennek eloszlása a teljes fordulatszám-tartományban elég heterogén képet mutat. Nagyjából úgy, ahogy a többi két liternél kisebb dízelben: alul kevés a kraft, 1800 körül ébred, 2000-nél meglódul, majd 3000 után újra drasztikus elgyengülés lesz úrrá a motoron. Ügyes váltással mindez kiküszöbölhető, tehát kis odafigyeléssel jól lehet haladni, de az alapjárat körül jellemző fulladékonyság már bosszantóbb, ami nem általános vonása az ekkora gázolajosoknak. Jó hosszú a hatodik, így autópályán keveset fordul a négyhengeres a legális 130 km/órás tempónál. De nem csak kint, hanem városban is alacsonyan tartható az dízel Carens étvágya, nálam ez 6,2 litert jelentett, ami barátok között is nagyon szép eredmény.


Nem csak a tankolása gazdaságos a dél-koreai családi autónak, hanem a Kia Carens a kompakt egyterű kategóriában az egyik legkedvezőbb ajánlat – bár a dízelmotor felára durva számítások szerint kiautózhatatlan... Az 1,6-os benzinessel 4,8 millió forint a belépő ár, ami a magasabb felszereltségi csomaggal (ez a kettő van) 5,3 millió. A kétliteres benzines csak a jobb pakettel érhető el 5,6 millióért, ennél 50 ezerrel drágább az itt tesztelt 1,7-es CRDI a kisebb csomaggal, a nagyobbal pedig 6,1 millió forint. Esetünkben erre még közel 600 ezer forintnyi tétel jött pluszba, merthogy tesztautónk igen sok mindennel el volt látva.
ESP, tempomat, hat légzsák, kétoldali automata klíma, négy elektromos ablakemelő (mind automata lefelé és felfelé is), Bluetooth, tolatóradar, esőszenzor, sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, alufelni valamint ülésfűtés elől és hátul is!

A kormányszervo erősségének állíthatósága nélkül is meglettünk volna, sőt, talán jobb is lett volna úgy, a navigáció jól jött volna, de az a tolatókamerával együtt 450 ezer forintért kapható, automataváltó pedig 300 ezerért rendelhető. Mint minden KIA-hoz, a hét év garancia itt is jár. A konkurencia erős, bár árban (ilyen tartalom mellett) kevesen tudnak versenyezni a Carens-szel. Szóba jöhet a Ford C-Max, az Opel Zafira, a Renault Scénic és a Citroen C4 Picasso, a döntés elsősorban pénztárca, másodsorban ízlés kérdése.

teszt és fotó: Bancsi Gábor

Műszaki adatok
Árak, felszereltség

2013. december 21. 10:07




KÖZÖSSÉG